YAHUDİLİKTE KADINLARIN REGL DÖNEMİ /NİDDAH İLE İLGİLİ HUSUSLAR

Âdet, kız çocuklarının gelişimi esnasında üreme çağına geçiş döneminin bir işaretidir. Bu coğrafi koşullara, iklim şartlarına göre değişiklik arz etmektedir. İlk âdet kanaması olan menarş ile başlayan ve menopoza yani âdet bitimine kadar süren aylık kanamalara verilen addır. Kadının rahminde yer alan yumurtaların döllenmediği taktirde bunların dışarıya atılmasıdır. Yani tüm ergenliğe giren kızların yaşadığı biyolojik, fizyolojik bir olaydır. Kadınlara has bu özel durum dinlerin de ele aldığı bir husus olmuştur. Bu çalışmada incelenecek konu Yahudilikte kadınların regl dönemiyle ilgili hususlarıdır. Kadınların âdet tanımlamaları, süresi, sınırlamaları, âdet kanının ayrımı ve nida olan kadınla cinsel ilişkinin karşılığı bu araştırmada ele alınmıştır. Hemen hemen her toplumda kadının arka planda olması, hassaten âdet görmesine bağlanan bir durum olmuştur. Özellikle birçok eylemlerde bundan dolayı kadına engel konulmuştur. Yahudilikte bu, katı kurallar halinde zikredilmiş, dönemin şartlarına ve bilginlerin yorumuna göre hükümler belirlenmiştir. Nihayetinde kadınların Yahudi şeriatına göre kendi hususi durumlarında düzenlemede bulunduğu anlatılmıştır. Eski dönem bilginlerin Yahudi literatüründe verdiği beyanlar ile günümüzün modern açıklamalarıyla örtüşmediği de gözlenmiştir.

Issues on Menstruation Period of Women in Judaism

Menstruation is a sign of the transition period to the reproductive age during the development of girls. This varies according to the geographical conditions and climatic conditions. It is the name given to the first menstrual bleeding that starts with menarche and lasts until the end of menopause. If the eggs in the womb of the woman are not fertilized they are thrown out. In other words, it is a biological event in which all adolescent girls live. This special situation for women has also been an issue of religions. The subject to be examined in this study is the issues related to the period of women in Judaism. The definition of menstrual cycle, duration, limitations, separation of menstrual blood and sexual relationship with men are discussed in this study. In almost all societies, the woman's being in the background was due to the fact that she was apparently menstruating. Especially in many acts, women were prevented. In Judaism, this is mentioned in strict rules, and according to the conditions of the time and the interpretation of the scholars, the provisions are determined. Ultimately, it has been explained that women regulate their own special situation according to the Jewish law. It was also observed that the earlier period scholars did not correspond with the modern explanations of today with the statements given in the Jewish literature.

___

Bacher, W. ve Leuterbach, J. Z. (t.y.). NIDDAH (“Menstruous Woman”). 19 Ocak 2019 tarihinde http://www.jewishencyclopedia.com/articles/11529-niddah adresinden erişildi.

Basalel, Y. (2014, 2 Nisan). Yahudilikte Cinsellik. Şalom Gazetesi. 24 Ocak 2019 ta- rihinde http://www.salom.com.tr/arsiv/haber-90567-yahudilikte_cinsellik.html adresinden erişildi.

Basalel, Y. (2018, 8 Ekim). Yahudilikte Temel Karamlar /Kadın (4). Şalom Gazetesi. 24 Ocak 2019 tarihinde http://www.salom.com.tr/arsiv/haber-69654-yahudIlIkte_ temel_kavramlar kadin_4.html adresinden erişildi.

Baskin, J. R. (2003). Woman and Judaism. The Encyclopaedia of Judaism. E.J. Brill. Blackman, P. (1955). Mishnayoth Order Taharoth Pointed Hebrew Text, Introductions, Translation. 13 Ocak 2019 tarihinde http://hebrewbooks.org/pdfpager. aspx?req=9673&pgnum=1 adresinden erişildi.

Epstein, I. (1978). Talmud babylonian. London: The Soncino Press.

Friedman, M., Labinsky, E. ve Rosenbaum, T. Y. (2014). Observant married jewish women and sexual life: An empirical study. The Journal of Sexual Medicine, 11(7), 1606-1619.

Gürkan, S. L. (2012). Bütün yönleriyle yahudilik. Yahudi Geleneğinde Kadın Algısı için- de (s. 638). Bütün Yönleriyle Yahudilik Uluslararası Sempozyum, sunulmuş bil- diri, Ankara.

Harchakot of Niddah - Halachipedia. (t.y.). 19 Ocak 2019 tarihinde https://www. halachipedia.com/index.php?title=Harchakot_of_Niddah adresinden erişildi.

İlk Adet Görme (Menarş). (2015, 28 Mayıs). Jinekoloji. http://jinekoloji.com/ilk-adet- gorme-menars adresinden erişildi

Lavery-Yisraeli, Y. (2016). Talmudic descriptions of menstruation. Women in Judaism: A Multidisciplinary Journal, 13(1), 1-13.

Maimonides, M. (1961). The code of maimonides: Mishneh torah (C. 17). New Haven: Yale University Press.

Shulchan Aruch: Chapter 195 - Laws Pertaining to [Combining] Groups Who Eat in Different Places [for a Zimun]. (t.y.). 19 Ocak 2019 tarihinde https://www. chabad.org/library/article_cdo/aid/3335624/jewish/Shulchan-Aruch-Chapter- 195-Laws-Pertaining-to-Combining-Groups-Who-Eat-in-Different-Places-for- a-Zimun.htm adresinden erişildi.

Ta-Shma, I. M. ve Baskin, J. R. (2007). Niddah. Encyclopaedia Judaica. Jaruselem: Ke- ter Publishing House.

Ünal, A. (2016). Yahudi düğün gelenekleri. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Der- gisi, 5(2), 225-241. doi:10.15869/itobiad.47522

Walfish, A. (1997). Niddah. The oxford dictionary of the jewish religion. New York: Oxford University Press,.

Yasdıman, H. Ş. (2002). Yahudilikte kadınlarla ilgili müspet söylemler bağlamında bazı tespitler. DEÜ İlahiyat Fakültesi Dergisi, (15), 123-145.

Yiğitoğlu, M. ve Habergetiren, Ö. F. (2016). Yahudilik ve İslam’da zina suçu ve cezası. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 5(2), 271-292.