Düzeltme: JOHN LOCKE VE DAVİD HUME’DA SİYASİ İKTİDARIN MEŞRUİYETİNİN KAYNAĞI

Bu çalışmada Hume’un siyasi iktidarın varlığı ve devamlılığıyla alakalı Locke’’un toplum sözleşmesi kuramına yönelik karşıtlığı bağlamında iki filozofun devlet anlayışları karşılaştırmalı bir biçimde analiz edilecektir. Bu karşıtlığın geri planında onun siyaset felsefesi problemlerine yaklaşırken tarihsel metodolojiyi kullanması ve genel olarak siyasal düzenin oluşmasında fayda kavramını esas alması ana nedenler olarak ortaya konacaktır. Bununla beraber Hume’un Locke toplum sözleşmesi karşıtlığına rağmen, siyasi iktidarın var oluş gayesi söz konusu olduğunda onunla hem fikir olduğu gösterilecektir. Siyasi iktidarın var oluş gayesinin bilhassa mülkiyeti korumak olduğu hususunda her iki filozofta aynı kanaattedir. Hume için özel mülkiyet genelin ortak çıkarlarının temel bir bileşenidir ve devlet tarafından kişilerin özel mülkiyeti korunmalıdır. Bundan dolayı Hume Locke’un öne sürdüğü toplum sözleşmesi karşıtı bir siyaset felsefesi yapmaktan ziyade hem ona eleştirel duran hem de bazı konularda ona katılan bir filozoftur.

Düzeltme: The Source of Legitimacy of Political Power in John Locke and David Hume

In this study, John Locke and David Hume’s conceptions of the state will be analyzed comparatively, with particular attention to Hume’s opposition to Locke’s social contract theory, which is at the crux of political power. At the background of this opposition, we draw attention to Hume’s use of historical methodology while approaching the problems of political philosophy. In addition, we note Hume’s appeal to the concept of utility in the formation of the political order in general as another reason for his position. However, it will be shown that despite his opposition to the Locke social contract, Hume agrees with him when it comes to the purpose of the existence of political power. Both philosophers are of the same opinion that the purpose of the existence of political power is to protect property. For Hume, private property is an essential component of the common interests of the general public, and private property of individuals must be protected by the state. Therefore, we conclude that Hume is a philosopher who both criticizes Locke and agrees with him on some issues, rather than merely presenting a political philosophy criticizing Locke’s the social contract theory.

___

  • Baucher David, Kelly Paul. (1994). The Social Contract From Hobbes To Rawls. London: Routledge Press.
  • Bentham, Jeremy. (2000), “An Introduction to The Principles of Morals and Legislation”, Canada: Batoche Books.
  • Buckle Stephen, Catiglione Dario, Hume’s Critique of The Contract Theory, History of Political Thought, Vol: 12, No: 13, pp. 457- 480.
  • Chwaszcza, Christine. (2103). Hume and Social Contract: A Systematic Evaluation, RMM Journal, Vol,4, pp. 108- 130.
  • Cohen, G. A. (2014). Lectures on the History of Moral and Political Philosophy, New Jersey: Princeton University Press.
  • Connif, James. (1976). Hume's Political Methodology: A Reconsideration of "That Politics May Be Reduced to a Science", The Review of Politics, Vol. 38, No.1, pp. 88- 108.
  • Çelebi, Emin. (2019). Hume’un Ahlak Kuramı Üzerine Yapılan Bazı Yorumların Değerlendirilmesi, İnönü Üniversitesi Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi, Vol. 8, No.2, ss. 497- 504.
  • Gauthier, David. (1979). David Hume, Contractian, The Philosophical Review, Vol. 88, No. 1, pp. 3- 38.
  • Hall, John A & Ikenberry, G. John. (2000). Devlet, çeviren: Yeşim Olgu Alibeygil ve MuratŞipal, Ankara: Doruk Yayınları.
  • Hegel, G. W: F. (2015). Hukuk Felsefesinin Prensipleri, çeviren: Cenap Karakaya, İstanbul: Sümer Yayıncılık.
  • Hobbes, Thomas. (2017). Leviathan, çeviren: Semih Lim. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Hume, David. (2009). Ahlakın İlkeleri Üzerine Bir Soruşturma, çevirenler: Merve Menekşe Özer, Adnan Akdağ, İstanbul: Say Yayınları.
  • Hume, David. (2017). Siyasi Denemeler, çeviren: İsmail Hakkı Yılmaz, İstanbul: Pinhan Yayıncılık.
  • Lessnoff, Michael. (1986). Social Contract, London: Macmillan Education Press.
  • Locke, John. (2020). Yönetim Üzerine İki İnceleme, çeviren: Ömer Saruhanlıoğlu, İstanbul: Litera Yayıncılık.
  • Marshall, Geoffrey. (1954). David Hume and Political Scepticism, The Philosophical Quarterly, Vol. 4, No. 16, pp. 247- 257.
  • Murray, A. R. M. (2010). An Introduction to Political Philosophy, New York: Routledge Publishing.
  • Murteza, Gökhan. (2020), İskoç Aydınlanması Çeviri Seçkisi, çevirenler: Çağlar Koç, Gökhan Murteza, Çoşkun Şenkaya, Özgür Yalçın, Eylem Yolsal- Murteza, editör: Gökhan Murteza, İstanbul: Pinhan Yaınları.
  • Pulkkinnen, Oili. (2003). The Labyrinth of Politics: A Conceptual Approach to the Modes of the Political in the Scottish Enlightment, Jyvaskyla: Jyvaskyla University Press.
  • Riley, Patrick. (1982). Will and Political Legitimacy: A Critical Exposition of Social Contract Theory in Hobbes, Locke, Rousseau, Kant, and Hegel. London: Harvard University Press.
  • Ruby, Christian. (2012). Siyaset Felsefesine Giriş, çeviren: Aziz Ufuk Kılıç, İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Solomon, Robert C. (2004). Adalet Tutkusu, çeviren: Ertuğ Altınay, İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • West, David. (2020). Kıta Avrupa Felsefesine Giriş, çeviren: Ahmet Cevizci, İstanbul: Paradigma Yayınları.
  • Wolin, Sheldon S. (1954). Hume and Conservatism, The American Political Science Review, Vol. 48, No.4, pp. 999- 1016.
  • Zelyüt, Solmaz. (2017). Dört Adalı (Bir Kıtalı), İstanbul: Öteki Yayınevi.