İSLAM HUKÛKUNDA CİNSEL DOKUNULMAZLIĞA KARŞI İŞLENEN HETK-İ IRZ (TECAVÜZ) SUÇUNUN CEZASI VE KUR’AN CEZA İLKELERİ AÇISINDAN DEĞERLENDİRMESİ

İnsan bedenine karşı işlenen en ağır suçlardan biri hetk-i ırz (tecavüz) suçudur. İslam hukuku tecavüz suçunu müstakil bir suç türü olarak değil, zina suçu kapsamında ele almıştır. Tecavüz fiiline ceza müeyyidesi olarak had cezası öngörmüştür. Aynı zamanda faile birtakım tazminatlar da yüklemiştir. Bu suça Osmanlı kanunnamelerinde ağırlaştırılmış bir ceza müeyyidesi olarak hadım cezası öngörülmüştür. Hadım cezası Tanzimatla birlikte yerini hapis cezasına bırakmıştır. Türk Ceza Hukuku’nda tecavüz fiili müstakil bir suç türü olarak değil, cinsel dokunulmazlığa karşı suçlar başlığı altında mütalaa edilmiştir. Günümüzde bazı Avrupa devletleri tecavüz suçuna Osmanlı kanunnamelerinde olduğu gibi hadım cezası vermektedir. Fakat Osmanlı kanunnamelerindeki cerrahi hadım cezası, burada yerini kimyasal hadıma bırakmıştır. Tecavüze maruz kalan mağdurun düştüğü zor durum dikkate alındığında, Osmanlı Kanunnamelerinde olduğu gibi bu suçun cezası cerrâhî kastrasyon (hadım) olmalıdır. Kur’an ceza ilkeleri dikkatlice incelendiğinde tecavüz suçunun cezasının cerrâhî kastrasyon olması gerektiği savunulabilir. 

PENALTY OF CRIME HETK-I IRZ (RAPE) THAT IS PROCESSED AGAINST SEXUAL IMMUNITY AND EVALUATION FOR QURAN PENALTY PRINCIPLES IN THE ISLAMIC LAW

One of the most serious crimes against the human body is a “hetk-i ırz” (rape) crime. Islamic law is not the crime of rape as a separate type of crime has addressed the scope of adultery. Rape as a criminal sanction the actual penalty had been predicted. At the same time the offender has also install some compensation. This crime Ottoman rule books castration as a punishment for aggravated criminal sanctions envisaged. Tanzimat replaced with castration punishment has left the prison. Rape in the Turkish Penal Code is not actually a separate type of crime has been transcendental under the title crimes against sexual immunity. Today, as some European states to the Ottoman rule books rape give scastration punishment. But surgicalca stration punishment in the Ottoman Empire was replaced here with chemical castration. Considering the difficult situation where rape victim sex posed to the fall of the eunuchs said to coincide with the principles of the Qur’an criminal penalties in the Ottoman Empire.

___

  • Abdu’l-Mun’im, Mahmud Abdurrahman. Mu’cem el-Musdalehâtve’l-elfâzı’l-Fıkhiyye. b.y.: Dâru’l-Fazîle, ts.
  • Âliş, Muhammed. Şerh’uMenhi’l-CelîlAlâMuhtasari’l-Allâme Halîl. b.y.: Dâr-u Mesâdir, tss.
  • Aydın, Mehmet Akif. “Kanunnameler ve Osmanlı Hukukunun İşleyişindeki Yeri”. Osmanlı Araştırmaları 24 (2004):37-46.
  • Akgündüz, Ahmed. Mukayeseli İslam ve Osmanlı Hukuku Külliyatı. Diyarbakır: Dicle Üniversitesi Hukuk Fakültesi Yayınları,1986.
  • Akgündüz, Ahmed. “Kanunnâmelerdeki Ceza Hukuku Hükümleri ve Şer’î Tahlilleri”. İslami Araştırmalar Dergisi 12/1 (1999):1-16.
  • Akgündüz, Ahmed. Osmanlı Kanunnâmeleri ve Hukukî Tahlilleri: 1. Kitap Osmanlı Hukukuna Giriş ve Fatih Devri Kanunnameleri. b.y.: Osmanlı Araştırmaları Vakfı Yayınları, ts.
  • Akgündüz, Ahmed. Osmanlı Kanunnâmeleri ve Hukukî Tahlilleri: 2. Kitap Bâyezid Devri Kanunnameleri. b.y.: Osmanlı Araştırmaları Vakfı Yayınları, ts.
  • Akgündüz, Ahmed. Osmanlı Kanunnâmeleri ve Hukukî Tahlilleri: 4. Kitap Kânûnî Devri Kanunnameleri. b.y.: Osmanlı Araştırmaları Vakfı Yayınları, ts.
  • Artuk, Gökçen, Yenidünya. Ceza Hukuk Genel Hükümler. 5. Baskı, Ankara: Turhan Kitabevi, 2011.
  • Aydınlı, Abdullah. Hadis Istılâhları Sözlüğü. İstanbul: İFAV, 2011.
  • Aydın, Mehmet Akif. “Kanunnameler ve Osmanlı Hukukunun İşleyişindeki Yeri”. Osmanlı Araştırmaları 24 (2004):37-46.
  • Bilmen, Ömer Nasuhi, Hukukı İslâmiyye ve Istılâhat-ı Fıkhiyye Kâmusu. İstanbul: Bilmen Yayınevi, 1967.
  • Buhârî, Ebu Abdullah Muhammed b. İsmail. Sahîhu’l-Buhârî (el-Camiu’s-Sahîh). Beyrut: Daru’l-Kütübi’l-İlmiyye, 1998.
  • Canan, İbrahim. Kütüb-i Sitte Tercüme ve Şerhi. İstanbul: Akçağ Yayınları, 1995.
  • Dağcı, Şamil. İslâm Cezâ Hukukunda Şahıslara Karşı Müessir Fiiller. Ankara: Diyanet İşleri Başkanlığı Yayınları, 1996.
  • “Diyet”. el-Mevsûatü’l-Fıkhiyye. Kuveyt: Vuzâratu’l-Evkâf ve’ş-Şuûni’l-İslâmiyye, 1992.
  • Düzdağ, M. Ertuğrul. Şeyhülislâm Ebussuûd Efendi Fetvaları Işığında 16. Asır Türk Hayatı. b.y.: Enderun Kitabevi, 1983.
  • Ebu Dâvud, Süleyman b. Eşas İbn İshak es-Sicistanî. es-Sünen. Beyrut, Dâru’l-Erkâm, 1999.
  • Ebû Yusuf, Yakup b. İbrahim. Kitâbu’l-Harâc. Beyrut: Dâru’l-Ma’rife, 1979.