An application of digital portfolio with the peer, self and instructor assessments in art education

Problem Durumu:Süreç dosyaları birçok alanda kullanıldığı gibi eğitim alanında da kullanılmaktadır. Süreç dosyası gibi çalışma örnekleri görsel sanatlarda bireyin yeteneğinin ve gelişiminin belirlenmesinde önemli role sahiptir. Süreç dosyasının en ayırt edici özelliği öğreneni hem değerlendiren hem de değerlendirilen yapmasıdır. Öğrenci değerlendirme ölçütlerinin ve içeriğin belirlenmesine aktif olarak katılır. Böylece, süreç dosyası hem öğrencilere hem de öğretmenlere hizmet eder. Süreç dosyası değerlendirme sanat eğitiminde yaygın bir şekilde kullanılan bir değerlendirme şeklidir. Sanat eğitiminin en zor işlerinden birisi öğrencilerin sanat çalışmalarının değerlendirilmesidir. Bu araştırmanın en önemli araştırma sorusu, bir sanat sınıfında dijital süreç dosyasının avantaj ve dezavantajları nedir? Araştırmanın Amacı:Bu araştırmanın temel amacı eğitim fakültesi resim iş öğretmenliğinde öğrencinin kendisinin, akranının ve öğreticinin puanlama birleşimi ile dijital süreç dosyası değerlendirmeyi araştırmaktır. Araştırmanın bir diğer amacı ise öğrencinin kendisi, akranı ve öğreticinin değerlendirmesi hakkında öğrencilerin bakış açılarını ve düşüncelerini belirlemektir. Araştırmanın Yöntemi:Bu araştırmada, Eğitim Fakültesi Resim İş Öğretmenliği son sınıf öğrencilerinden 34 öğrenci üzerinden veri toplanmıştır. Bu öğrencilerin 14’ü erkek 20’si kız öğrencidir. Öğrencilerin yaşları 21 ile 28 yaş arasında değişmektedir. Öğrencilerden bilgisayar ortamında süreç dosyalarını hazırlamaları istenmiştir. Süreç dosyalarının içeriğini Rönesanstan günümüze istedikleri sanatçıları tanıtan kesme yapıştırma kitapların (scrapbook) oluşturması söylenmiştir. Öğrencilere dijital süreç dosyalarını hazırlamaları için dört haftalık bir süre verilmiştir. Haftalık 8 saatlik uygulamanın 4 saati bilgisayar ortamında yapılmıştır. Öğrencilerin dijital süreç dosyalarını hazırlamak için çalışmaları süresince Word, Paint Brush, Power Point Presentation, Illustrator ve Photoshop gibi bilgisayar programlarından ve çeşitli internet sayfalarından yararlanabilecekleri söylenmiştir. Öğrencilerin bilgisayar ortamında hazırladıkları çalışmaları elektronik postalarında, CD ROM, DVD, taşınabilir bellek gibi ortamlarda depolanmıştır. Öğrencilerin dergi, gazete gibi kâğıt ortamındaki çalışmaları dijital ortama aktarmaları için tarayıcı (scanner) kullanmalarına izin verilmiştir. Öğrenciler süreç dosyalarının içerisinde yer alan çalışmalarını (scrapbook) tarihsel bir sıra düzenine göre sıralayıp dijital ortamda sunmuşlardır. Öğrencilerin hazırladıkları süreç dosyaları daha önceden belirlenmiş ve hazırlanmış bir yönergeye (rubric) göre değerlendirilmiştir. Öğrenciler ilk olarak yönergeye göre kendi çalışmalarını daha sonra yine aynı şekilde yönergeye göre arkadaşlarının çalışmalarını değerlendirmişlerdir. Son olarak tüm süreç dosyaları araştırmacı tarafından yine aynı yönergeye göre değerlendirilmiştir. Araştırmanın nicel boyutunda, öğrencilerin süreç dosyaları için kendisine ve akranına verdiği puanlar ile araştırmacının verdiği puanların arasındaki ilişkiye (korelâsyona) bakılmıştır. Araştırmanın nitel boyutunda ise öğrenciler ile yarı yapılandırılmış görüşme tekniği kullanılmıştır. Öğrencilere çalışma süresi içerisinde yaşadıkları zorluklar ve kolaylıklar ile yaptıkları değerlendirme ile ilgili açık uçlu sorular sorulmuştur. Öğrencilerin kendi çalışmasını, arkadaşının çalışmasını ve öğreticinin onların çalışmalarını değerlendirmeleri hakkında görüşleri alınmıştır. Öğrenciler ile yapılan görüşmeler ses kaydı yapılarak daha sonra metne dönüştürülmüş ve analiz edilmiştir. Sonuçlar ve Tartışma:Araştırmanın nicel sonuçlarında en düşük puanlama korelâsyonu araştırmacının kendisi ile öğrencinin akranı arasında bulunmuştur. En yüksek puanlama korelâsyonu ise öğrencinin kendisi ile akranı arasında bulunmuştur. Araştırmanın nitel boyutu için öğrenciler ile yapılan görüşmelerde ise beş temel kategorinin oluştuğu görülmüştür. Bu kategoriler frekans ve yüzdesi en yüksekten en düşüğe doğru şöyledir: Araştırmacının değerlendirmesini onaylama, web sayfalarının yetersizliği, akran değerlendirmede tereddüt, bilgisayar programlarının zorluğu ve kendini değerlendirmede tereddüttür. Öğrencilerin öğreticinin değerlendirmesine daha çok güvendikleri görülmüştür. Öğrenciler internet sayfalarından yeterince yararlanamadıklarını belirtmişlerdir. İnternet sayfalarında hazırlayacakları süreç dosyaları için sanatçıların resimlerinin bol olduğunu ancak sanatçılar ve eserleri hakkında yeterince bilgi bulamadıklarını belirtmişlerdir. Ayrıca öğrenciler kesme yapıştırma kitaplarını oluşturmada kullandıkları bilgisayar programlarında da zorluk yaşamışlardır. Profesyonel bilgisayar programlarında kız öğrencilerin daha çok zorlandıkları hatta bu programları tercih etmedikleri bulunmuştur. Erkek öğrencilerin bazılarının ise profesyonel programları tercih ettiği görülmüştür. Öğrencilerin arkadaşının süreç dosyasını değerlendirmede tereddüt ve endişeye kapıldıkları öğreticinin değerlendirmesinden daha az güvenilir olacağını belirtmişlerdir. Öğrencilerin kendi süreç dosyasını ve arkadaşının süreç dosyasını değerlendirmede yaşadıkları tereddüdün Türk Kültürü’nden kaynaklandığı düşünülebilir. Çünkü Türk Kültürü’nde öğretmen ya da öğretici otorite, bilgi sahibi ve daima öğrenciler tarafından en güvenilir görülen kişi olarak düşünülür. Öneriler: Eğitimsel uygulamalar bakımından bir değerlendirme aracı olarak dijital süreç dosyası özellikle sanatsal çalışmalar ile ilgili sınıf ortamlarında yaygın bir şekilde uygulanmalı ve geliştirilmedir. Sanat öğretmeni eğitim programlarında bu araştırmadaki gibi üçlü değerlendirme yaklaşımına ciddi şekilde yer verilmelidir. Değerlendirmede yönerge çok önemlidir. Değerlendirme yönergesinin kriterleri açık ve net olmalı puanlayıcılar arasında uyumun düşük olmasında neden olmamalıdır.

