GİTAR ÖĞRENCİLERİNDE ÖN-DİNLEME/DEŞİFRE ÇALMA İLİŞKİSİNİN LİSANS DÜZEYİ VE ÖZ-DEĞERLENDİRME AÇILARINDAN İNCELENMESİ

Bu çalışmada, ön-dinlemenin lisans düzeyindeki gitar öğrencilerinde deşifre performansına etkilerini ortaya koymaya yönelik, tek gruplu ön test-son test desenli bir işlem süreci sonunda elde edilen veriler, öğrencilerin alandaki deneyim düzeyleri ve kendi performansları ile ilgili görüşleri yönünden incelenmiştir. Deneyim ölçütü olarak öğrencilerin lisans eğitiminde bulundukları sınıf dikkate alınmıştır. Lisans bir ve ikinci sınıflar “birinci düzey”, lisans üç ve dördüncü sınıflar “ikinci düzey” olarak kabul edilmiştir. Öz-değerlendirme ölçütü olarak ise, öğrencilerin kendi ön-test ve son-test performansları ile ilgili olumlu, olumsuz veya yansız görüşleri dikkate alınmıştır. Deney sürecine katılan çalışma grubunu, Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Güzel Sanatlar Eğitimi Bölümü Müzik Öğretmenliği Programı’na devam eden lisans düzeyindeki gitar öğrencilerinin tümü oluşturmuştur (n=15). Deney süreci, birbirine denk iki deşifre parçasının öğrenciler tarafından biri ön-testte, diğeri son-testte çalınarak kaydedilmesi ve uzmanlar tarafından puanlanması şeklinde işlemiştir. Ön-dinleme değişkeni, son-testte uygulanmıştır. Öğrencilerin ön dinlemeden etkilenme düzeylerinin, deneyim ve öz-değerlendirme açısından değerlendirildiğinde, “doğru nota çalabilme” ölçütünün sınıf düzeyine göre incelenmesi dışında istatistiksel olarak anlam taşımadığı görülmüştür. Bununla beraber ön-dinlemenin etkisinin sınıf düzeyine göre incelenmesine yönelik bulgular, birinci düzeydeki öğrencilerin deşifre performanslarında ön-dinlemeden % 1.5 oranında olumlu etkilendiklerini, ikinci düzey öğrencilerinin ise ön-dinlemeden % 4.25 oranında olumsuz etkilendiklerini göstermiştir. Ön-dinleme etkisinin öz-değerlendirme görüşlerine göre incelenmesine yönelik bulgular ise öğrencilerin, ön-dinlemenin kendi performansları üzerindeki % 2 oranındaki olumlu ve % 5 oranındaki olumsuz etkilerinin farkına varabildiklerini ortaya koymuştur.

Investigation of Pre-listening/Sight-reading Relations in Terms of Undergraduate Level and Self-evaluation in Guitar Students

In this study, data obtained from a single group pre test-post test desing process, which was intended to reveal the effects of pre-listening on students’ sight-reading achievements, was investigated in terms of students’ experience level and views on their own performances. Undergraduate class level was taken as criterion for experience. First and second grades were taken as “first level”, third and fourth grades were taken as “second level”. As self evaluation criterion, students’ positive, negative or neutral opinions on their pre-test and post-test performances were accepted. The complete undergraduate guiar students attending Gazi University Education Faculty Fine Arts Education Department Music Teaching Programme have formed the participant group of the experiment (n=15). The experiment has procceded as two equal sight-reading pieces’ performance by students, one in the pre-test and the other in the post-test and evaluation by experts.Pre-listening variable was applied in the post-test. It was seen that students levels of response to pre-listening had no statistical significance with regards to experience and self-evaluation, except the examination of “ability of playing right notes” according to undergraduate level. In addition, findings on the effect of pre-listening according to the undergraduate level have shown that the students in the “first level” are positively influenced from pre-listening at a % 1.5 rate and students in the “second level” are negatively influenced from pre-listening at a rate of % 4.25. Findings on the effect of pre-listening according to the students self evaluations have shown that students can be aware of negative effects of pre-listening at %5 rateand positive effects at %2 rate.

___

Banton, LJ. (1995). The role of visual and auditory feedback during the sight-reading of music [Abstract]. Psychology of Music, 23, 3-16.

Bregman, A. (1990). Auditory scene analysis-the perceptual organization of sound massachusetts (1. edition). London, MIT Press.

Cooper, G. (1961). Learning to listen: a handbook for music. Chicago: The University of Chicago Press .

Dowling, WJ. (1993). Procedural and declarative knowledge in music cognition and education. In T.J. Tıghe, W. J. Dowling (Ed.), Psychology and Music The Understanding of Melody and Rhythm (5-18). New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates, Publishers.

Furneaux, S., Land, M. F. (1999). The effects of skill on the eye-hand span during musical sight-reading [abstract]. Proceedings Of The Royal Society, 266, 2435-2440.

Halvaşi, A.A. (1999). Ülkemiz müzik eğitiminde klasik gitar. Yayımlanmamış Doktora Tezi, İstanbul: Marmara Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü.

Kaynak, T. (2011). Piyano eğitimi yarıyıl sonu sınavlarında öğrenci performansının rubrik ile ölçülmesi. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Ankara: Gazi Üniversitesi.

Lehmann, A.C. Kopiez, R. (2009). Sight-reading. In Susan Hallam, Ian Cross and Richard Parncutt (Ed.), The Oxford Handbook of Music Psychology (344-349). Oxford: Oxford University Press.

Lull, J. (1987). Listeners’ communicative uses of poular music. In James Lull (Ed.), Popular Music and Communication California: Sage Publications.

Raffman, D. (1993). Language, Music and Mind (2. edition). London: The MIT Press.

Repp, BH. (1990). Some cognitive and perceptual aspects of speech and music. In J. Sundberg, L. Nord and R. Carlson (Ed.), Music, Language, Speech And Brain (p:257-268). Stockholm-Macmillan Press.

Sperti, J. (1971). An experimental ınvestigation testing the comparative effectiveness of two different pedagogical methodologies as applied to the teaching of the clarinet. Doctoral Dissertation, New York: New York University.

Uluocak, S. (2011). Klasik gitar tarihi ı-rönesans döneminde gitar. İstanbul: Doruk yayınları.