DİVAN EDEBİYATI HUSUSUNDA MED-CEZİR FİKİRLERİN SAHİBİ BİR ELEŞTİRMEN:NURULLAH ATAÇ

Türk edebiyatında köklü bir geçmişe sahip olan Divan edebiyatı, on dokuzuncu asırdan itibaren farklı sebeplerle ve ciddi biçimde eleştirilmeye başlanmış, gerçekte kendini tekrara düşmüş olan bu edebiyat kaçınılmaz olarak, şeklen de olsa serüvenini tamamlamıştır. Namık Kemal ile başlayan ve artarak devam eden Divan edebiyatı tartışmalarına Cumhuriyet döneminde katılan önemli isimlerden birisi de Nurullah Ataç'tır. Edebiyat hayatına şiirle başlayan fakat bu işte başarılı olamayacağını sezerek eleştiri ve deneme türüne yönelen Ataç, yazarlık hayatı boyunca muhataplarını acımasızca eleştirdiği gibi farklı görüş sahiplerince de eleştirilmekten kurtulamamıştır. Pek çok konuda olduğu gibi Divan edebiyatı hakkında da kanaatlerini ortaya koyan Ataç, bu edebiyata dair olumlu olumsuz bir yığın fikir ortaya atmış, kimi zaman fikirlerinde değişikliğe gitmiş, kimi zaman da ikilemde kalmıştır. Çalışmamızda Nurullah Ataç'ın Divan edebiyatına dair görüşleri ele alınmış, ortaya atmış olduğu fikirler, başka fikirleri ile desteklenmiş veya yanlışlanmış; fikirlerindeki çelişmeler ve değişmeler ortaya konulmaya çalışılmıştır

Nurullah Ataç: The Owner of Tides Views and A Critic about Divan Literature

Classical Turkish literature, which has a long tradition in Turkish literature, from the nineteenth century began to be criticised for different reasons and repeated itself in reality as inevitably, and formally completed its time (adventure). In the Republic period Nurullah Atac, an important author, participated in the classical Turkish literature discussions started with Namık Kemal and went on onwards increasingly. He started his literary life by writing poems, but realised that he could not be successful in this field and inclined to writing critiques and essays. In his authorship period he criticised the others mercilessly and could not avoid being criticised by different view holders. As happened in many other topics, he revealed his opinions about the classical literature, too, put forward many positive and negative ideas about it, sometimes changed his views and sometimes remained in dilemma. In this study we analysed Atac's opinions of the classical Turkish literature, these views were supported by other ideas or falsified and the changes and conflicts in his views were put forward

___

  • AKÜN, Ömer Faruk (2014), Divan Edebiyatı, İstanbul: İSAM Yayınları.
  • ATAÇ, Nurullah (1958), Okuruma Mektuplar, İstanbul: Varlık Yayınları.
  • ATAÇ, Nurullah (2004), Günce 1953-1955, İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • ATAÇ, Nurullah (2008), Söyleşiler, İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • ATAÇ, Nurullah (2012a), Dergilerde, İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • ATAÇ, Nurullah (2012b), Diyelim ~ Söz Arasında, İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • ATAÇ, Nurullah (2013), Günce 1956-1957, İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • ATAÇ, Nurullah (2014), Karalama Defteri ~ Ararken, İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • ATAÇ, Nurullah (2015), Günlerin Getirdiği ~ Sözden Söze, İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • GÖLPINARLI, Abdülbaki (1945), "Divan Edebiyatı Beyanındadır", İstanbul: Marmara Kitabevi.
  • KAHRAMAN, Mehmet (1996), Divan Edebiyatı Üzerine Tartışmalar, İstanbul: Beyan Yayınları.
  • KISAKÜREK, Necip Fazıl (2013), Edebiyat Mahkemeleri Doğu Edebiyatı / Dil Raporları, İstanbul: Büyük Doğu Yayınları.
  • NECATİGİL, Behçet (1983), Bile / Yazdı (Yazılar), İstanbul: Cem Yayınevi.
  • TANPINAR, Ahmet Hamdi (2014), Edebiyat Üzerine Makaleler, İstanbul: Dergâh Yayınları.