NİSA 34. AYETTE HİTAP AÇISINDAN“DARB” MESELESİ

Bu çalışma Nisa 34. ayette geçen “darb” meselesini hitap açısından ele almaktadır. Erken dönemden günümüze kadar bu ayete yapılan yorumlar, ayetin kocalara hitap ettiği düşüncesiyle yapılmıştır. O yüzden kadına darb yetkisinin de kocada olduğu ileri sürülerek darb meselesini tefsir etmişlerdir. Buna göre darb kelimesinin tefsirinde üç ana yaklaşım ortaya çıkmıştır. Klasik yaklaşım, tarihselci yaklaşım ve modernist yaklaşım. Klasik yaklaşıma göre gerektiğinde kadın kocası tarafından hafif olmak koşuluyla dövülebilir. Tarihselci yaklaşıma göre Kur’an’ın indiği dönemde toplum ataerkil olduğundan, kocanın eşini dövmesi geleneksel olarak bir sorun teşkil etmiyordu. O yüzden Kur’an, o dönem için kocanın eşini dövmesine cevaz vermiştir. Modernist yaklaşımlara göre ise ayette geçen “darb” kelimesi vurmak, dövmek anlamında değildir. Bu kelime, seyahat etmek veya evde tutmak anlamında olabilir. O yüzden nüşuz yapan kadını kocası bir müddet ailesinin yanına gönderebilir. Diğer bir alternatif olarak koca, nüşuz yapan kadını ikna etmek ve sorunu çözmek için onu evde tutmalıdır. Bu çalışma ise bu yaklaşımların sorunlu olduğunu ileri sürmektedir. Ayete yapılan bu tefsirlerin kritiğini sunduktan sonra alternatif bir anlamı gündeme getirmektedir. Böylece darb konusunda ayetin yöneticileri muhatap aldığını ve o nedenle darb yetkisinin kocada olmadığını ileri sürmektedir.

THE ISSUE OF BEATING IN TERMS OF ADDRESSING IN SURAH NISA’ VERSE 34

This study deals with the issue of “darb” (bea ting) mentioned in Surah Nisa’ verse 34 in termsof address. The interpretations of this verse fromthe early period to the present have been madewith the idea that the verse addresses husbands.That is why they interpreted the problem of be ting issue on the grounds that the husband has theauthority to put a coup on women. Accordingly,three main approaches have emerged in the in terpretation of the word “beating”. Classical ap proach, historicist approach and modern appro ach. According to the classical approach, whennecessary, a woman can be beaten by her husbandlightly. According to the historicist approach, sin ce the society was patriarchal at the time of theQuran, it was not a problem for the husband tobeat his wife traditionally. But this provision doesnot apply today, as such a tradition is not validtoday. According to modern approaches, the word“beating” in the verse does not mean hitting orpound. Thus, this study claims that the verse wasaddressed to the rulers regarding the beating, andtherefore the husband did not have the authorityto beating women.

