İNSANLAR VE KOZMOSLAR: BOURDİEU SOSYOLOJİSİNE DAİR BİR TASLAK

Bu çalışmada asıl olarak, Bourdieu’nün ana sosyolojik sorulara verdiği cevapları sistemli biçimde sergilemek ve bu yolla sosyolojinin iddia ve amaçlarını anahatlarıyla ortaya koymak amaçlanmıştır. Bu amaç doğrultusunda Bourdieu sosyolojisi incelendiğinde, sosyal düzenin ve insanın neliğine dair Bourdie’nün verdiği cevapların, temel olarak, sosyal kozmos ve sosyal fail kavramları etrafında şekillendiği anlaşılmaktadır. Bourdieu sosyolojisinde sosyal kozmos kavramı, sosyal dünyaların, içerdiği varlıklara aşkın, tarihsel süreçte inşa olmuş, ilişkisel yapıya sahip, oldukça kompleks bir bütün olduğuna ve sosyal varlıklar arasındaki ilişkiselliğin en üst yapısal ifadesi sosyal kozmos olduğu için sosyal olan hiçbir şeyin, ait olduğu sosyal kozmostan ve onun tarihinden ayrıştılarak anlaşılamayacağına işaret etmektedir. Sosyal fail kavramı ise sosyal kozmosların tekilliklere aşkın soyut yapılarının, sosyalleşme sonucunda insanlarda cisimleştiğine, sosyalize edilmiş bedenler yani faillerin eylemleri ile de sosyal kozmosların süreçsel biçimde yeniden inşa edildiğine vurgu yapmaktadır. Bu nedenle, Bourdieu sosyolojisine göre, sosyal faillerin eylemlerini ve sosyal gerçekliğin düzenini anlamanın yolu, faillerin öznelliği ile dahil oldukları sosyal kozmosların nesnel yapısını birlikte analiz etmektir

HUMAN BEINGS AND COSMOSES: AN OUTLINE ON BOURDIEUAN SOCIOLOGY

In this study, essentially, it is aimed to systematically expose the answers of Bourdieu about the main sociological questions and by this way to introduce the claims and aims of sociology with its outlines. For this aim, analyzing Bourdieuan sociology, it is seen that the answers given by Bourdieu about the whatness of the social order and human being have been basically shaped around the concepts of social cosmos and social agent. In Bourdieuan sociology, the concept of social cosmos indicates that social world is very complex wholeness transcendental to the beings it contains, constructed in the historical process, having a relational structure, and nothing can be understood without separating it from its own history and from the social cosmos that it belongs to. The concept of social agent emphasizes the materialization of the abstract structures of the social cosmoses’ transcendental singularities in human beings and reconstruction of the social cosmos within a process by the socialized bodies, i.e. by the actions of the agents. Thus, for Bourdieuan sociology, to understand the actions of the social agents and the order of the reality, the subjectivity of the agents should be analyzed together with the objective structure of the social cosmos which they belong to

