Outcomes of Constructivist Learning Environment: How Learners Apply Visual Design Principles

Bu çalışma, öğrencilerin çoklu ortamın bilişsel araç olarak kullanıldığı oluşturmacı bir öğrenme ortamında, takımlar halinde geliştirdikleri çoklu öğrenme ortamına görsel tasarım ilkelerim nasıl uyguladıklarını değerlendirmek amacıyla yapılmıştır. Örneklemi Orta Doğu Teknik Üniversitesi'nde verilen Öğretim Teknolojileri ve Materyal Hazırlama dersini alan 30 ikinci sınıf öğrencisi oluşturmuştur. Çalışma 14 hafta sürmüştür. Veriler Görsel Tasarım ilkeleri Değerlendirme Listesi aracılığı ile toplanmıştır. Sonuçlar, taktmlann çoğunluğunun, oluşturmacı bir öğrenme ortamında dönem projesi olarak geliştirdikleri çoklu öğrenme ortamına, görsel tasarım ilkelerinin büyük bir bölümünü etkili bir şekilde uyguladıklarını ortaya koymuştur.

Oluşturmacı Öğrenme Ortamının Sonuçları: Öğrenciler Görsel Tasarım İlkelerine Nasıl Uygulamaktadırlar?

This study aims to assess how learners apply visual design principles into hypermedia they developed in groups in a Constructivist learning environment where they use such hypermedia as a cognitive tool. The study design includes a total of 30 second-year university students who enrolled on an Instructional Technology and Material Preparation course at Middle East Technical University, and which lasted 14 weeks. The data were collected using a Visual Design Principles Evaluation Checklist. The results of the study indicate that the majority of the students applied visual design principles effectively on these hypermedia-based instructional material

___

  • Hall, R. H. (1998). A theory-driven model for the web-enhanced educational psychology class. Paper presented at the annual meeting of The American Educational Research Association, April 13-17, 1998, San Diago, CA
  • Heinich, R., Molenda, M., Russell, J.D. & Smaldino, S.E. (1999). Instructional media and technologies for learning. (6th Ed.). New Jersey: Prentice-Hall.
  • Jonassen, D. H. & Grabinger, R. S. (1990). Problems and issues in designing hypertext/hypermedia for learning. In D. H. Jonassen, & H. Mandl, (Eds.), Designing hypermedia for learning. New York: Springer-Varlag Berlin Heidelberg.
  • Jonassen, D. H., Mayes, T. & McAleese, R. (1993) A manifesto for a constructivist learning approach to technology in higher education. In T. Duffy, D. Jonassen, & J. Lowyck, (Eds), Designing constructivist learning environments. Heidelberg, FRG: Springer- Verlag.
  • Jonassen, D. H. (1996a). Computers in the classroom: Cognitive tools for critical thinking. New Jersey: Prentice-Hall.
  • Jonassen, D. H. (Ed.). (1996b). Handbook of research f or educational communications and technology. New York: Simon & Schuster Macmillan.
  • Jonassen, D. H., Carr, C. & Yueh, H. P. (1998). Computers as cognitive tools for engaging learners in critical thinking. Tech Trends, 43 (2), 24-32.
  • Jonassen, D. H. (1998a). Designing constructivist learning environments. In C. M. Reigeluth, (Ed.), Instructional theories and models. (2nd ed.). New Jersey: Erlbaum.
  • Jonassen, D. H. (1998b). Technology as cognitive tools: Learners as designers. IT Forum Paper #1. Pennsylvania State University. Unpublished document.
  • Jonassen, D. H. (2000). Computers as cognitive tools for schools. (2n" ed.). New Jersey: Prentice-Hall.
  • Kafai, Y. B., Ching, C. C. & Marshall, S. (1997). Children as designers of multimedia software. Computers Education, 29 (2/3), 117-126.
  • Turner, S. V. & Handler, M. G. (1997). Hypermedia in education: Children as audience or authors? Journal of Information Technology for Teacher Education, 6 (1), 25-35.