KÂMİL KAHRAMAN “MECNÛN”DAN HAREKETLE SEYR-İ SÜLÛK, BİREYLEŞME SÜRECİ VE MONOMİTİN ÇEKİRDEĞİ

Divan şiirinde âşıkların şâhı olarak öne çıkan Mecnûn, bu ününü hiç şüphesiz “mecazdanhakikate ulaşan” bir âşık olması nedeniyle kazanmıştır. Mecnûn, Leylâ vü Mecnûnmesnevilerinde şairler tarafından seyr-i sülûkunu tamamlamış bir “kâmil” olarak tavsîfedilir. Batınî / tasavvufî bir yolculuk olan seyr-i sülûk, kişinin, nefs katmanlarını geçerekkemâlât düzeyine ulaşmasını ifade eder. Seyr-i sülûk, araştırmacılar tarafından AnalitikPsikoloji'nin kurucusu Jung'un “bireyleşme süreci” ile zaman zaman aynı doğrultudadüşünülür. Anlatma esasına dayalı eserlerde, kahramanların döngüsü bağlamındafaydalanılan bireyleşme süreci, Joseph Campbell tarafından “monomitin çekirdeği”olarak sistematize edilmiştir. Ayrılma-erginleşme-dönüş aşamaları bakımından seyr-isülûk ile benzerlik taşıması ve yol-yolcu-yolculuk kavramlarını karşılaması, seyr-i sülûk,bireyleşme süreci ve monomitin çekirdeğinin aynı süreçlerin farklı adları olduğudüşüncesine neden olmaktadır.Bu makalede, yolculuğunu tamamlamış kâmil bir kahraman olarak Mecnûn'un,bireyleşme süreci ve monomitin çekirdeğine göre “aziz” bir kahraman olup olmadığısorusuna cevap aranacaktır.

SEYR-I SÜLÛK, THE PROCESS OF INDIVIDUALIZATION, AND THE CORE OF THE MONOMYTH BASED ON THE PERFECT HERO, “MECNÛN”

Mecnûn, who stands out in divan poetry as the king of lovers, has undoubtedly gained that reputation because he was a lover who had “arrived to the truth from metaphor.” In masnavis of Leylâ vü Mecnûn, poets describe Mecnûn as “a perfect one,” who completed his seyr-i sulûk. Seyr-i sulûk is an internal/ sufistic journey and refers to reaching the level of perfection by passing through the layers of the soul. Some researchers view that seyr-i sulûk is considered sometimes in accordance with “process of individuation” of Jung, founder of analytical psychology. Joseph Campbell has systematized the process of individuation, which is utilized in the context of the cycle of heroes in narrative works, as the “core of the monomyth.” The fact that it is similar to seyr-i sulûk in terms of the stages of separation/maturation/return and it meets the concepts of road/passenger/travel leads to the idea that seyr-i sulûk, the process of individuation, and the core of the monomyth are different names of the same processes. This article will seek to answer the question of whether or not Mecnûn, as a perfect hero who completed his journey, is a “sacred” hero who completed the process of individuation and the core of the monomyth.