___

  • Akpınar, Ali. “Ailevî Sorunlara Kur’ânî Çözümler: Nisâ Suresi 34. Ayet Bağlamında”. Kadın ve Âile Sorunları Sempozyumu. ed. Şemsettin Kırış. 63-77. Konya: Hakari Üniversitesi İlahiyat Fakültesi, 2015.
  • Aksan, Doğan. Anlambilim. Ankara: Engin Yayınları, 2009. Süleyman Ateş Meali. Erişim 21.06.2020. http://www.kuranmeali.com/AyetKarsilastirma.php?sure=2&ayet=229
  • Aydın, Mehmet Âkif. “kadın”. Türkiye Diyanet Vakfı İslâm Ansiklopedisi. Erişim 02.07.2020. https://islamansiklopedisi.org.tr/kadin#2-islamda-kadin
  • Aydın, Zeynel Abidin. “Nisâ Suresinin 34. Ayeti Bağlamında Evlilik Hayatında Kadının Geçimsizliği Durumunda Uygulanacak Çözümlerden “Darb”a Dair”. Turkish Studies: Türkoloji Araştırmaları 12/27 (2017), 87-100. Bakillanî, Kadi Ebu Bekir. et-Takrîb ve’l-irşâd. thk. Abdulhamid b. Ali. by.: Müessesetu’r-risale, 1998.
  • Bardakoğlu, Ali. “Ceza”. Türkiye Diyanet Vakfı İslâm Ansiklopedisi. Erişim 02.07.2020. https://islamansiklopedisi.org.tr/ceza#2-fikih
  • Bayındır, Abdulaziz. Süleymaniye Vakfı. Erişim 21.06.2019. https://www.suleymaniyevakfi.org/kadin/kadinin-dovulmesi.html
  • Buharî, Muhammed b. İsmail. Muhtasaru Sahihi’l-Buhari. thk. Mustafa dib el-Buğa. Beyrut: Daru İbn Kesir, 1987.
  • Cuveynî, Abdulmelik b. Abdillah. et-Telhis fi usuli’l-fıkh. thk. Abdullah Culem en-Nebalî vd. Beyrut: Daru’l-beşairi’l-islamiyye, ty.
  • Diyanet İşleri Meali. Erişim 16.04.2021. https://webdosya.diyanet.gov.tr/kuran/kuranikerim/dosyalar/document/kuran_meal.pdf
  • Ebu Davud, Süleyman b. Eşaʼs. Sünenu Ebi Davud. thk. Şuayb el-Arnavut ve Muhammed Kamil Karabelli. by.: Daru’r_risaleti’l-âlemiyye, 2009.
  • Ekinci, Kutbettin. Kur’ân’da Hazf. Ankara: Araştırma Yayınları, 2014.
  • Ezherî, Muhammed b. Ahmed. Tehzibu’l-luğa. thk. Muhammed Avd. Beyrut: Daru İhyau Turasi’l-Arabî, 2001.
  • Ferra, Kadi Ebu Yaʼla. el-İʼde fi’l-usûl, thk. Ahmed b. Ali el-Mübarekî. by.: yy. 1990.
  • Güncel Türkçe Sözlük. “vurmak”. Erişim 12.07. 2019. http://sozluk.gov.tr
  • Güner, Abdülkerim Osman. “İslam Düşüncesinde Kadına Yönelik Şiddet Söylemine Bir Bakış”. Ondokuz Mayıs Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 23 (2007), 51-62.
  • İbn Aşur, Muhammed Tahir. et-Tahrir ve’t-tenvir. Tunus: ed-Daru’t-Tunusiyye, 1984.
  • İbn Faris, Ebu’l- Hüseyin Ahmed. Muʿcemu mekayisu’l-luğa. thk. Abdusselam Muhammed Harun. (by.: Daru’l-fikr, 1979.
  • İbn Kesir, Ebu’l Fida İsmail. Tefsiru’l-Kur’âni’l-azim. thk. Sami b. Muhammed Selame. by.: Darun Tayyibe, 1999.
  • İbn Mace. Sünen. thk. Şuab el-Arnavut vd. Daru’r-risaleti’l-alemiyye, yy. 2009. İbn Manzûr, Cemaluddin. Lisanu’l-Arab. Beyrut: Daru Sadır, 1414.
  • İsfehanî, Ebu’l-Kasım Muhammed b. el-Hüseyin Rağıb. el-Müfredat fi garibi’l-Kur’ân. thk. Safvan Adnan Davudî. Dımeşk: Daru’l-Kalem, 1412.
  • Köse, Feyza Betül. “Cahiliye’den İslâm’a Kadına Yönelik Şiddet”. Çukurova Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 28/1(2018), 73-94.
  • Maturidî, Ebu Mansur. Te’vilâtu’l-Kur’ân. thk. Mecdi Baslum. Beyrut: Daru’l-kütübi’l-ilmiyye, 2005.
  • Müslim, İbn Haccac. Sahihu Müslim. thk. Muhammed Fuat Abdulbaki. Beyrut: Daru ihyai’t-türasi’l-arabi, ty.
  • Okuyan, Mehmet. “Kadına Yönelik Şiddete Kur’ân’ın Bakışı”. Ondokuz Mayıs Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 23 (2007), 93-133.
  • Öztürk, Mustafa. Kur’ân ve Tarihsellik Üzerine. Ankara: Ankara Okulu, 2018.
  • Razî, Fahreddin. Mefâtihu’l-gayb. Beyrut: Daru ihyai’t-turasi’l-arabî, 1420.
  • Seber, Abdülkerim. “Kadına Şiddet Bağlamında Nisâ Sûresi 34-35. Âyetlerinde Geçen Kavramların Siyak-Sibak Açısından Değerlendirilmesi”. Kadın ve Âile Sorunları Sempozyumu. ed. Şemsettin Kırış. 110-127. Konya: Hakari Üniversitesi İlahiyat Fakültesi, 2015.
  • Suyûtî, Celaleddin. ed-Dürru’l-mensur. Beyrut: Daru’l Fıkr, ty.
  • Şafii, Muhammed b. İdris. el-Müsned. Beyrut: Daru’l-Kütübu’l-İlmiyye, 1400.
  • Taberî, Muhammed b. Cerir. Camiʼʼul-beyân. thk. Ahmed Muhammed Şakir. by.: Müessestü’r-risale, 2000.
  • Turan, Maşallah. “Darbe Kelimesinin Etimolojisi”. 19. Yüzyıldan Günümüze Türkiye’de İktidara Müdahaleler ve Darbeler Sempozyumu. haz. Selcan Koçaslan. 2/1149. Ankara: Atatürk Araştırma Merkezi Başkanlığı, 219.
  • Uslu, Rifat. “Nisa Suresi 34. Ayeti Çerçevesinde İslam Hukukunda “Nüşuz” Kavramına Bir Yaklaşım”. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi 9/47 (2016), 1133-1141.
  • Zebidî, Muhammed b. Muhammed. Tacu’l-arus. thk. Heyet. by.: Daru’l-Hidaye, yy.
  • Zemahşeri, Ebu’l-Kasım Mahmud. el-Keşşâf. Beyrut: Daru’l-kütübi’l-arabiy, 1407.
  • Zerkeşi, Ebu Abdillah Bedruddin. el-Bahru’l-muhit fi usûli’l-fıkh. by.: Daru’l-kutubî, 1994.