THOMAS HOBBES NEDEN ÇOCUKLARISİYASAL TOPLUM DIŞINA İTER?

Modern toplumların çocuğa ve çocukluğa bakış açısı modern devletin temel kavram-ları etrafında şekillenmiştir. Akıl ve sosyal sözleşme bu kavramlar arasında yer alır. Konunun teorik temellerini eleştirel gözle yeniden ele almak çocuk hakları açısından olumlu bir katkı sağ-layacaktır. Thomas Hobbes’un argümanları dikkatle incelendiğinde, “zarar verebilme” kapasite-sine sahip olmamaları nedeniyle çocukları toplum dışında tuttuğu görülebilir. Hobbes’un sosyal sözleşme teorisi yaşamı devam ettirme güdüsüne dayanmakta ve diğerlerini kuvvetten yoksun bırakma aracı sağlamaktadır. Hobbes’un sosyal sözleşmenin temeli olarak ele aldığı akıldan her-kesin pay almadığını, devleti ve toplumu meşrulaştıran birey rızasının hayati tehlikenin bertaraf edilmesi gerekliliğiyle sınırlı olduğunu söyleyebiliriz. Bu durumda Hobbes’un teorisinde çocuk-ların siyasal toplumun dışında tutulmasının sebebi onların zihinsel yeteneklerinin eksikliği değil, diğerleri için tehdit oluşturabilecek kuvvet ve zekâdan yoksun olarak değerlendirilmeleridir.

___

AĞAOĞULLARI Mehmet Ali/ KÖKER Levent, Kral-Devlet ya da Ölümlü Tanrı, 3. Bs., İmge Kitabevi, Ankara, 2004.

AKAL Cemal Bâli, İktidarın Üç Yüzü, 4. Bs., Dost Kitabevi Yayınları, Ankara, 2009.

AKIN İlhan F., Devlet Doktrinleri, 3. Bs., Beta, İstanbul, 2016.

BAKIRCI Fahri, “Hobbes’ta Sözleşmenin Kökeni Akıl mıdır?”, Ankara Üniversite-si Siyasal Bilgiler Fakültesi Dergisi, Cilt: 63, Sayı: 3, 2008, s. 1-48.

ÇALDIRAN Ezgi, Siyasi İktidar Karşısında Çocuk ve Çocukluk, 1. Bs., On İki Levha Yayıncılık, İstanbul, 2019.

GÜRİZ Adnan, “Hobbes, Şahsiyeti ve Siyasi Fikirleri”, Ankara Üniversitesi Hu-kuk Fakültesi Dergisi, Cilt: 12, Sayı: 1, 1955, s. 298-315.

GÜRİZ Adnan, Hukuk Felsefesi, 11. Bs., Siyasal Kitabevi, Ankara, 2015.

HOBBES Thomas, Elementa Philosophica De Cive: Yurttaşlık Felsefesinin Te-melleri, (çev. Cihan Deniz Zarakolu), 2. Bs., Belge Yayınları, İstanbul, 2014.

HOBBES Thomas, Leviathan, (çev. Semih Lim), 13. Bs., Yapı Kredi Yayınları, İs-tanbul, 2014.

KING Peter, “Thomas Hobbes’s Children”, The Philosopher’s Child: Critical Es-says in the Western Tradition, (Ed. By. Susan M. Turner, Gareth B. Matthews), University of Rochester Press, Rochester, 1998, s. 65-83, (metin ulaşım adresi: http://individual.utoronto.ca/pking/articles/Hobbes_on_Children.pdf, (çevrimiçi, 3.05.2020).

MEIKSINS WOOD Ellen, Özgürlük ve Mülkiyet: Rönesans’tan Aydınlanma’ya Batı Siyasi Düşüncesinin Toplumsal Tarihi, (çev. Oya Köymen), 1. Bs., Yordam Kitap, İstanbul, 2012.

RAPHAEL D. D., Political Thinkers, Volume: VI, Hobbes: Morals and Politics, General Editor: Geraint Parry, Routledge, Abingdon Oxon, 2004.

READ James H., “Thomas Hobbes: Power in the State of Nature, Power in Civil So-ciety”, Polity, Volume:23, Number:4, The University of Chicago Press, Summer 1991, s. 505-525.

THIVET Delphine, “Thomas Hobbes: A Philosopher of War or Peace?”, British Jo-urnal for the History of Philosophy, Volume:16, Issue:4, Routledge, 2008, s. 701-721.

UYGUN Oktay, Devlet Teorisi, 1. Bs., On İki Levha Yayıncılık, İstanbul, 2014.