ALASDAIR GRAY'İN “THE FALL OF KELVIN WALKER” ADLI ROMANINDA MEKÂN TEMSİLLERİ

İskoç Edebiyatı'nın en önemli yazarlarından biri olarak kabul edilen Alasdair Gray,eserlerinde İskoç tarihi, kültürü, kimliği ve edebi geleneğinin sorunlarını politik bir bakışaçısıyla ele alır. Gray'in yazınında politik duruşunu yansıtan en dikkat çekici unsurlardanbiri, eserlerinde genellikle İskoç mekânların, özellikle Glasgow'un, kullanılmasıdır. AncakThe Fall of Kelvin Walker (1985) isimli romanında Gray, kurgu mekânı olarak Londra'yıtercih eder. İskoç başkahramanın Londra algısı ve kimlik arayışının bir parçası olarakkendine Londra'da bir ev kurma süreci anlatının önemli bir parçasını oluşturur. AlasdairGray'in İngiliz-İskoç ilişkilerine yönelik takındığı politik tutumu, bu romanda kentsel vekişisel mekân temsilleri aracılığıyla yansıttığı düşünülmektedir. Bu bağlamda, bu çalışmaThe Fall of Kelvin Walker'daki kentsel mekân olarak Londra'nın kullanımını ve kişiselmekân olarak ev olgusunun temsilini Henri Lefebvre'nin mekânsal üçlü önermesi ışığındaincelemeyi amaçlar. Çalışmada, kentsel mekân olarak Londra ve kişisel mekân olarak ev,mekânsal üçlü önermesinin unsurları olan mekân temsilleri, temsil mekânları vemekânsal pratikler kapsamında incelenecektir.

REPRESENTATIONS OF SPACE IN ALASDAIR GRAY'S “THE FALL OF KELVIN WALKER”

Regarded as one of the most important writers of the Scottish literature, Alasdair Gray approaches the problems of Scottish history, culture, identity and literary tradition from a political perspective in his works. With regard to his political stance, one of the most significant features of Gray's writing is the use of Scottish places, particularly Glasgow, as the setting of most of his fictional works. Nevertheless, as the setting of his novel The Fall of Kelvin Walker (1985), Alasdair Gray prefers to employ London. The Scottish protagonist's perception of London, and his endeavour to make himself a home in this city as part of his identity construction process constitute a remarkable aspect of the narrative. Alasdair Gray's political stance concerning the issue of Anglo-Scottish relations is believed to be refiected through the representations of urban and personal spaces in the novel. In this context, the aim of this study is to analyse the employment of London and the representation of home concept in The Fall of Kelvin Walker in the light of Henri Lefebvre's spatial triad. Accordingly, both London as an urban space and home as a personal space will be evaluated within the scope of the triad's components which are representations of space, representational space and spatial practices.

___

  • Bernstein, Stephen. “Scottish Enough: The London Novels of Alasdair Gray.” The Review of Contemporary Fiction: Stanley Elkin/Alasdair Gray. Ed. Brooke Horvath ve John O’Brien. London: Dalkey Archive Press, 1995. 170-174.
  • Bernstein, Stephen. Alasdair Gray. London: Bucknell University Press, 1999.
  • Carp, Jana. “Ground-Truthing” Representations of Social Space Using Lefebvre’s Conceptual Triad.” Journal of Planning Education and Research 28 (2008): 129-142. Web. 19 Haziran 2019.
  • Clifford, Douglas. “Founding Father of the Scottish Renaissance.” The Guardian 17 Ağustos 2001. Web. 26 Şubat 2021.
  • Edensor, Tim. National Identity, Popular Culture and Everyday Life. New York: Routledge, 2002.
  • Ersöz Koç, Evrim. “Producing Space, Representing Grief: September 11 Memorial in Amy Waldman’s The Sumission.” Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 20. 3 (2018): 333-346. Web. 12 Haziran 2020.
  • Ghulyan, Husik. “Lefebvre’nin Mekân Kuramının Yapısal ve Kavramsal Çerçevesine Dair Bir Okuma.” Çağdaş Yerel Yönetimler Dergisi 26. 2 (2017): 1-29. 8 Haziran 2020.
  • Gray, Alasdair. The Fall of Kelvin Walker. Edinburgh: Canongate, 1985.
  • Harrison, William M. “The Power of Work in the Novels of Alasdair Gray.” The Review of Fiction: Stanley Elkin/Alasdair Gray. Ed. Brooke Horvath ve John O’Brien. London: Dalkey Archive Press, 1995. 162-169.
  • Lefebvre, Henri. Mekânın Üretimi. Çev. Işık Ergüden. İstanbul: Sel Yayıncılık, 2014.
  • Lumsden, Alison. “Innovation and Reaction in the Fiction of Alasdair Gray.” The Scottish Novel Since the Seventies. Ed. Gavin Wallace ve Randall Stevenson. Edinburgh: Edinburgh University Press, 1993. 115-126.
  • Merrifield, Andrew. “Place and Space: A Lefebvrian Reconciliation.” Transactions of the Institute of British Geographers 18. 4 (1993): 516-531. Web. 8 Mayıs 2020.
  • Merrifield, Andy. “Henri Lefebvre: A Socialist in Space.” Thinking Space. Ed. Mike Crang ve Nigel Thrift. London: Routledge, 2000. 167-182. Web. 8 Mayıs 2020.
  • Molotch, Harvey. “The Space of Lefebvre.” Theory and Society 22. 6 (1993): 887-895. Web. 10 Mayıs 2020.
  • Soja, Edward W. Postmodern Coğrafyalar. Çev. Yunus Çetin. İstanbul: Sel Yayıncılık, 2015.
  • Toremans, Tom, Alasdair Gray ve James Kelman. “An Interview with Alasdair Gray and James Kelman.” Contemporary Literature, 44. 4 (2003): 564-586. Web. 23 Aralık 2019.
  • Watkins, Ceri. “ Representations of Space, Spatial Practices and Spaces of Representation: An Application of Lefebvre’s Spatial Triad.” Culture and Organization 11. 3 (2005): 209-2020. Web. 12 Mayıs 2020.
  • Whiteford, Eilidh MacLeod. Political Histories, Politicised Spaces: Discourses of Power in the Fiction of Alasdair Gray. Diss. University of Glasgow Department of Scottish Literature, 1997. Glasgow Theses Services: Tam Metin. Web. 16 Aralık 2020.