Hüsn ü Aşk'ta Kozmografya

Şeyh Gâlib'in Hüsn ü Aşk mesnevisi, hayal, renk, biçim, madde ile sonsuzluk ve vahdet inancının şairin muhayyilesinde aldığı şekillerin, iç içe geçmiş ortak ürünüdür. Eserdeki kozmografya, renk ve ışık tasvirleriyle ve soyutun somutlaştırılması yoluyla ortaya konulmuştur. Mitolojilerde olduğu gibi, uzamı ve zamanı doğuran kaos eserin sonuna dek hâkimdir. Eserin kahramanı Aşk, bu kaosu, belirsizlik hâlini aşmak için zamansal olmayan bir yolculuk yapar. Mesnevide, şairin şuuraltını harekete geçiren üç farklı çevrenin; dünya, tekke ve ahiret çevresinin izleri görülmektedir. Hüsn ü Aşk mesnevisi, şairin kelimelerle çizdiği bir minyatürdür ve bu özelliği sayesinde, hikâye edilen konu, orijinalitesi bozulmadan, şairin kudreti vasıtasıyla biçimlendirilmiştir.

Cosmology in Hüsn ü Aşk

Şeyh Gâlib's Hüsn ü Aşk is work connecting of shape in the poet's imagination of belief of infinity and unity and imagination, tone, shape, matter. The cosmology in Hüsn ü Aşk was put forward by description of colour and light and concretized the abstract. Chaos that created space and time is effective until end of the work likewise in mitologies. Aşk who the most important character of the mesnevi travels a journey untimely to pass the chaos and the indefiniteness. It's seen marks of three different vicinity (the world, dervish lodge and the next world) that these had set the poet into action his subconscious in the mesnevi. Hüsn ü Aşk is a miniature painting that the poet drew with words. Thanks to this special feature, the matter was related was shaped without be changed of it's originality by the poet's ability. Hüsn ü Aşk is a miniature painting that the poet drew with words. Thanks to this special feature, the matter was related was shaped without be changed of it's originality by the poet's ability.

___

ANDREWS, Walter G., (2000), Şiirin Sesi Toplumun Şarkısı, iletişim Yayınları, istanbul.

DOĞAN, M. Nur, (2002), Hüsn ü Aşk, Ötüken Yayınlan, istanbul.

GÜNAY, Umay, (1999), Türkiye'de Âşık Tarzı Şiir Geleneği ve Rüya Motifi, Akçağ Yayınları, Ankara.

HOLBROOK, Victoria R., (1998), Askın Okunmaz Kıyıları, iletişim Yayınları, istanbul.

HOLBROOK, Victoria R. (1995), "Mazmun mu Klişe Yoksa Devralınmış Mazmun Kavramı mı? Gâlib'in Hayalinde Renk ve Yorumu", Şeyh Gâlib Kitabı, (Yayına Hazırlayan: Beşir Ayvazoğlu), istanbul Büyükşehir Belediye Başkanlığı Kültür işleri Daire Başkanlığı Yayınları, istanbul.

OKAY, Orhan-Hüseyin Ayan, (1992), Hüsn ü Aşk, Dergâh Yayınlan, istanbul.

TANPINAR, Ahmet Hamdi, (2001), 19 uncu Asır Türk Edebiyatı Tarihi, Çağlayan Kitabevi, istanbul.

TURINAY, Necmettin, (1995), "Klâsik Hikâyenin Son Merhalesi: Hüsn ü Aşk", Şeyh Gâlib Kitabı, (Yayına Hazırlayan: Beşir Ayvazoğlu), İstanbul Büyükşehir Belediye Başkanlığı Kültür işleri Daire Başkanlığı Yayınları, İstanbul.