The Ijtihad Movements in North Afrıca: On The Example of Ibn Ebi'l-Izz al-Hanafi and Mohammed b. Ali Al-Sanus

The Ijtihad Movements in North Afrıca: On The Example of Ibn Ebi'l-Izz al-Hanafi and Mohammed b. Ali Al-Sanus

This research aims to contribute to the debate of i jtihad bycomparing the views of i jtihad between two scholars that lived in theNorth Africa in different centuries. One of the fuqaha who is the subjectof our research is Ibn Ebil-Izz el-Hanefi and the other is Mohammad b.Alı al-Sanusi. Both scholars tended towards ittibâand i jtihad ratherthan imitation (taqlid) and bigotry by opposing the predominant law con- ception during their periods. However, it seems that these fuqaha at- tempted to i jtihad regardless of the political, legal and social conditionsof their periods. but the religious and dignitaries of theır perıod thoughtthat these fuqaha wanted to make the legal system a dysfunctional one,to eliminate the legal entity and consequently thıs would increase theseparation of the ummah further. As a result, sınce the condıtıons haveyet to take root for an ı jtıhad, the attempts of these two scholars werenot sufficient to change the tack of the historical process. But theybecame pioneers of the debates of reformation and tajdid made at theend of the 19th and at the begining of the 20th centuries

