1980 ÖNCESİ VE SONRASI TÜRK SİNEMASINDA YER ALAN ERKEK KARAKTERİ VE ERKEK İMGESİNDEKİ DEĞİŞİM

Türk sinemasında erkek karakterlerin ve oluşan erkek imgesinin 1980 öncesi ve sonrası olarak değerlendirilmesinde öncelikle her iki dönemin değişkenleri ile incelenmesinde ve dönemlere göre toplumsal yaşamda ne tür farklılıkların olduğunu görmekte yarar bulunmaktadır. Dönemlerin kendisini işaret eden özelliklerinin Türk sinemasının yine aynı dönemlere ait eserlerinde de kendini gösterdiğini düşünmek pek de yanlış olmayacaktır. 1980 öncesi dönemde özellikle 1950’lerden başlayarak 60 ve 70’li yıllara damgasını vuran modernleşme, göç ve şehirleşme gibi toplumsal olgular yine aynı dönemin sinema ürünlerinde kendi yansımalarını göstermektedir. 1980 sonrası toplumsal hayattaki liberalleşme olgusu, sözde özgürlüklerin kazanılması ve daha bir çok yeni toplumsal olgu kendisini yine dönem sinema ürünlerinde göstermiştir.  Her iki dönem açısından incelendiğinde, Türk sinemasında yer alan erkek karakterler ve ortaya çıkan erkek imajı her ne kadar döneme özgün farklıklar gösterse de, sonuçta yer alan erkek karakterlerin erkeğin merkezi rolünü pekiştirmeye devam ettiğini görmekteyiz. Toplumsal yaşam köyden kente göç ile, ekonomideki geçişlerle, siyasal hayattaki farklılaşmalar ve benzeri değişimlerle her ne kadar değişim sürecini gösterse de; erkeğin, erkek karakterlerin her iki dönemde de güce, vurguya, egemen olmaya dayalı rolü ağırlıkla değişmemiştir.     

___

  • Ahmad, F. (1995). Modern Türkiye’nin Oluşumu. İstanbul: Sarmal Kitabevi.
  • Dorsay, A. (1995). 12 Eylül Yılları ve Sinemamız. İstanbul: İnkilap Kitabevi.
  • Eisenstadt, S. N. (1966). Modernization: Protest and Change. New York: John Wiley.
  • Güçhan, G. (1996). ‘Türk Sineması, Kadınlar, Kalpler ve Erkekler’, Türk Sineması Üzerine Düşünceler. Haz.: S.M.Diçer. Ankara: Doruk Yayıncılık.
  • Gürbilek, N. (1992). Vitrinde Yaşamak. İstanbul: Metis Yayınları.
  • Kalaycıoğlu, E. (1984). Çağdaş Siyasal Bilim. İstanbul: Beta Yayınları.
  • Kalkan, F. (1993). ‘Türk Sinemasına Toplumbilimsel Bir Bakış’, Sinema Yazıları. Yaz, İstanbul.
  • Magnarella P J. .(1974). Tradition and Change in a Turkish Town. Cambridge: Schenkman/ New York: John Wiley
  • Oskay, Ü. (1978). Toplumsal Gelişmede Radyo Televizyon. Ankara: Ankara Üniversitesi, Siyasal Bilgiler Fakültesi Yayınları.
  • Popüler Kültürün Sinemaya Yansıması (1989). Kurgu, Sayı:6, Eskişehir: Anadolu Üniversitesi, İletişim Bilimleri Fakültesi Yayını.
  • Segal, L. (1990). Ağır Çekim. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Tezcan, M. (1995). Toplumsal Değişme. Ankara.
  • Yücel. Z. (1997). ‘Erol Taş’la Türk Sineması Tarihinde Bir Gezinti’, Klaket. Mart-Nisan, İstanbul.