Sanat eğitiminde akranın, kendisinin ve öğreticinin değerlendirilmesi ile dijital süreç dosyasının bir uygulaması

Problem statement: In art education, one of the most difficult tasks is to evaluate the artistic works of students. Portfolio assessment is a method of assessment that is commonly used in artistic education. The major research question investigated in the study is: “What are the advantages and disadvantages of digital portfolio in an art classroom?” Purpose of the study: The first aim of this study is to investigate digital portfolio assessment in higher art education with the combination of self, peer and instructor ratings. The second aim is to determine opinions and perspectives of the students on the self and on peer and instructor assessment. Research method: This research contains data collected from 34 students. The students were 14 males and 20 females. Age levels of the students ranged from 21 to 28. The students were asked to prepare their portfolio in the computer environment. The students were given 4 weeks to prepare the digital portfolios. The digital portfolios were evaluated as to the rubric which was previously prepared and adopted by the students and researcher. The students first evaluated their own portfolios and then those of their peers. Finally, the researcher evaluated all of the portfolios. Results and discussion: Regarding the evaluation of the results, the lowest correlation values were found between the instructor and the peer, and the highest correlation values were found between self and the peer. In the interviews with the students, the students judged the peer assessment to be less trustworthy than instructor assessment. The hesitation of the students about self assessment and the peer assessment might be caused by Turkish culture, because an instructor as a superior authority figure is always considered the most trustworthy person by the Turkish students. Recommendations: In terms of educational applications, digital portfolio as an assessment tool should be improved and widely applied in classroom settings where the subjects especially deal with artistic art works. In art teacher training programs, the importance of triadic assessment should be seriously taken into account. This would be vitally important to teach how viable criteria can be set up for the assessments.

