UN/ASHAMED: SHAW’UN MRS WARREN’S PROFESSION VE PİNERO’NUN THE SECOND MRS TANQUERAY ADLI OYUNLARININ BOURDİEUCU BİR OKUMASI

Bourdieu’nün de belirttiği gibi yazarları veya onların eserlerini sanki bir boşlukta var olmuşlar gibi ele alamayız. Sosyal, kültürel, ideolojik, tarihsel yapıların birer parçasıdır bunlar; yalnızca bir parçası değil aynı zamanda da onları doğuran yapıların bir ürünü ve sonucudurlar aynı zamanda. Annesine bağımlı fakir düşmüş Anglo-İrlandalı bir göçmen olarak, zamanının birçok farklı yazarının aksine toplumsal, ekonomik, siyasi ve kültürel açılardan Shaw sistemin dışında kalmış bir figürdür. Bütün bunların ışığında bu çalışma Shaw’un Mrs Warren’s Profession adlı oyununu Bourdieucu bir yaklaşımla ele almayı amaçlamaktadır. Bunu yaparken de dönemin popüler geleneksel tiyatro anlayışını yansıtan bir Batı Yakası oyununu Arthur Winego Pinero’nun The Second Mrs Tanqueray adlı oyununu da mercek altına alır. Pinero’nun oyunu Shaw’un Mrs Warren’s Profession adlı eserini yazmasında çok büyük etkiye sahip olması dolayısıyla yazarın sıkça atıfta bulunduğu ve bir bakıma kendi tiyatro anlayışını kurmada karşıt örnek olarak aldığı bir eserdir. Shaw oyunuyla Pinero’nun eserindeki ikiyüzlülüğü ve yüzeyselliği sert bir şekilde eleştirmektedir.  

UN/ASHAMED: A BOURDEIEUAN READING OF SHAW’S MRS WARREN’S PROFESSION (1898) AND PINERO’S THE SECOND MRS TANQUERAY (1894)

As Bourdieu argues we cannot think of authors or their work as if they exist in a vacuum. They are a part of the social, cultural, ideological, historical structure; not only a part but also a product, a result of structures that gave birth to them. As an impoverished Anglo-Irish immigrant economically dependent on his mother socially, economically, politically and culturally Shaw was an outsider. This paper aims to read Mrs Warren’s Profession from a Bourdieuan point of view. To do that this paper takes Pinero’s The Second Mrs Tanqueray as a representative of conventional West End play. Pinero’s play has a significant role in the composition of Mrs Warren’s Profession since Shaw in many different occasions related the idea of writing Mrs Warren’s Profession as a reaction against the social hypocrisy and shallowness presented in The Second Mrs Tanqueray. 

___

  • Berst, C. A. (1998). New theatres for old. In, The Cambridge Companion to Bernard Shaw, (Ed: Christopher Innes), Cambridge University Press, Cambridge UK and New York, 55-75.
  • Bourdieu, P. (1984). Distinction: A Social Critique of the Judgement of Taste. Boston: Harvard University Press.
  • Bourdieu, P. (1986). The forms of capital. In Richardson J., Handbook of Theory and Research fort he Sociology of Education, Greenwood, Westport, Ct., 241-258.Bourdieu, P. (1993). The Field of Cultural Production, Columbia University Press, New York.
  • Calhoun, C. “Bourdieu Sosyolojisin Ana Hatları.” Ocak ve Zanaat: Pierre Bourdieu Derlemesi. (Çev. Ümit Tatlıcan. Der. Güney Çeğin, Emrah Göker, Alim Arlı, Ümit Tatlıcan.), İstanbul, İletişim, 77-129.
  • capital. 2019. In Merriam-Webster.com. Retrieved July 15, 2019, from https://www.merriam-webster.com/dictionary/hacker
  • Daily Telegraph. 10 December 1892. From an unsigned notice. In T.F. Evans (Ed.), Shaw: The Critical Heritage, London, Henley and Boston, Routledge & Kegan Paul, 41-44.
  • Deer, C. (2008). “Doxa.” Pierre Bourdieu: Key Concepts, (Ed: Michael Grenfell), Stocksfield: Acumen, 119-130.
  • Holroyd, M. (1988). Bernard Shaw: Volume I 1856-1898: The Search for Love.,London, New York, Victoria, Ontario and Auckland, Penguin Books.
  • Maton, K. (2008). “Habitus.” Pierre Bourdieu: Key Concepts, (Ed: Michael Grenfell), Stocksfield: Acumen, 49-65.
  • Meisel, M. (1963). Shaw and the Nineteenth Century Theater, New York, Limelight Editions.
  • Peters, S. (1996). Bernard Shaw: The Ascent of the Superman, New Haven and London, Yale University Press.
  • Pinero, A. W. (1894). The Second Mrs Tanqueray: A Play in Four Acts, Boston, Walter H. Baker Company. Retrieved July 15, 2019, from https://ia802706.us.archive.org/7/items/secondmrstanque00pinegoog/secondmrstanque00pinegoog.pdf
  • recognition. 2019. In plato.stanford.edu. April 9, 2019. From https://plato.stanford.edu/entries/recognition
  • Shaw, B. (1898). Plays Unpleasant: Widowers’ Houses, The Philanderer, Mrs Warren’s Profession. (1946). London, New York, Victoria, Ontario and Auckland, Penguin Books.
  • Wacquant, L. (2007). “Pierre Bourdieu: Hayatı, Eserleri ve Entelektüel Gelişimi”. Ocak ve Zanaat: Pierre Bourdieu Derlemesi. (Çev. Ümit Tatlıcan. Der. Güney Çeğin, Emrah Göker, Alim Arlı, Ümit Tatlıcan.), İstanbul, İletişim, 53-76.