Tarık Buğra’nın Öyküleri ve Öykücülüğü

Türk romancılarının iyileri arasında yer alan Tarık Buğra (1918-1994), yazarlığının ilk döneminde öykü türündeki eserleriyle de ilgi uyandırmıştır. Yazdıklarından kazandığı parayla hayatını sürdüren yazar, öykü telifine verilen paranın az oluşu nedeniyle, bir süre sonra öykü yazmaktan vazgeçmiştir. Buğra’nın öyküleri, ilkinden sonuncusuna kadar, belli bir edebi kıymeti haiz metinlerdir. Çeşitli dergi ve gazetelerde yayımlanan 82 öyküsünden ancak 56’sı kitaplaşabilmiştir. Bugün hâlihazırda okur huzuruna çıkan tek öykü kitabında (Yarın Diye Bir Şey Yoktur) Buğra’nın kendi seçtiği 34 öykü yer almaktadır. Tarık Buğra, daha çok “durum” öyküleri yaz-mıştır. Hemen bütün öykülerinde değişen ve durmadan yenilenen bir hayatın sıkıntılarını anlatan yazar, her halükârda bu yeni dün-yanın dışında kalanları da sevebileceğimizi söyler. Buğra’nın öykü kişileri birbirine benzer. Bu dar kadroda “huzursuz”, “sıkıntılı” ve “yalnız” insanlar çokluktadır.

The Short Stories and the Short Story Technique of Tarık Buğra

Considered as one of the best Turkish novelists, Tarık Buğra (1918-1994) was also remarkable for the short stories he wrote at the early stages of his writing career. Buğra made his living through writing, and after a while he had to stop writing short stories because of the low income it brought. From the first to the last, Buğra’s short stories may be said to have a considerable literary value. Only 56 of his 82 stories published in various journals and newspapers have been compiled and published in book form. Today the only available collection of his short stories is a book titled There Is Nothing Called Tomorrow, which includes 34 stories selected by Buğra himself. Tarık Buğra more often wrote short stories about “situations”. In almost all of his stories, Buğra deals with the problems of a continuously changing life in constant renewal and suggests that we can also get to love the outsiders of this renewed world. The protagonists of Buğra’s stories are often alike, and “restless”, “troubled” and “lonely” people constitute the majority of his characters.

___

Alangu, Tahir (1965). Cumhuriyetten Sonra Hikaye ve Roman. 3. cilt. İstanbul: İstanbul Matbaası.

Ayvazoğlu, Beşir (1995). Tarık Buğra -Güneş Rengi Bir Yığın Yaprak-. İstanbul: Ötüken Neşriyat.

Buğra, Tarık (1949). Oğlumuz. İstanbul: Ege Basımevi.

Buğra, Tarık(1952). Yarın Diye Bir Şey Yoktur. İstanbul: Yenilik Yayınevi; [ilavelerle ve yeni bir tertiple yeni basım] 1979.

Buğra, Tarık (1954). İki Uyku Arasında. İstanbul: Yeditepe Yay.

Buğra, Tarık(1969). Hikâyeler. Ankara: Milli Eğitim Basımevi.

Buğra, Tarık(1979). Düşman Kazanmak Sanatı. İstanbul: Ötüken Neşriyat.

Buğra, Tarık(2004). Söyleşiler. Hazırlayan: Mehmet Tekin. Konya: Çizgi Kitabevi.

Çavuşoğlu, Mehmet (1981). “Hikâyeler”. Divanlar Arasında. Ankara: Umran Yay. s. 130-133.

Dizdaroğlu, Hikmet (1954). “Tarık Buğra ve Hikâyeciliği”. Hisar. sy. 52. Ağustos.

Doğan, Mehmet H. (1985). “Tarık Buğra”. Hürriyet Gösteri. 59.

Erseyrek, İbrahim (1953). “Yarın Diye Bir Şey Yoktur”. Yenilik. 2. 15 Ocak

İleri, Selim (1975). “Türk Öykücülüğünün Genel Çizgileri”. Türk Dili. 286. Temmuz.

Kaplan, Mehmet (1953). “Yarın Diye Bir Şey Yoktur”. Hisar. 35. Mart.

Kaplan, Mehmet(1979) Hikâye Tahlilleri. İstanbul: Dergâh Yay.

Kaplan, Mehmet(1953). “Yarın Diye Bir Şey Yoktur”. Varlık. 393. 1 Nisan.

Lekesiz, Ömer (1998). Yeni Türk Edebiyatında Öykü. C. 2. İstanbul: Kaknüs Yay.

Oktay, Ahmet (1954). “İki Uyku Arasında”. Mavi. 21. 1 Temmuz.

Önertoy, Olcay (1984). Cumhuriyet Dönemi Türk Roman ve Öyküsü. Ankara: Türkiye İş Bankası Kültür Yay.

Öztürk, Hasan (2006). “Tarık Buğra’nın Öykülerinde ‘Edebiyat Çevresi’”. Dergâh. 201. Kasım.

Sâmanoğlu, Gültekin (1964). “Tarık Buğra’nın Hikâyeleri”. Hisar. 6. Haziran.

Tuncer, Hüseyin (1992). Tarık Buğra’nın Hikâyeleri Üzerine Bir İnceleme. Milli Eğitim Bakanlığı Yay. İstanbul.

Uzer, Suat (1954). “İki Uyku Arasında ve Türk Klâsikleri”. Hisar. 51. Temmuz.