Elif Şafak'ın Romanlarında Çokkültürlülük Aracı Olarak Tasavvuf

Günümüzde son derece kolaylaşan iletişim, toplumun gerekkendi iç yapısında gerekse göç yoluyla oluşan karma yapıda birincil rol oynayarak çokkültürlülüğün kaçınılmaz bir sosyolojik gerçeklik hâlini almasını sağlamıştır.Bu makalede Elif Şafak'ın romanları çokkültürlülük açısındanincelenmiştir. Onun romanları, farklı kültürel öğelerin karşıkarşıya geldiği bir plâtform olarak farklılıkları tek bir noktadabuluşturur ve çokkültürlülüğün panoramasını sunar. Yazarınromanlarında yoğunlukla işlediği tasavvuf öğretisi ise, çokkültürlülüğe katkı bağlamında kendini gösterir

___

Şafak, Elif (2009). Pinhan. 11.b. İstanbul: Doğan Kitap.

_____, (2009). Şehrin Aynaları. 12. b. İstanbul: Doğan Kitap.

_____, (2009). Mahrem. 15.b. İstanbul: Metis Yay.

_____, (2009). Bit Palas. 9.b. İstanbul: Doğan Kitap.

_____, (2008). Araf. 9.b. İstanbul: Metis Yay.

_____, (2006). Baba ve Piç. 7.b. İstanbul: Metis Yay.

_____, (2007). Siyah Süt. İstanbul: Doğan Kitap.

_____, (2009). Aşk. İstanbul: Doğan Kitap.

II. Yararlanılan eserler

Arberry, A.J. (2008). Tasavvuf- Müslüman Mistiklere Toplu Bakış. Çev.: İbrahim Kapaklıkaya. 3.b. İstanbul: Ağaç Kitabevi.

Baumann, Gerd (2006). Çokkültürlülük Bilmecesi. Ankara: Dost Kitabevi.

Cebecioğlu, Ethem (2005). Tasavvuf Terimleri ve Deyimleri Sözlüğü. 3.b. İstanbul: Anka Yay.

Çamuroğlu, Reha (2010). Dönüyordu-Bektaşilikte Zaman Kavrayışı, 4.b. İstanbul: Kapı Yay.

Eliade, Mircea (1994). Ebedi Dönüş Mitosu. Çev.: Ümit Altuğ. Ankara: İmge Kitabevi.

Eraydın, Selçuk (1990). Tasavvuf ve Tarikatlar. İstanbul: Marmara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Vakfı Yay.

Gölpınarlı, Abdülbaki (1985). 100 Soruda Tasavvuf. İstanbul: Gerçek Yayınevi.

_____, (1990). Mesnevî Tercemesi ve Şerhi. C. I-II İstanbul: İnkılâp Yay.

Jung, Carl Gustav (2009). Dört Arketip. Çev.: Zehra Aksu Yılmazer. 3.b. İstanbul: Metis Yay.

_____, (2010). Psikoloji ve Din. Çev.: Raziye Karabey. 2.b. İstanbul: Okyanus Yay.

Korkmaz, Esat (2003). Eski Türk İnançları ve Şamanizm Terimleri Sözlüğü. İstan- bul: Anahtar Kitaplar Yay.

Köprülü, Fuad (1991). Türk Edebiyatında İlk Mutasavvıflar. Ankara: Diyanet İşleri Başkanlığı Yay.

Lunde, Paul (2009). Şifreler Kitabı. Çev.: Duygu Akın. İstanbul: NTV Yay.

Parekh, Bhikhu (2002). Çokkültürlülüğü Yeniden Düşünmek. Ankar: Phoenix Yay.

Sayar, Kemal (haz.) (2008). Sufi Psikolojisi. 5.b. İstanbul: Timaş Yay.

Schimmel, Annemarie (2000a). Sayıların Gizemi. Çev.: Mustafa Küpüşoğlu. 2.b. İstanbul: Kabalcı Yayınevi.

_____, ( 2000b). Tasavvufun Boyutları. İstanbul: Kırkambar Kitaplığı.

Taylor, Charles (1996). Çokkültürlülük. Çev.: Levent Köker. İstanbul: Yapı Kredi Yay.

Tolan, Barlas (1980). Çağdaş Toplumun Bunalımı-Anomi ve Yabancılaşma. Anka- ra: Ankara İktisadi ve İdari İlimler Akademisi Yay.

Tolan, Barlas, Veysel Battmaz, Galip İsen (1985). Ben ve Toplum-Sosyal Psikoloji I. Ankara: Teori Yay.

Zimmer, Heinrich (2004). Hint Sanatı ve Uygarlığında Mitler ve Simgeler, İstan- bul: Kabalcı Yayınevi.

SUMMER 2013 / NUMBER 66 205-228

Mysticism as a Multicultural Tool in

Elif Shafak's novels