___

  • Bourdieu, P. (1995). Pratik Nedenler: Eylem Kuramı Üzerine. (Çev. H. Tufan). İstanbul: Kesit.
  • Bourdieu, P. (1997). Televizyon Üzerine. (Çev. T. Ilgaz). İstanbul: YKY.
  • Bourdieu, P. (1999). Sanatın Kuralları: Yazınsal Alanın Oluşumu ve Yapısı. (Çev. N. K. Sevil). İstanbul: YKY.
  • Bourdieu, P (2003). “Düşünümsel Bir Antropoloji Pratiği (Paris Seminerine Giriş)”, Bourdieu, P. & L. Wacquant, Düşünümsel Bir Antropoloji İçin Cevaplar içinde (ss. 219-262). (Çev. N. Ökten). İstanbul: İletişim, s. 219-262.
  • Bourdieu, P. (2006). Karşı Ateşler. (Çev. H. Yücel). İstanbul: YKY.
  • Bourdieu, P. (2012). Bir Otoanaliz İçin Taslak. (Çev. M. Erşen). İstanbul: Bağlam.
  • Bourdieu, P. (2009). Bekârlar Balosu. (Çev. Ç. Eroğlu). Ankara: Dost.
  • Bourdieu, P. (2013). Seçilmiş Metinler. (Çev. L. Ünsaldı). Ankara: Heretik.
  • Bourdieu, P. (2014). Eril Tahakküm. (Çev. B. Yılmaz). İstanbul: Bağlam.
  • Bourdieu, P. (2015a). “Mekan Etkisi”. Bourdieu, P. (Ed.), Dünyanın Sefaleti içinde (ss. 223- 234). (Çev. B. Öztürk, L. Ünsaldı, Ö. İlyas, A. Sümer, H. E. Mescioğlu, Z. Baykal, Ö. Akkaya ve L. Tutalar). Ankara: Heretik.
  • Bourdieu, P. (2015b). “Devlet Elini Çekince”. Bourdieu, P. (Ed.), Dünyanın Sefaleti içinde (ss. 307-318). (Çev. Çev. B. Öztürk, L. Ünsaldı, Ö. İlyas, A. Sümer, H. E. Mescioğlu, Z. Baykal, Ö. Akkaya ve L. Tutalar). Ankara: Heretik.
  • Bourdieu, P. (2015c). “Verasetin Çelişkileri”. Bourdieu, P. (Ed.), Dünyanın Sefaleti içinde (ss. 811-820). (Çev. Çev. B. Öztürk, L. Ünsaldı, Ö. İlyas, A. Sümer, H. E. Mescioğlu, Z. Baykal, Ö. Akkaya ve L. Tutalar). Ankara: Heretik.
  • Bourdieu, P. (2015d). “Anlamak”. Bourdieu, P. (Ed.), Dünyanın Sefaleti içinde (ss. 919-946). (Çev. Çev. B. Öztürk, L. Ünsaldı, Ö. İlyas, A. Sümer, H. E. Mescioğlu, Z. Baykal, Ö. Akkaya ve L. Tutalar). Ankara: Heretik.
  • Bourdieu, P. (2015e). “Derkenar”. Bourdieu, P. (Ed.), Dünyanın Sefaleti içinde (ss. 811-820). (Çev. Çev. B. Öztürk, L. Ünsaldı, Ö. İlyas, A. Sümer, H. E. Mescioğlu, Z. Baykal, Ö. Akkaya ve L. Tutalar). Ankara: Heretik.
  • Bourdieu, P. (2015f). Bilimin Toplumsal Kullanımları: Bilimsel Alanın Klinik bir Sosyolojisi İçin. (Çev. L. Ünsaldı). Ankara: Heretik.
  • Bourdieu, P. (2015g). Devlet Üzerine: College de France Dersleri (1989-1992). (Çev. A. Sümer). İstanbul: İletişim.
  • Bourdieu, P. (2015h). Ayrım: Beğeni Yargısının Toplumsal Eleştirisi. (Çev. D. F. Şannan ve A. B. Berkkurt). Ankara: Heretik.
  • Bourdieu, P. (2016a). Sosyoloji Meseleleri. (Çev. A. Sümer, M. Gültekin, F. Öztürk ve B. Uçar). Ankara: Heretik.
  • Bourdieu, P. (2016b). Akademik Aklın Eleştirisi: Pascalca Düşünme Çabaları. (Çev. P. B. Yalım). İstanbul: Metis.
  • Bourdieu, P. & R. Chartier (2014). Sosyolog ve Tarihçi. (Çev. Z. Karaca). İstanbul: Açılım.
  • Bourdieu, P. & A. Darbel (2011). Sanat Sevdası: Avrupa Sanat Müzeleri ve Ziyaretçi Kitlesi. (Çev. S. Canbolat). İstanbul: Metis.
  • Bourdieu, P. & J.C. Passeron (2014). Varisler: Öğrenciler ve Kültür. (Çev. L. Ünsaldı ve A. Sümer). Ankara: Heretik.
  • Bourdieu, P. & J.C. Passeron (2015). Yeniden Üretim: Eğitim Sistemine İlişkin Bir Teorinin İlkeleri. (Çev. A. Sümer, Ö. Akkaya ve L. Ünsaldı). Ankara: Heretik.
  • Bourdieu, P. & L. Wacquant (2003). Düşünümsel Bir Antropoloji İçin Cevaplar. (Çev. N. Ökten). İstanbul: İletişim.