SURELERİN BELİRLİ DÖNEMLERE VE OLAYLARA İZÂFESİ?

Bu makalede özellikle son dönemde Kur'ân surelerini dönemlere göre tasnif eden dört araştırmacı ve ilgili çalışmaları ele alınmıştır. Bu çalışmalarda Mekkî sureler; nüzul rivayetleri, surelerin üslup ve içerikleri dikkate alınarak dönemlere ayrılmış, aynı zamanda sureler, bu dönemlerde cereyan eden olaylarla da ilişkilendirilmiştir. Yine bu makalede, ilgili çalışmalarda kullanılan yöntemler ve elde edilen sonuçlar üzerinde durulmuş, ictihada dayalı bu türden tasniflerde ortak sonuçlara ulaşılmasının imkânı sorgulanmıştır. Ancak bu çalışma, herkes tarafından kabul edilebilecek bir sure tertibinin mümkün olmayışı yanında, belki de bu imkânsızlığın bir sonucu olarak ortaya çıkan dönemsel tasnif çalışmalarında da ortak bir sonuca ulaşılamayacağını göstermektedir.

The Association of Surahs to Certain Time Periods and Events

Efforts to understand the Quran has continued uninterrupted since its revelation period and the interpretation activity has been carried out using certain methods until today. There are three different approaches to the interpretation of the Qur'an. Firstly, commentaries that are written according to the composition of Companion Osman's mushaf; secondly, commentaries that are based on a subject that do not take this into account; the third one is the interpretation made by organizing the verses according to the time of revelation. Identifying the order of revelation and making the interpretation in accordance with this order is also used as a method. For this purpose, researchers have benefited from knowledge of asbab al-nuzul and Meccan-medinan verses. On the other hand, the thought that the verses cannot be identified according to chronological order, has led the researchers to classify the verses according to specific periods and make comments based on the events of that period. These studies sometimes have encompassed the whole peroid and sometimes in-depth studies conducted on the time period of certain ranges.This article discusses the work of four recent researchers who classified Qur'an surahs according to time periods. These studies have classified surahs according to narrations about their time of revelation and the style and content of the surahs. They also associated the surahs with the events that took place in this period. Additionally this article focuses on the methods used and the results obtained in these relevant works and questions the possibility of achieving common results in such kind classifications that are based on ijtihad. However, due to the impossibility of a time classification of surahs that is accepted by everyone, this paper also shows the impossibility of reaching a common conclusion in the studies on periodic classification of surahs.

