AUGUSTİNUS’UN PERSPEKTİFİNDEN KENDİNİ VE TANRI’YI BİLME MESELESİ

Aziz Augustinus’un Confessiones’deki (İtiraflar) Hıristiyanlık serüveninin, kendini ve Tanrı’yı bilmeye dair içerimleri bulunur. Bu bakımdan Augustinus, çağdaş sosyal bilim ve felsefe pratiğinde sıklıkla kullanılan kendilik kavramının gelişiminde önemli bir yer edinir. Antik Yunan felsefe mirasını Hıristiyanlığın Tanrı anlayışıyla beslemekle kalmaz, aynı zamanda antik Yunan’ın aksine hem insani hem ilahi düzen için temele aklı değil istenci koyar. Bu yüzden Augustinus’ta kendini bilme önce istencin dolayımından geçmelidir. Yani ruhun kuvvetlerinden olan kavrayış (intelligentia), diğer bir kuvvete, yani istence (voluntas) bağlıdır. Ruhun üçüncü kuvveti olan hafıza (memoria) ise insanın hem kendini hem Tanrı’yı aramaya yöneldiği yer olacaktır. Peki bu durumda kendini ve Tanrı’yı bilmek nasıl mümkün olabilir? Burada kendilik ile Tanrı birbiriyle nasıl ilişkilenir?

THE PROBLEM OF KNOWING THE SELF AND GOD FROM AUGUSTINE’S PERSPECTIVE

Saint Augustine’s adventure into Christianism in his Confessiones (Confessions) has certain philosophical implications concerning the problem of knowing the self and God. In this sense, Augustine has a significant position in the development of the concept of the self which is frequently used in the contemporary practices of social science and philosophy. He does not just maintain ancient Greek philosophical heritage with a Christian conception of God, but also, unlike Greeks, does not put reason on the basis for both the human order and the divine order but will. Thus, the problem of knowing the self, first, should engage with the problem of willing. That is to say that intelligentia (understanding), one of the forces of the soul, is attached to another force, i.e., voluntas (will). The third and last force of the soul, memoria (memory) is the place where one would head for searching both oneself and God. Then how can it be possible to know oneself and God? How do the self and God relate to each other?

___

  • Augustinus. İtiraflar. Çeviren Çiğdem Dürüşken. İstanbul: Kabalcı, 2010.
  • Augustinus. İstencin Özgür Tercihi Üzerine. Çeviren Metin Topuz. İstanbul: Say, 2015.
  • Augustinus. Tanrı Devleti. Seçmeler. Çeviren Öncel Sencerman. Ankara: BilgeSu, 2021.
  • Bachelard, Gaston. Uygulamalı Akılcılık. Çeviren Emine Sarıkartal. İstanbul: İthaki, 2009.
  • Carraud, Vincent. L’invention du moi. Paris: Presses Universitaires de France, 2016. Dijital basım.
  • Cary, Phillip. Augustine's Invention of the Inner Self. The Legacy of a Christian Platonist. New York: Oxford University Press, 2010.
  • Descartes, René. Meditasyonlar. Çeviren. İsmet Birkan, Ankara: BilgeSu, 2014.
  • Dixsaut, Monique. Platon. Paris: Librairie Philosophique J. Vrin, 2003.
  • Draaisma, Douwe. Bellek Metaforları. Zihinle İlgili Fikirlerin Tarihi. Çeviren Gürol Koca. İstanbul: Metis, 2018.
  • Escudero, Jesus Adrian. “Heidegger on Selfhood”, American International Journal of Contemporary Research 4, no 2 (2014): 6-17.
  • Falque, Emmanuel. God, The Flesh and Other. From Irenaeus to Duns Scotus. Çeviren Christian Hackett. Illinois: Northwestern University Press, 2015.
  • Gilson, Etienne. Introduction à l’étude de Saint Augustin. Paris: Librairie Philosophique J. Vrin, 1949.
  • Goffman, Erving. Günlük Yaşamda Benliğin Sunumu. Çeviren Barış Cezar. İstanbul: Metis, 2014.
  • Heidegger, Martin. Identity and Difference. Çeviren Joan Stambaugh. New York: Harper & Row, 1969.
  • Horney, Karen. Self-Analysis. New York: W. W. Norton Company, 1994.
  • Kohut, Heinz. The Restoration of the Self. Şikago: University of Chicago, 2011.
  • Mansbach, Abraham. “Heidegger on the Self, Authenticity and Inauthenticity”, Iyyun, The Jerusalem Philosophical Quarterly 40 (1991): 64-91.
  • Marion, Jean-Luc. In The Self’s Place. The Approach of Saint Augustine. Çeviren Jeffrey L. Kosky. Kaliforniya: Stanford University, 2012.
  • Mead, George Herbert. Zihin, Benlik, Toplum. Çeviren Yeşim Erdem. Ankara: Heretik, 2017.
  • Platon. “Meno”. Complete Works içinde, editör John M. Cooper, çeviren G.M.A. Grube, 870-897. Cambridge: Hackett Publishing, 1997.
  • Platon. Timaios. Doğa Üzerine. Çeviren Özgüç Orhan. Ankara: Fol, 2022.
  • Ricoeur, Paul. Hafıza, Tarih, Unutuş. Çeviren M. Emin Özcan. İstanbul: Metis, 2020.
  • Ricoeur, Paul. Soi-même comme un autre. Paris: Seuil, 1990.
  • Taylor, Charles. Sources of the Self. The Making of the Modern Identity. Massachusetts: Harvard University, 1989.
  • Varlık, Selami. Paul Ricoeur’de Temellük ve Tahayyül. İstanbul: Alfa, 2021.
  • Yates, Frances A. Hafıza Sanatı. Çeviren Ayşe Deniz Temiz. İstanbul: Metis, 2020.