Cengiz Aytmatov'un Gün Olur Asra Bedel'inde Kimlik Oluşturma Süreçleri

20. yüzyılın en önemli romancılarından olan Cengiz Aytmatov dünyanın büyük bir kısmının da yaşadığı gibi, sömürgeleştirilmiş bir coğrafyada yaşadı ve o coğrafyanın romanlarınıyazdı. Özellikle Gün Olur Asra Bedel adlı romanda ülkesi sömürgeleştirilmiş bir kültürü, küçük bir köy halkı üzerindentanıtır ve o kültürün sömürgeci güçlerin uyguladıkları asimilasyon politikaları sonucu ne kadar büyük trajediler yaşadığınıanlatır. 20. yüzyılın ikinci yarısından itibaren sömürgeleştirilmiş toplulukların tarihini, kültürünü ve sanat alanında verilmiş eserlerini incelemek amacıyla postkolonyalizm adlı bir teori geliştirildi. Bu makalede Gün Olur Asra Bedel adlı romanbu teori çerçevesinde tahlil edilecektir

Identity Formation in Cengiz Aytmatov's A Day Lasts Longer More Than a Hunderd Years

Cengiz Aytmatov, one of the most influential writers of the 20th century, wrote his novels based on his experiences of a colonized world - an experience from which a large part of the world population suffered for centuries. Especially his novel titled A Day Lasts Longer More Than a Hunderd Years focuses on the culture of a colonized people by drawing attention to the daily life of the people of a small village and ex- plains the catastrophe that these local people experience as a result of the assimilation policies of the colonizers. The theory of postcolonialism, which was developed in the second half of the 20th century, is an effective tool to reexamine the history, culture and literature of such colonized countries. This article analyzes A Day Lasts Longer Than a Century in the light of postcolonial theory.

___

Ahıska, Meltem (1996). "Kimlik Kavramı Üstüne Fragmanlar". Defter 9(27): 9-36.

Aktaş, Şerif (1999). Milli Romantik Duyuş Tarzı ve Cengiz Aytmatov'un Gün Olur Asra Bedel Romanı (yapı- Kültür-Anlatma Tarzı). Doğumunun 70. Yıl dönümünde Cengiz Aytmatov. Ankara: Atatürk Kültür Merkezi Başkan- lığı Yay.

Alphen, E. V. (1991). "The Other Within". Amsteredam Studies on Cultural Iden- tity. Ed. J. L. Raymond Corbey. Amsterdam, Atlanta: Rodopi. 1-15.

Altbach, Philip G. (1971). "Education and Neocolonialism". The Post-Colonial Studies Reader. London & New York: Routledge. 381-384,

Anderson, Benedict (2004). Hayali Cemaatler: Milliyetçiliğin Kökenleri ve Yayıl- ması. Çev. İ. Savaşır. İstanbul: Metis Yay.

Ashcroft, Bill (1989). The Empire Writes Back: Theory and Practice in Post-colonial Literatures. New York, London: Routledge.

_____, (2001). Post-Colonial Transformation. London and New York: Routledge.

_____, (2002). Post-Colonial Studies: The Key Concepts. London & New York: Routledge.

_____, (2007). The Post-Colonial Studies Reader. London & New York: Routledge.

Assmann, Jan (1997). Kültürel Bellek. Çev. A. Tekin. İstanbul: Ayrıntı Yay.

Aytmatov, Cengiz (2009). Gün Olur Asra Bedel. İstanbul: Ötüken Yay.

Bhabha, H. Khomi (1994). The Location of Culture. London and New York: Routledge.

Dirlik, Arif (2010). Postkolonyal Aura: Küresel Kapitalizm Çağında Üçüncü Dünya Eleştirisi. Çev. G. Doğduaslan, İstanbul: Boğaziçi Üniversitesi Yay.

Eagleton, Terry (2003). Edebiyat Kuramı. Çev. T. Birkan. İstanbul: Ayrıntı Yay.

Ersoy, Ruhi (2009). Sözlü Kültür Tarih İlişkisi: Baraklar Örneği. Ankara: Akçağ Yay.

Fanon, Frantz (1967). Toward The African Revolution. Harmondsworth: Pelican.

_____, (2008). Black Skin, White Masks. Çev. C. L. Markmann. London: Pluto Press.

Franger, Bert G. (2010). "Sovyet Milliyetçiliği: Orta Asya'nın Bağımsız Cumhuri- yetlerine Kalan İdeolojik Miras". Orta Asya ve İslam Dünyasında Kimlik Poli- tikaları. Ed. E. J. Willem van Schendel. İstanbul: İletişim Yay. 23-49.

Harvey, David (1990). The Condition of Postmodernity. Oxfort: Blackwell.

Huddart, David (2006). Homi K. Bhabha. London and New York: Routledge.

Kachru, Braj B. (2006). "The Alchemy of English: The Spread of Functions and Models of Non-native Englishes Champaign". The Post-Colonial Reader. Ed. Bill Ashcroft. London and New York: Routledge.

Khalid, Adeeb (2000). "Russian History and the Debate over Orientalism". Kriti- ka 1(4): 691-699.

Kolcu, Ali İhsan (2008). Bozkırdaki Bilge: Cengiz Aytmatov. Erzurum: Salkımsöğüt.

Knight, Nathaniel (2000). "Grigor'ev in Orenburg, 1851-1862: Russian Orien- talizm in the Service of Empire?". Slavic Review 59(1): 74-101.

Korkmaz, Ramazan (2004). Ötekileşme Sorunu ve Dönüş İzlekleri. Ankara: Türk- soy Yay.

Kundera, Milan. (2005). Roman Sanatı. Çev. A. Bora. İstanbul: Can Yay.

Lacan, Jacques (2006). Ecrits. Çev. B. Fink. New York-London: W. W. Norton & Company.

Lazzereni, Edward J. (1997). Local Accommodation and Resistance to Colonial- ism in Nineteenth-Century Crimea. Russia's Orient: Imperial Borderlands and Peoples, 1700-1917. Ed. E. J. Daniel R. Brower. Bloomington: Indi- ana University Press. 169-188.

Said, Edward W. (1996). Culture and Imperialism. New York: Vintage Books.

Thompson, Ewa M. (2000). Imperial Knowledge. Westport, London: Greenwood Press.

Young, Robert J. (1995). Colonial Desire. London & New York: Routledge.

_____, (2001). Postcolonialism: An Historical Introduction. Oxford: Blackwell.