FOTOĞRAF AKIMLARI İÇİNDE GERÇEKLİĞİN SUNUMU

Fotoğrafa konu alınan nesne ve fotoğraf arasındaki gerçekliğe benzerlik, fotoğrafı diğer sanat türleri arasında farklı bir konuma yerleştirirken, başta resim olmak üzere tüm sanat türleri ve akımlarıyla arasında bir etkileşim olmuştur. Gerçekliği aslına sadık kalarak aktarmaya çalışan resim sanatı, bu işlevini fotoğrafa bırakarak geleneksel kalıplardan kurtulmuş ve diğer sanat türleriyle birlikte yeni akımlar gelişmiştir. Fotoğrafçılığın en belirgin özelliği bir yaşanmışlığın tanıklığını yapmak iken, kolaj, montaj, solarizasyon, optik bozulmalar, fotogram vb. tekniklerin gelişmesi, gerçekliğin aktarılma biçimlerini değiştirmiş, nesnel gerçeklikten öznel gerçekliğe doğru geçişler olmaya başlamıştır. Yaşanan bu değişimler, resimden de etkilenmeyle birlikte fotoğraf sanatında akımların doğmasına yol açmıştır. Çalışmada, gerçekliğin teknik ve estetik olarak, nasıl ve ne amaçlarla fotoğraf akımlarında sunulduğu ve gerçekliğin aktarılmasında yaşanan değişimler incelenmiş, realizm, pictorializm, empresyonizm, natüralizm, romantizm, ekspresyonizm, sembolizm, kübizm, fütürizm, soyut sanat, dadaizm, sürrealizm ve pop art akımları ele alınmıştır.

___

  • Arat, R. (1989). Fotoğraftaki Yaklaşımlar Üzerine Bir Deneme, Afsad 3.Fotoğraf Sempozyumu, Afsad Yayınları No: 20, 27-28 Mayıs 1989, Ankara.
  • Atay, S. (1989). Bir Fotoğrafik Evrim Simgesi: Photo-Secession, Afsad 3.Fotoğraf Sempozyumu, Afsad Yayınları No: 20, 27-28 Mayıs 1989, Ankara.
  • Baker, R. (1993). Designing The Future: The Computer Transformation of Reality, Thames and Hudson, Hong Kong.
  • Çelek, T. (2004). Işık, http://www.kameraarkasi.org/kompozisyon/temel sanat/isik.html.
  • Çınar, S. (2005). Fotoğraf Sanatının ‘Beyaz Atlı’ Prensi, http://www.sabah. com.tr/2004/10/23/cp/yas103-20041023-101.html
  • Çizgen, G. (1998). Işık Çağı, Fotoğraf Çağı, Kelaynak Yayınları, İstanbul.
  • Çoşkun, E. (2003). Dünya Sinemasında Akımlar, İzdüşüm Yay., İstanbul.
  • Ertan, G. (1999). Sembolizm, Fotoğraf Dergisi, Sayı: 26.
  • Erutku, B. (1999). Fotoğraf Akımları ve Kullanılan Teknikler, M.Ü.G.S.F. Fotoğraf Bölümü Kültür Yayınları, İstanbul.
  • Erzen, J.N. (2004). Fotoğraf Notları, Say Yayınları, İstanbul.
  • Halis, K. (1987). Fotoğraf Sanatında Gerçeklik Sorunsalı, Afsad 2. Fotoğraf Sempozyumu, 17-18 Ocak 1987, Ankara.
  • Karadağ, Ç. (1989). Sanat Fotoğrafında Üsluplar, Afsad 3.Fotoğraf Sempozyumu, Afsad Yayınları No: 20, 27-28 Mayıs 1989, Ankara.
  • Langford, M. (1982). The Master Guide to Photography, Alfred A.Knopf Inc., New York.
  • Önay, A. (1977). 20. Yüzyıl ve Fotoğraf Sanatı, Yeni Fotoğraf Dergisi, Sayı: 11.
  • Özdemir, A.B. (1999). Çağdaş Sanat Akımları ve Fotoğraf, Papirüs Dergisi, 24.
  • Özdemir, A.B. (2005). Fotoğraf ve Fantazya, http://www.fotografya.gen.tr /issue-5/beyhan.html.
  • Özendes, E. (1992). Türkiye’de Fotoğraf, İletişim Yayınları, İstanbul.
  • Sözen, M. ve Tanyeli, U. (2003). Sanat Kavram ve Terimleri Sözlüğü, Remzi Kit., İstanbul.
  • Şeremetli, E. (2002). Belgesel Sinema ve Sanat Tarihi Üzerine Birkaç Söz, Belgesel Sinema Dergisi, Sayı: 1.
  • (1990). Fotoğraf Akımları, Refo Fotoğraf Sanatı Dergisi, İstanbul.