Başkalarının Beden Dilini Okuması Açısından Hz. Peygamber

Bu çalışmada beden dili, -tebliğ misyonu ile ilişkisine de değinilerek- Hz. Peygamber’in okuması ve başkalarına ait beden dilinin Hz. Peygamber’deki yansımaları açısından ele alınmıştır. Daha sonra beden diline dair kendisinin sahâbeye yönelik bazı motivasyonları tetkike çalışılmıştır. Tevdi edilen mesajı kitlelere ulaştırırken, muhataplarından aldığı bedensel izlenimlerin Hz. Peygamber için daima yönlendirici olduğu; onların ilgi ve arzularını, önceliklerini, ihtiyaçlarını, niyetlerini, ruhî durumlarını tespite çalışırken bu izlenimlere sık sık başvurduğu, stratejisini buna göre belirlediği sonucuna varılmıştır. Buradan hareketle etkilemenin düzgün bir iletişimin sonucu olduğu tezine dikkat çekilmiş, Hz. Peygamber’in yirmi üç yıllık süreç sonunda öğretisini getirdiği nokta ile kendisinin iletişim kurmadaki başarısı (daha doğrusu anlamayı anlatmaya önceleyişi) arasında bağ kurulmuştur. Günümüzde de anlatıma dair yaşanan olumsuzlukların değerlendirilmesinde, konunun mezkur hiyerarşi açısından tekrar gözden geçirilme gereğine vurgu yapılmıştır. 

The Prophet Muhammad as Person who Reads Body Language of Others

In this study, it is dealt with the body language - also mentioning its relation with manifesto mission - in perspective of that the Prophet Muhammad reads it and that body language belonging to others reflects to the Prophet Muhammed. Afterwards it is tried to examine the certain motivations directed towards the companions by the the Prophet Muhammed about body language. While the Prophet Muhammad was communicating entrusted message to the people, his personal impressions that he obtained from his persons addressed were always as director while studing to assign their interests, desires, priorities, necessities, intentions and spiritual situations turns to these impressions frequently. Consequently it is deduced that he designated his strategy according to these. From this point of it is attracted attention that the influence is a result of a correct communication. It was connected with between the point that the Prophet Muhammad had conveyed his teachings during the 23 years and his successes in the communication establishment. While evaluating negativities that experience concerning exposition at the our present time, it is stressed that the subject must be reviewed in point of the hierarchy mentioned above. 

___

  • Abdürrezzâk b. Hemmâm, el-Musannef, tahk.: H. el-A’zamî, I-XI, Beyrut 1983.
  • Ahmed b. Hanbel, el-Müsned, I-VI, İstanbul 1982.
  • Ali el-Kârî, Mirkâtu’l-mefâtîh şerhu Mişkâtil-Mesâbîh, I-XI, Beyrut 1994.
  • Batlaş, Zuhal-Acar, Bedenin Dili, İstanbul 1992.
  • Buhârî, Ebû Abdillah Muhammed b. İsmail, el-Câmiu’s-Sahîh, I-VIII, İstanbul 1981.
  • -----, el-Edebu’l-müfred, çev. F. Yavuz, I-II, İstanbul 1979-1981.
  • Bûtî, Ramazan, Fıkhu’s-sîre, çev.: A. Nar-O. Aktepe, İstanbul 1992
  • Cüceloğlu, Doğan, İnsan ve Davranışı, İstanbul 1994.
  • -----, İnsan İnsana, İstanbul 1994.
  • Dârimî, Ebû Muhammed Abdullah b. Abdirrahman, Sünenü’d-Dârimî, I-II, Dımeşk 1412/1991.
  • Ebû Dâvûd Süleymân b. Eş’as es-Sicistânî, es-Sünen, I-II, İstanbul 1982.
  • Hâkim en-Neysâbûrî, el-Müstedrek ale’s-Sahîhayn, tahk.: M. Abdulkadir Atâ, I-IV, Beyrut 1990.
  • İbn Hacer, Ahmed b. Ali b. el-Askalânî, Fethu’l-Bârî, tahk.: M.el-Hatîb-M.F.Abdülbâkî-K.elHatîb, I-XIII, Kahire 1988.
  • İbn Hişâm, es-Sîretü’n-Nebeviyye, tahk.: M. es-Sekâ, I-IV, Beyrut 1985.
  • İbn Mâce, Ebû Abdillah Muhammed b. Yezîd el-Kazvînî, Sünen, çev. H. Hatipoğlu, I-X, İstanbul 1982.
  • Kamil Miras, Tecrîd-i Sarih Tercemesi, I-XII, İstanbul 1947.
  • Kara, Necati, Kur’an’da Beden Dili, İstanbul 2004.
  • Kastallânî, Ebu’l-Abbâs Şihâbuddîn, İrşâdu’s-sârî, I-XV, Beyrut 1410/1990.
  • Mâlik b. Enes, el-Muvatta, tahk.: M.F. Abdülbâkî, I-II, Beyrut 1985.
  • Ma’mer b. Râşid, Câmi’ (Abdürrezzâk, Musannef içinde), tahk.: H. el-A’zamî, I-XI, Beyrut 1983.
  • Molcho, Samy, Beden Dili, çev.: Tülin Batır, İstanbul 2000.
  • Müslim, Ebu’l-Huseyn b. el-Haccâc el-Kuşeyrî, Sahîhu Müslim, tahk.: M.F. Abdülbâkî, I-V, İstanbul 1981
  • Nesâî, Ahmed b. Şuayb, Sünen, çev.: Heyet, İstanbul 1981.
  • Schober, Otto, Beden Dili, çev.: Süeda Özbent, İstanbul 1994.
  • Tirmizî, Ebû İsâ Muhammed İsâ b. Sevre, el-Câmiu’s-Sahîh, I-X, İstanbul 1981.