___

  • Apaydın, H. Yunus, “Karâfi, Şehabeddin”, DİA, İstanbul, 2001, c. XXIV, ss. 394-401.
  • Atar, Fahrettin, İslâm Adliye Teşkilatı, TDV Yay., Ankara, 1991.
  • Bâbertî, Muhammed b. Mahmud b. Ahmed Ekmelüddin “en-Nüketü’z-zarîfe fî tercîh-i mezheb-i Ebî Hanife”, Süleymaniye Kütüphanesi, Ayasofya, 1384, vr. 204b-211b.
  • Beşer, Faruk, Herkes İçin Kolay Usulü Fıkıh, Bûn Yay., İstanbul, 2014
  • Cemile, Meryem, Batı Materyalizmi Karşısında İslâm, çev. Kemal Kuşçu, Çile yay., Istanbul 1976.
  • Deccânî, Ahmed Sıdkı, el-Hareketü's-senûsiyye neşetühâ ve nümüvvühâ fi'l-karni't-tâsi'- aşer, y.y., Kahire, 1967.
  • Eşheb, Muhammed Tayyib, es-Senûsî’l-Kebir, Kahire 1946.
  • Heffening, W., “Şâfiî, Muhammed b. İdris”, İslâm Ansiklopedisi, MEB, İstanbul, 1979.
  • el-Humeydî, Ebû Abdullah Muhammed b. Fütûh b. Abdullah Cezvetü’l-Muktebis fî Târîhi Ulemâi’l-Endelüs, thk. İbrahim el-Ebyarî, Dârü’l-Kütübi’l-Mısriyye, Kahire, 1989.
  • İbn Ebi’l-İz el-Hanefi, el-İttibâ’, Tahkik Eden: Muhammed Ataullah Hanif-Ebu Suheyb Abdullah b. Asım el-Karyûtî, 2. Baskı, Mektebetü’s-Selefiyye Yay., Lahor, 1985.
  • İnanır, Ahmet “İbn Ebi’l-İzz’in “İttibâ’” Adlı Risalesi Bağlamında Ebu Hanife ve Hanefi Mezhebi Örneğinde Taklide Dair Görüşleri”, Gaziosmanpaşa Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, Cilt: I, Sayı: 2, Yıl: 2013/II, ss. 225-260.
  • Karaman, Hayrettin, İslâm Hukuk Tarihi, Nesil Yay., İstanbul,1989.
  • Kavak, Özgür, “Tecdîd mi, Yeniden İnşa mı? Şah Veliyyullah Dihlevî’den Muhammed İkbal’e Hind Alt-Kıtasında İctihad ve Taklide Farklı Yaklaşımlar”, İslam Hukuku Araştırmaları Dergisi, sy.17, 2011, ss. 193-206.
  • Kavak, Özgür, “Dünyevî Bir “Fıkıh” İnşasına Doğru: Reşid Rıza’nın Fıkıh Usulü Eleştirisi ve Modern Fıkıh Düşüncesi”, M.Ü., İlahiyat Fakültesi Dergisi, sy. 37, 2009/2, ss. 35- 72.
  • Kavas, Ahmet, “Muhammed b. Ali es-Senûsî”, DİA, TDV Yay., İstanbul, 2009.
  • Kaya, Eyyüp Said, “Muhtasar” Md. (Fıkıh), DİA, TDV Yay., İstanbul, 2006.
  • “Mâlikî Mezhebi”, DİA, TDV Yay., Ankara, 2003.
  • Kılıç, Muharrem, “İbn Hazm ve Zâhirîlik”, İbn Hazm: Uluslararası Katılımlı İbn Hazm Sempozyumu, 27-28 Ekim 2007, Bursa, -Bildiri ve Müzakere Metinleri-, Ensar Yay., İstanbul, 2010.
  • Koca, Ferhat, “İbn Ebi'I-İz”, DİA, TDV Yay., İstanbul, 1991.
  • “İstinbat”, DİA, TDV Yay., İstanbul, 2001.
  • Kopraman, Kazım Yaşar, “Baybars I”, DİA, TDV Yay., İstanbul, 1992.
  • Özel, Ahmet, “Mâlik b. Enes”, DİA, TDV Yay., Ankara, 2003.
  • Özköse, Kadir, Libya’da Tasavvufî Hayat, 2. Baskı, Ensar Yay., Konya, 2008.
  • es-Senûsî, Muhammed b. Ali, Îkâzü’l-vesnân fi’l-ameli bi’l-hadisi ve’l-Kur’ân, Dâr-u Libya, Bingazi, 1967.
  • es-Senûsî, Muhammed b. Ali, Şifâu’s-sadr bi-arâi’l-mesâili’l-aşr min düreri’l-fıkhı’l-Mâlikî, (Thk. Eden, Muhammed Ebû Usâme el-Cezâirî), Dâru’l-İmam Mâlik, Cezâir, 2001/1402.
  • İctihad ve Taklid Çerçevesinde Nassın Uygulanışı, (Çev. Abdülhadi Tımurtaş), İnsan Yay., İstanbul, 1995.
  • Kitâbü’l-mesâili’l-Aşar el-Müsemmâ: Buğyetü’l-mekâsid fî hülâsati’r-rasîd, Dâr-u Libya Yay., Bingazi, 1967.
  • eş-Şerif, Seyyid Ahmed, el-Envârü’l-kudsiyye fi mukaddimeti’t-tarikati’s-Senûsiyye, Matbaa-i Âmire, İstanbul, 1342.
  • Şeşen, Ramazan, “Eyyûbîler”, DİA, İstanbul, 1995.
  • “Mâlikî Mezhebi”, DİA, TDV Yay., Ankara, 2003.
  • Taşköprîzade, Mevzûâtu’l-Ulûm, nşr. Ahmed Cevdet, İstanbul, İkdam Matbaası, 1313.
  • Tekindağ, M. - C. Şehabeddin, Berkuk Devrinde Memlûk Sultanlığı, İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Yay., İstanbul, 1961.
  • Telkenaroğlu, Merter Rahmi, “M. Hamdi Yazır’da (1878-1942) ‘Reforma Karşı Tecdit” ya da “Başkalaşmadan Yenileşme’ Tasavvuru”, Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 3 (2013), ss. 143-168.
  • Yavuz, Yûsuf Şevki, “Halku’l-Kur’ân”, DİA, TDV Yay., İstanbul, 2007.
  • Yiğit, İsmail, “Memlûkler”, DİA, TDV Yay., Ankara, 2004.