Muhammed Awwamah`s Critical Edition of Tadreeb al-Rawi or Reconstruction of a Book

Günümüzde Hadis ilmiyle ilgili olarak hem geleneği hem de modern çalışmaları hakkıyla takip eden bilim adamlarına olabildiğince ihtiyaç olduğu bilinmektedir. Bu özellikteki ilim adamlarını nadir olduğu da görülmektedir. Muhammed Awwamah hem geleneksel hadis eğitimi, hem de akademik bilgi birikimi ile bu çerçevede ön plana çıkmaktadır. Yapmış olduğu çalışmalarda da bu yönü kendisini ön plana çıkartmaktadır. Bu çalışmada Muhammed Awwamah’nin Tedribu’r-râvi tahkiki çerçevesinde hem yapmış olduğu tahkik, hem de ortaya koymuş olduğu bilimsel perspektif üzerinde durulacaktır. Bu çerçevede konu şu başlıklar altında örneklendirilerek incelenmiştir: Müphem bir şekilde alıntı yapılan kişilerin ve kaynakların izini sürmek, Okuyucu ile aktif bir iletişim içinde olmak, Hadis tarihi ile ilgili bir takım iddiaları desteklemek için kullanılan bilgileri tahkik etme, Konuyla ilgili çağdaş araştırmalardan da istifade etmek, Hatalı bilgileri ve yanlış anlamaları tashih etmek, Meselelere dair farklı ilmi disiplinlerin değerlendirmelerine de yer vermek, Ele aldığı konuya dair müstakil çalışması varsa bunun özetini sunmak, Kendi tespit etmiş olduğu orijinal yorumları ve gerekli ek bilgileri kaydetmek.

Muhammed Awwamah`s Critical Edition of Tadreeb al-Rawi or Reconstruction of a Book

Today, it is known that there is a growing need for scientists who follow both tradition and modern studies about Hadith science in its true sense. It is also seen that such scientists are rare. Muhammad Avvamah stands out in this context with both his traditional hadith education and academic knowledge. The characteristic of his brings himself to the forefront in his studies.In this study, both the critical edition and the scientific perspective that Muhammad Awwamah has made within the framework of Tedribu’r-râvi critical edition will be emphasized.In this context, the subject has been examined with examples under the following headings: Tracking down the persons and resources quoted in an ambiguous way, To be in an active communication with the reader, Critical edition of the information used to support a number of claims regarding the history of the hadith, Reconsidering the issues that are not addressed in a holistic way in the text, Benefiting from contemporary research on the subject, Revision of incorrect information and misunderstandings, Including assessments of different scientific disciplines on issues, Presenting a summary if there is an independent study of his related to the subject, Recording the personally determined original comments and necessary additional information.

___

  • Abdel Salam Haroun, Tahqîq al-Nusûs wa Neshrihâ, Maktaba al- Al-Khanji, Egypt, 1998.
  • Al-Dhahabi, Shams al-Dīn Abū ʿAbdallāh Muḥammad ibn Aḥmad ibn ʿUthmān ibn Qāymāẓ ibn ʿAbdallāh al-Turkumānī al-Fāriqī al-Dimashqī, (d.748/1347), Tarikh al-Islam: wa-tabaqat al-mashahir wa-al-a`lam (Ed. Omar Abdel Salam Al - Tadmouri), I-LII, Beirut 1413/1993.
  • Al-Sakhkhāwī, Shams al-Dīn Muḥammad ibn ‘Abd al-Raḥmān al-Sakhāwi (d.902/1497), Fatḥ al-Mughīth (ed. ʿAlî Husayn ʿAlî), I-IV, Egypt 1424/2003.
  • Al-Suyūṭī, Abū al-Faḍl ‘Abd al-Raḥmān ibn Abī Bakr ibn Muḥammad Jalāl al-Dīn al-Khuḍayrī, Tadreeb al-rawi fî Şerhî Taqreebi’n-Nevâvî ve Ma’ahu Hâşiyetu’l-Allâme Ahmed b. el-Acemî, (ed.. Muhammad Awwamah, Dâr al-Yusrâ-Dâr al-Minhâc, 2016.
  • Al-Zarkashī, Abū Abdullāh Badr ad-Dīn Mohammed bin Abdullah bin Bahādir al-Zarkashī (d.794/1392), al-Nukat (Ed. Zayn al-Abidin b. Muhammad Bilâ Faraj), I-III, Riyadh 1419/1998.
  • Bashar Awwad Al Maarrof, Tahqîq al-Nusûs beyne Akhtâi’ al-Muellifîn wa Islâh al-Ruwâti wa al-Nussâh wa al-Muhaqqiqîn, Dar al-Gharb al-Islami, Tunisia, 2009.
  • Burhan al-Din al-Abnasi (d.802/1400), Al-Shadha Al-Fayah Min Uloom Ibn Al-Salah (Ed. Salâh Fethî Hilel), I-II, 1418/1998.
  • Fahmi Ahmed Abdul Rahman Alqazzaz, al-Mudallisun wa Marwiyyâtuhum fî Sahîh al-Bukhârî, Dar Al-Kotob Al-ilmiyah, Beirut, 2012.
  • Gül, Mutlu, Hanefi Usulünde Hadis Tenkidi, İFAV Yayınları, İstanbul, 2018,
  • https://iss.ihu.edu.tr/muhammed-Awwamah/ (15.05.2019).
  • Ibn al-Salah and el-Bulqînî, (d.805/1403), Muqaddimah ‘Ulūm al-Ḥadīth wa Mahasin al-Istilah (Ed. ʻĀʼishah bint ʻAbd al-Raḥmān), Cairo: Dar al-Ma'arif, 1990.
  • Ibn al-Salah, Abū `Amr `Uthmān ibn `Abd al-Raḥmān Ṣalāḥ al-Dīn al-Kurdī al-Shahrazūrī (d.643/1246), Muqaddimah ibn al-Ṣalāḥ fī ‘Ulūm al-Ḥadīth (ed. Nur al-Din al-‘Itr), I, Beirut 1406/1986.
  • Ibn Kathir, Abu al-Fida' 'Imad Ad-Din Isma'il bin 'Umar bin Kathir al-Qurashi Al-Busrawi (d.774/1373), Iktisaar 'Uloom Al-Haadeth (Ed. Aḥmad Muḥammad Shākir), I, Beirut. M. Fatih Kaya, Hadis Usulünde İhtilat, Rıhle Kitap, İstanbul, 2011.
  • Muhammad Awwamah, Min Sıhâh al-Ehâdîs al-Qutsiyye-Mie hadisin Qutsiyyin ma’a Sherhiha, Dâr al-Qıble li al-Theqâfe, Jeddah, 1997.
  • Muslim, Abū al-Ḥusayn ‘Asākir ad-Dīn Muslim ibn al-Ḥajjāj ibn Muslim ibn Ward ibn Kawshādh al-Qushayrī an-Naysābūrī (d.261/875), Al-Musnadu Al-Sahihu al-Mukhtasar bi Naklil Adli an al-adl ila Rasulullah (Ed. Muhammad Fuad Abdul Baqi), I-V, Beirut.
  • Mücteba Uğur, “İhtilât”, DİA., İstanbul, XXI, 571.
  • Siraj al-Din al-Qazwīnī, Ebû Hafs ʿOmar b. ʿAlî b. ʿOmar al- Qazwīnī (d.750/1349), al-Mashyakhat (Ed. ʿÂmer Hasen Sabrî), I, 1426/2005.