MUHAMMED İKBAL'İN DÜŞÜNCESİNDE KUR'AN'IN YERİ

Bu makalede Muhammed İkbal'in Kur’an anlayışı ele alınacaktır. İkbal, Müslümanların Kur’an’la ilişkileri üzerinde durmuş, benlik, bilgi kaynakları, ictihad gibi hususlarda Kur’an’dan okumalar yapmıştır. Onun bu okumalarında Müslümanların içinde bulunduğu durumun etkili olduğu anlaşılmaktadır. İkbal’in okumalarına bakıldığında Müslümanların kendilerine, tabiata, tarihe ve hayata bakışının Kur’an’ınki ile uyuşmadığı görülür. Ona göre Kur’an’ın amacı Allah ve evrenle olan çok yönlü ilişkilerin yüksek şuurunu insanda uyandırmaktır.

LOCATION OF THOUGHT QUR'AN IN MUHAMMAD IQBAL

This article will discuss the understanding of the Quran by Muhammad Iqbal. Iqbal stood on relations with the Muslim Qur'an, individuality, information resources, ijtihad has been made on issues such as readings from the Koran. His reading was effective in the unfavorable position of Muslims is observed. Considering the Muslims themselves Iqbal's reading, nature, history and outlook on life is understood to correspond with that of the Qur'an. According to him, the purpose of the Qur'an Allah and the multifaceted relationship with the universe is to awaken in man the higher consciousness.

___

  • Ahangar, Muhammed Altaf Hasan, İkbal ve Kur‟an: Hukukî Bir Bakış Açısı, İkbal‟in Düşünce Dünyası, Der.: Ahmet Albayrak, çev.: Ömer Faruk Yavuz, İnsan yay., İstanbul 2006.
  • Albayrak, Ahmet, İkbal‟de Dinamik İnsan Anlayışı, Dîvân İlmî Araştırmalar 1998/2 Yıl 3 Sayı 5.
  • Asrar, Ahmet, Muhammed İkbal, Doğudan Esintiler, İkbal‟in Hayatı, Eserleri ve Şiirlerinden Seçmeler, Düşünce Yay., İstanbul 1981.
  • Aydın, Mehmet, Muhammed İkbal‟in Din Felsefesinde „Uluhiyet‟ Kavramı, İslam Felsefesi Yazıları, IV, 1980.
  • Birand, Kâmıran, İlk Çağ Felsefesi Tarihi, AÜİFY, Ankara 1987.
  • Durmuş, İsmail, “Şiir”, DİA, XXX, İstanbul 2010.
  • Günaltay, M. Şemseddin, Hurafeler ve İslam Gerçeği, (Yay.Haz.: Ahmet Gökbel), Marifet Yay., İstanbul 1997.
  • Iqbal, Mohammad, The Reconstruction of Religious Thought in Islam, Lahor 1988
  • İkbal, Muhammed, Darb-ı Kelim, Çev: Ali Nihat, Tarlan, R.C.D Kalkınma İçin İşbirliği Kültür Enstitüsü, İstanbul 1968.
  • ........, Bal-i Cibril, Çev:Yusuf Salih Karaca, Furkan Yay., İstanbul 1983.
  • ………. Bang-ı Dara, Çev:Ahmet Asrar, Muhammed İkbal, Doğudan Esintiler, İkbal‟in Hayatı, Eserleri ve Şiirlerinden Seçmeler, Düşünce Yay., İstanbul 1981.
  • ………., Peyam-ı Meşrık, (Çev: Ali Nihat Tarlan) İş Bankası Yay.,Ankara 1956.
  • ………., İslam‟da Dini Düşüncenin Yeniden Doğuşu, Çev.: Ahmet Asrar, Birleşik Yayıncılık, t.siz.
  • ……….. Zarb-ı Kelim, Çev: Halil Toker, Şu Masmavi Gökyüzünü Kendi Yurdum Sanmıştım Ben, Merdiven Kitapları, Şule yay. İstanbul, 1999.
  • ……….., Benlik ve Toplum, Çev: Ali Yüksel, Birleşik Yay., İstanbul 1999.
  • ……….., Cavidnâme , (Çev: Annemarie Schimmel), Kırkambar Yay., İstanbul 1999.
  • Mahluf, Muhammed, Kelimatu‟l-Kur‟an, Daru İbn Kesir Dimaşk-Beyrut 2002/1423.
  • Mevdudi, Tefhimu‟l-Kur‟an, (Çev: Mehmet Yolcu), İnsan Yay., İstanbul 1987.
  • Nedvi, Ebu‟l-Hasan, Dr. Muhammed İkbal, Çev: Ali Ulvi Kurucu, Hilal Yay., Ankara 1957.
  • Nedvi, Ebu‟l-Hasan, İkbal‟in Mesajı, Çev: Yusuf Işıcık, Birleşik Yay, İstanbul 1999.
  • Schimmel, Annemarie, Peygamberane Şair ve Filozof Muhammed İkbal, Çev: Senail Özkan, Kültür Bakanlığı Yay. Ankara 1983.
  • Şahin, Davut, Muhammed İkbal‟in Kur‟an Anlayışı, Danışman: Prof. Dr. Mehmet Paçacı, Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Basılmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara 2002.
  • Taberi, Ebu Cafer Muhammed b. Cerîr (310/922), Camiu‟l-beyan an te‟vîli‟l-Kur‟ân, (tak.: eş-Şeyh Halil el-Meyyus), Dâru‟l-Fiker, Beyrut 1995/1415.
  • Türer, Celal, Muhammed İkbal‟in Kur‟an Tasavvuru, Diyanet İlmi Dergi, Cilt: 46, Sayı:3.