___

  • Atâyî, Leylâ ile Mecnûn. Atatürk Üniversitesi Merkez Kütüphanesi, Seyfettin Özege Bölümü, ASL 644.
  • Aygün, Zeynel Abidin. Behişti’nin Leyla vü Mecnûn Mesnevisi (İnceleme-Metin), Sosyal Bilimler Enstitüsü, Türk Dili ve Edebîyatı Anabilim Dalı, Doktora Tezi, Adana: Çukurova Üniversitesi, 1999.
  • Beşer, Fuat. “Önemli Bir Kur’ân Kavramı Ulu’l-Elbâb.” Yeni Şafak 20 Ekim 2019. Web. 27 Şubat 2021.
  • Campbell, Joseph. Kahramanın Sonsuz Yolculuğu. Çev. Sabri Gürses. İstanbul: İthaki, 2015.
  • Chittick, William. Varolmanın Boyutları. İstanbul: İnsan, 2008.
  • Doğan, Muhammed Nur. Fuzulî Leylâ ve Mecnûn. İstanbul: Yelkenli, 2010.
  • Eliade, Mircea. Ebedi Dönüş Miti. Türkçesi: Ayşe Meral. İstanbul: Dergâh, 2017.
  • Emil, Birol. Türk Kültür ve Edebîyatından-2 / Şahsiyetler. Ankara: Akçağ, 1998.
  • Erbay, Nazire. Edirneli Şâhidî’nin Leylâ vü Mecnûn (Gülşen-i Uşşâk) Mesnevîsi (İnceleme-Tenkitli Metin), Sosyal Bilimler Enstitüsü, Türk Dili ve Edebîyatı Anabilim Dalı, Doktora Tezi. Erzurum: Atatürk Üniversitesi, 2012.
  • Fahreddîn-i Irakî. Aşk Metafiziği. Tercüme ve Notlandırma: Ercan Alkan. İstanbul: Hayykitap, 2012.
  • Fordham, Frieda. Jung Psikolojisinin Ana Hatları. Çev. Aslan Yalçıner. İstanbul: Say, 2019.
  • Frager, Robert. Kalp, Nefs ve Ruh. Çev.: İbrahim Kapaklıkaya. İstanbul: Sufi Kitap, 2019.
  • Franz, M. L. von. “Bireyleşme Süreci”. İnsan ve Sembolleri. Çev. Ali Nahit Babaoğlu. İstanbul: Okyanus, 2009. 158-230.
  • İbn Arabî. Fusûsu’l-Hikem. Çeviri ve Şerh: Ekrem Demirli. İstanbul: Alfa Araştırma, 2019.
  • İbn Arabî. Fütûhât-ı Mekkiyye, C.1. Çev. Ekrem Demirli. İstanbul: Litera, 2019.
  • İbn Arabî. Allah’ın İsimlerinin Sırları ve Manalarının Keşfi. Notlarla Tercüme Eden: Prof. Dr. Ramazan Biçer. İstanbul: Gelenek, 2018.
  • İbn Arabî. Risâle-i Lübb-ül Lüb ve Sırr-üs Sırrı. Çev. Necdet Ardıç. Necdet Ardıç Serisi IV, 2021.
  • İsmail b. Muhammed el-Aclûnî. Keşfu’l-Hafâ, C. II. Beyrut, 1351.
  • Jung, Carl Gustav. Dört Arketip. Çev. Zehra Aksu Yılmazer. İstanbul: Metis, 2017.
  • Jung, Carl Gustav. Analitik Psikoloji. Çev. Ender Gürol. İstanbul: Payel, 2006.
  • Jung, Carl Gustav. İnsan ve Sembolleri. Çev. Ali Nahit Babaoğlu. İstanbul: Okyanus, 2009.
  • Kaplan, Mehmet. Türk Edebîyatı Üzerinde Araştırmalar 3 Tip Tahlilleri Türk Edebîyatında Tipler. İstanbul: Dergâh, 2019.
  • Kelâbâzî. Doğuş Devrinde Tasavvuf Ta’arruf. Haz.: Süleyman Uludağ. İstanbul: Dergâh, 1992.
  • Kısa, Cihad. Carl Gustav Jung’da Din ve Bireyleşme Süreci. İzmir: İzmir İlahiyat Vakfı, 2005.
  • Kur’ân-ı Kerîm. Haz. Halil Altuntaş ve Muzaffer Şahin. Ankara: Diyanet İşleri Başkanlığı, 2011.
  • Kütük, Rıfat. Celal-zade Salih Çelebi Leylâ vü Mecnûn (Tenkidli Metin-İnceleme). Sosyal Bilimler Enstitüsü, Türk Dili ve Edebîyatı Eğitimi Anabilim Dalı, Yüksek Lisans Tezi. Erzurum: Atatürk Üniversitesi, 1995.
  • Mevlânâ. Fîhi-mâ-fîh. Çev. Abdülbaki Gölpınarlı. İstanbul: İnkılap, 2017.
  • Merter, Mustafa. Psikolojinin Üçüncü Boyutu Nefs Psikolojisi ve Rüyaların Dili. İstanbul: Kaknüs, 2014.
  • Moran, Berna. Edebîyat Kuramları ve Eleştiri. İstanbul: İletişim, 2005.
  • Nizâmî-yi Gencevî. Leylâ ile Mecnun. Çev: A. Naci Tokmak. İstanbul: Say, 2013.
  • Sağlam, Hacer. Motif Yapısı İtibariyle Leylâ ve Mecnûn Mesnevîleri Üzerinde Bir İnceleme, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Türk Dili ve Edebîyatı Anabilim Dalı, Ankara: Ankara Yıldırım Beyazıt Üniversitesi, 2020.
  • Schopenhauer, Arthur. Aşkın Metafiziği. Çev. Murat Batmankaya. İstanbul: Şule, 2018.
  • Seyyid Fazıl Mehmet Paşa. Hz. Mevlana’nın Dualarındaki Hikmetler. Hazırlayan: Tahir Galip Seratlı. Konya: Rûmî, 2010.
  • Sunar, Cavit. Tasavvuf Felsefesi veya Gerçek Felsefe. İstanbul: Anadolu Aydınlanma Vakfı, 2003.
  • Sühreverdi, Şehabeddin. Cebrail’in Kanat Sesi. Çev. Sedat Baran. İstanbul: Sufi Kitap, 2016.
  • Yılmaz, Muhammet. “Bazı Hadislerin Sıhhat Durumuna Dair Ünlü Sûfî Necmüddîn el-Kübrâ’ya Yöneltilen Sorular ve Cevapları.” Çukurova Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 14.1 (2014): 1-32.