___

  • Barton, J. & Collins, A. (1993). Portfolios in teacher education. Journal of Teacher Education, 44(3), 200-210.
  • Bursch, C. B. (1997). Finding out what’s in their heads: Using teaching portfolios to assess English education students and programs. In K. Yancey and I. Weiser, (Eds.). Situating Portfolios: Four Perspectives. Logan: Utah State Press.
  • Centra, J. A. (1994). The use of the teaching portfolio and student evaluations for summative evaluation. Journal of Higher Education, 65(5), 555-570.
  • Cohen, B. H. & Lea, R. B. (2003). Essentials of statistics for the social and behavioral sciences. New York: John Wiley & Sons.
  • Custer, R. L. (1996). Rubrics: An authentic assessment tool for technology education. The Technology Teacher, 55(4), 27-37.
  • Davis, G. A. (1997). Identifying creative students and measuring creativity. Handbook of Gifted Education. (2nd ed.). In N. Colangelo and G. A. Davis (Eds.). Boston: Allyn & Bacon.
  • Dorn, C. M. & Sabol, F. R. (2006). The effectiveness and use of digital portfolios for the assessment of art performances in selected secondary schools. Studies in Art Education, 47(4), 344-362.
  • Dorn, C. M., Madeja, S. S., & Sabol, F. R. (2004). Assessing expressive learning. Mahwah, NJ.: Erlbaum.
  • Eisner, E. W. (1985). The art of educational evaluation. London: Falmer Press.
  • Gale, K., Martin, K., & McQueen, G. (2002). Triadic assessment. Assessment & Evaluation in Higher Education, 27(6), 557-567.
  • Herman, J. L., Gearhart, M., & Baker, E. (1993). Assessing writing portfolios: Issues in the validity and meaning of scores. Educational Assessment, 1(3), 201-224.
  • Hopkins, W. G. (1997). New view of statistics. Retrieved September 13, 2004 from http://www.sportsci.org/resource/stats/effectmag.html#cohen
  • Jacobson, W., Sleicher, D., & Maureen B. (1999). Portfolio assessment of intercultural competence. International Journal of Intercultural Relations, 23(3), 467-492.
  • Johnsen, S. K. & Ryser, G. K. (1997). The validity of portfolios in predicting performance in a gifted program. Journal for the Education of the Gifted, 20, 253-267.
  • Kırışoğlu, O. & Stokrocki, M. (1997). İlköğretim sanat öğretimi [Primary school art teaching]. Öğretmen eğitimi dizisi [Teacher training series]. Ankara: Ajans-Türk Basın ve Basım A.Ş.
  • Korkmaz, H. & Kaptan, F. (2003). İlköğretim fen öğretmenlerinin portfolyoların uygulanabilirliğine yönelik güçlükler hakkındaki algıları [Primary school science teachers’ perceptions about barriers toward practicability of portfolios]. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(1), 159-165.
  • Madeja, S. S. (2004). Alternative assessment strategies for school. Art Education Policy Review, 105(5), 3-13.
  • McConnell, D. (2002). The experience of collaborative assessment in e-learning. Studies in Continuing Education, 24(1), 73-92.
  • MEB (2006). İlköğretim sanat etkinlikleri dersi programı ve kılavuzu 1.8 Sınıflar [Curriculum and Guide of the Primary School 1-8 Grade Art Activities Course]. Ankara: Milli Eğitim Basımevi.
  • Moscal, B. M. (2000). Scoring rubrics: What, when and how?. Practical Assessment, Research & Evaluation, ERİC Clearinghouse, vol.7 no.3, Retrieved April 25, 2005 from the World Wide Web: http://PAREonline.net/getvn.asp?v=7&n=3.
  • Mullin, J. A. (1998). Portfolios: Purposeful collections of student work. New Directions for Teaching and Learning, 74, 79-87.
  • Paulson, F. L., Paulson, P. R., & Meyer, C. (1991). What makes a portfolio, a portfolio? Educational Leadership, 48(5), 60-63.
  • Pitts, J., Coles, C., & Thomas, P. (1999). Educational portfolios in the assessment of general practice trainers: Reliability of assessors. Medical Education, 33(7), 515-520.
  • Pitts, J., Coles, C., Thomas, P., & Smith, F. (2002). Enhancing reliability in portfolio assessment: Discussions between assessors. Medical Teacher, 24(2), 197-201.
  • Sabol, F. R. (2006). Identifying exemplary criteria to evaluate studio products in art education. Art Education, November, 6-11.
  • Stiggins, R. J. (1997). Student-centred classroom assessment (2nd ed.). Upper Saddle River, New Jersey: Prentice-Hall, Inc.
  • Strauss, A. & Corbin, J. (1998). Basics of qualitative research: Techniques and procedures for developing grounded theory. London: Sage Publication
  • Wolf, K. (1991). The school teacher’s portfolio: Issue in design, implementation, and evaluation. Phi Delta Kappan, 2, 129-136.