___

  • o Ahmad, Anis (2004), "Mevdûdî", DİA, XXIX, 433-435.
  • o Akpınar, Ali (2007), "Çok Yönlü Bir Kişilik Olarak Ömer Rıza Doğrul (1893- 1952)", I. Burdur Sempozyumu, Burdur, s. 439-447.
  • o ________, (2010), "Tanrı Buyruğu", DİA, XXXIX/571-572.
  • o Albayrak, İsmail (2002), "Kur'ân Âyetlerinin Tertibi Hakkındaki Oryantalist Söyleme Genel Bir Bakış", Marife, 2/3, s. 155-164.
  • o Beyyûmî, Muhammed Receb (1995), en-Nahdatu'l-İslâmiyye, Bey- rut.
  • o Beyhakî, Ebû Bekr Ahmed b. Ali (1405), Delâilü'n-Nübüvve ve Ma'rifetü Ahvâli Sâhibi'ş-Şerî'a, Beyrut,
  • o Câbirî, Muhammed Âbid, Fehmu'l-Kur'âni'l-Hakîm: et-Tefsîru'l-Vâdıh Hasebe Tertîbi'n-Nüzûl, Beyrut, (I-II. 2008), (III. 2009).
  • o ________ (2014), Fehmu'l-Kur'ân-Siyer Eşliğinde Kur'ân'ı Anlamak, Ter. Mu- hammed Coşkun, Mana Yayınları, İstanbul.
  • o Cerrahoğlu, İsmail (1998), Tefsir Usulü, TDV. Yay, Ankara.
  • o Çonkor, Burhan (2008), Tefhîmu'l-Kurân'da İsrâiliyyatın Ele Alınış Biçimi, (Yüksek Lisans), Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
  • o ________ (2015), Boykotun Bitiminden Hicrete Kadar Olan Dönemde İnen Sure- lerin Tahlili, (Doktora), Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • o Doğrul, Ömer Rıza (1980), Tanrı Buyruğu-Kur'ân-ı Kerîm'in Tercüme ve Tefsiri, İnkılâp ve Aka Basımevi, İstanbul.
  • o Gözeler, Esra (2010), "Kur'ân Ayetlerinin Târihlendirilmesine Batılı Yaklaşım- lar", AÜİF Dergisi, Cilt: LI sy, 2, s. 299-316.
  • o Güven, Şahin (2011), "Muhammed Âbid el-Câbirî ve Fehmu'l-Kur'âni'l-Hakîm İsimli Tefsîrindeki Metodu", Bilimname, XX, s. 53-84.
  • o Hâzin, Alâuddîn Ali b. Muhammed b. İbrâhîm (1415), Lübâbü't-Te'vîl fi Meâni't- Tenzîl, Dâru'l-Kütübi'l-İlmiyye, Beyrut.
  • o İbnü'n-Nedîm, Ebu'l-Ferec Muhammed b. İshâk (1417), el-Fihrist, Thk, İbrâhîm Ramazan, Dâru'l-Ma'rife, Beyrut.
  • o Kurt, Yaşar (2012), "Kur'ân'ın Nüzûl Süreci ve Nüzûl Sırasını Esas Alan Tefsir Üzerine", OMÜ. İlahiyat Fakültesi Dergisi, sayı, 33, s. 5-39.
  • o Mevdûdî, Ebû'l-A'lâ (2002), Tefhîmu'l-Kur'ân, Ter. Komisyon, İnsân yay, İstanbul.
  • o Polat, Fethi Ahmet (2008), Çağdaş İslam Düşüncesinde Kur'ân'a Yaklaşımlar, İz Yay. İstanbul.
  • o es-Saîdî, Abdulmuteâl (1992), en-Nazmu'l-Fenniyyu fi'l-Kur'ân, Mektebetü'l- Âdâb, Kâhire.
  • o Sipahioğlu, Abdülvahid Yakub (2014), Boykot Döneminde Nâzil Olan Surelerin Tespiti ve Değerlendirilmesi, (Yüksek Lisans), Ankara Üniversitesi Sosyal Bi- limler Enstitüsü, Ankara.
  • o Subhi es-Sâlih (2000), Mebâhis fî Ulûmi'l-Kur'ân, Dâru'l-İlmi lilmelâyîn, Bey- rut.
  • o Suyûtî, Ebu'l-Fadl Celâlüddîn Abdurrrahman (1974), el-İtkân fî Ulûmi'l-Kur'ân, Thk. Muhammed Ebû'l-Fadl İbrâhîm, Dâru'l-Ma'rife, Beyrut.
  • o Uzun, Mustafa (1994), "Doğrul, Ömer Rıza", DİA, IX/489.
  • o Ünver, Mustafa (1998), Tefsir Usulünde Mekkî-Medenî İlmi, (Dok- tora), Ondokuz Mayıs Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sam- sun.
  • o Ya'kûbî, Ebu'l-Abbâs Ahmed b. Ebî Ya'kub (2010), Târîhu'l- Ya'kûbî, I-II, Beyrut.
  • o Zerkeşî, Bedreddîn Muhammed b. Abdullah (1957), el-Burhân fî Ulûmi'l-Kur'ân, Thk. Muhammed Ebû'l-Fadl İbrâhîm, Dâru'l-Ma'rife, Beyrut.