Joyce’s “Penelope” Revisited: A Stylised Monologue on Female Embodiment

James Joyce'un Ulysses (1922) adlı eseri bünyesinde barındırdığı modernist öğeler ve imgeler dahilinde çeşitli açılardan ele alınmıştır. Romanın sonunda yer alan ve Joyce'un Molly'i bedensel hazlara düşkün modern bir Penelope olarak kurguladığı bölüm de farklı eleştirel bakış açılarıyla, özellikle de feminist yazınsal eleştiri bağlamında incelenmiştir. Kadın bedenine ait ritimleri konu edinmesinden ötürü Joyce'un Penelope mitosuna yeni bir bakış getirdiği bu metin eleştirel bir kutuplaşmaya neden olmuştur: bazı eleştiriler Molly'nin söyleminin ortaya koyduğu kadın bedeni tasvirinin eril fantezinin bir yansımasından ibaret olduğu düşüncesini ileri sürmüş, bazıları da Molly'nin bedensel deneyiminin metinsel temsilinin, fallus merkezli söyleme karşıt kadın bedeninin incelikle örüldüğü bir tasvir sunması bağlamında kadınsı edebi söylemi (écriture féminine) örneklendirdiğinin altını çizerek, Molly'nin kurallara boyun eğmeyen anlatısının özgürleştirici duruşuna işaret etmiştir. Eserde betimlenen kadın bedeninin patriyarkal söyleme meydan okuduğu görüşünü ele alan eleştiriler ışığında bu çalışmada, Molly'nin toplumsal ve kültürel sınırlamaların ötesinde faaliyet gösteren bedensel hazları ve arzularını ifade edişi kapsamında, anlatısının kadın bedenini hedef alan yerleşmiş yapılara karşı çıkan ve bunlara karşı kadın bedeninin güçle donatıldığı bir söylem olarak incelenmesi amaçlanmaktadır. Bu doğrultuda, çalışmada Molly'nin kural tanımaz ve kısıtlamaları umursamaz bir tarz ile bedenselliğini ele aldığı anlatısının ne ölçüde güçlü bir bireysellik ortaya koyduğu değerlendirilmektedir. Çalışmada tartışıldığı üzere Molly'nin bedenine yönelik deneyimlerinin tasviri Molly'nin dilbilgisi kurallarını hiçe sayan anlatısındaki düşünce akışının temsiliyle de çarpıcı bir şekilde örtüşmektedir. Bu bağlamda Molly'nin anlatısı biçim, biçem ve içerik arasında uyumlu bir bütünlük kurarak, kadın bedenine yazınsal üslup kazandıran bir söylem oluşturmaktadır. Beden ve zihnin bütünlüğüne uzanan bu özgün uyum, eseri coşkulu bir sanatsal enerjiyle donatmakla kalmayıp, döngüsel bir anlatının da meydana gelmesine olanak sağlar. Böylece, bu çalışmada incelendiği üzere kâh alçalıp kâh yükselen tonuyla, Molly'nin, Penelope edasıyla bir örüp bir söktüğü monoloğu Joyce'un kültüründeki idealleştirilmiş kadın imgeleri ve bu imgelere karşıt olarak yazarın metinde kurguladığı kadın tasviri arasında tartışma uyandırıcı eleştirel bir söyleşi ekseninde incelikle oluşturulmuş döngüsel bir anlatı ortaya koymaktadır

Kadın Bedeni Üzerine Yazınsal Bir İç Konuşma: Joyce’un “Penelope” Kurgusunun Yeniden Değerlendirilmesi

Joyce’s Ulysses (1922) has been studied within various parameters concerning the modernist style and complex imageries of the text. The last episode of the novel, “Penelope”, where Joyce constructs a modern and highly sensual version of the eponymous mythical character in the form of Molly, has also received multi-angled critical attention, particularly from scholars affiliated with feminist literary criticism. The content of the text being related to the rhythms of the female body, Joyce’s rewriting of the mythologised Penelope has polarised critical responses: whilst some critics found the representation of the body conveyed by Molly to be a mere figment of male fantasy, others have pointed out the liberatory stance of Molly’s unruly monologue, highlighting the ways in which her narrative epitomised the feminine writing (écriture féminine) as opposed to the phallocentric discourse by offering a closely knitted textual representation of the female bodily experience. In line with the positive criticisms that lay emphasis on Joyce’s anti-patriarchal construction of the female embodiment, this work aims to explore Molly’s narrative as an empowering and iconoclastic discourse on the female embodiment, particularly with regard to Molly’s expression of her sensual pleasures, and the way she voices her desires without any social and cultural constraints. In so doing, this work examines the ways in which Molly’s account of nonconforming and unrestricted corporeality reveals her bold assertion of her strong sense of individualism. Thus, as this essay argues, the unruly depiction of Molly’s experiences with her embodiment finds a stimulating mode of expression in the way her unobstructed flow of thoughts is represented within her lexically disordered narrative. That is to say, Molly’s narrative offers a stylised discourse on the female embodiment, achieved via the construction of a harmonious unity between the form, style, and content, which arguably corresponds to a sense of wholeness that unifies the body and mind. This unique harmony, as this work explores, not only furnishes the text with an abundant artistic energy, but also facilitates the creation of a cyclical narrative in which a controversial critical dialogue between the idealised images of femininity prevalent in Joyce’s cultural landscape and Joyce’s own counter-construction of femininity is elaborated within the Penelopian ebb and flow, and weaving and unravelling of Molly’s soliloquy

___

  • Attridge, D. (2000). Joyce Effects: On Language, Theory, and History. Cambridge: Cambridge University Press.
  • Attridge, D. (2009). Joyce’s Noises. Oral Tradition, 24 (2), 471-484.
  • Bakhtin, M. (1984). Rabelais and His World (Hélène Iswolsky, Trans). Bloomington: Indiana University Press.
  • Bennett, A. (1970). James Joyce’s Ulysses. R. H. Deming (Ed.), in James Joyce: The Critical Heritage, Vol. 1 (1902-1927) pp. 219-222). London and New York: Routledge.
  • Brown, R. (1985). James Joyce and Sexuality. Cambridge: Cambridge University Press.
  • Brown, R. (2006). Introduction. R. Brown (Ed.), in European Joyce Studies 17: Joyce, “Penelope” and the Body (pp.11-30). Amsterdam, New York: Rodopi.
  • Brown, R. (2006). Body Words. R. Brown (Ed.), in European Joyce Studies 17: Joyce, “Penelope” and the Body, (pp. 109-128). Amsterdam, New York: Rodopi.
  • Chawaf, C. (1980). Linguistic Flesh. E. Marks and I. De Courtivron (Ed.), in New French Feminisms: An Anthology (pp. 177-178). Amherst, MA: University of Massachusetts Press.
  • Cixous, H., Clément, C. (1996). The Newly Born Woman (Betsy Wing, Trans.). London: I.B Tauris Publishers.
  • Derrida, J. (1988). Ulysses Gramophone: Hear Say Yes in Joyce. B. Benstock (Ed.), in James Joyce: The Augmented Ninth: Proceedings of the Ninth International James Joyce Symposium Frankfurt 1984 (pp. 27- 75). New York: Syracuse University Press.
  • Douglas, M. (1970). Natural Symbols: Explorations in Cosmology. London: Barrie & Rockliffe.
  • Ellmann, M. (2006). “Penelope” Without the Body. R. Brown (Ed.), in European Joyce Studies 17: Joyce, “Penelope” and the Body (pp. 97-108). Amsterdam, New York: Rodopi.
  • Featherstone, M. (2007). Consumer Culture and Postmodernism (2nd Ed.). Los Angeles, London, New Delhi, Singapore: Sage Publications.
  • Fodaski Black, M. (1997). S/He-Male Voices in Ulysses: Counterpointing the “New Womanly Man.” J.W.
  • Wawrzycka and M.G. Corcoran (Ed.), in Gender in Joyce (pp. 62-82). Gainesville: University Press Florida.
  • French, M. (1993). The Book as World: James Joyce’s Ulysses.’New York: Paragon House.
  • Heilbrun, C. G. (1982). Afterword. S.Henke and E. Unkeless (Ed.), in Women in Joyce (pp. 215-216). Urbana: University of Illinois Press.
  • Henke, S. A. (1985). Virginia Woolf Reads James Joyce: The Ulysses Notebook. M. Beja, P. Herring, M. Harmon, and D. Norris (Eds.), in James Joyce: The Centennial Symposium (pp. 39-42). Urbana and Chicago: University of Illinois Press.
  • Henke, S.A. (1990). James Joyce and the Politics of Desire. London and New York: Routledge.
  • Herring, P.F. (1987). Joyce’s Uncertainty Principle. Princeton, New Jersey: Princeton University Press.
  • Johnson, J. (1998). Explanatory Notes. J. Johnson (Ed.), in Ulysses (pp. 763-980) Oxford, New York: Oxford University Press.
  • Joyce, J. (1975). The Selected Letters of James Joyce. Richard Ellmann (Ed.). New York: The Viking Press.
  • Joyce, J. (1998). Ulysses. Oxford, New York: Oxford University Press.
  • Lawrence, D.H. (2002). The Letters of D.H. Lawrence (Vol. VII). K.Sagar and J.T. Boulton (Ed.). Cambridge: Cambridge University Press.
  • McKendrick, N., Brewer, J., and Plumb, J.H. (1982).The Birth of a Consumer Society: The Commercialization of Eighteenth-Century England. London: Europa Publications.
  • Scott, B. K. (1984). Joyce and Feminism. Bloomington: Indiana University Press.
  • Smart, A. (2 February 2006). “How James Joyce’s Ulysses Inspired Good – and Bad – Art.” The Telegraph. Retrieved from http://www.telegraph.co.uk/art/artists/how-james-joyces-ulysses-inspired-good—andbad—art/ Spinks, L. (2009). James Joyce: A Critical Guide. Edinburgh: Edinburgh University Press.
  • Thesander, M. (1997). The Feminine Ideal. London: Reaktion Books.
  • Woolf, V. (1984). The Diary of Virginia Woolf (Vol. 5 (1936-1941)). A. Olivier Bell and A. McNeillie (Ed.). London: Hogarth Press.