AHİLİK ÖRNEĞİNDEN HAREKETLE SİYASET-AHLAK İLİŞKİSİNİ YENİDEN DÜŞÜNMEK

Çalışmanın amacı Machiavelli'nin görüşlerine kadar izleri sürülen "realizm" olarak formüle edilen, siyaseti ahlaktan tecrit eden görüşleri eleştirel bakışla ele almak, bu meyanda Ahilik değerlerinin meydana gelen ahlaksal boşluğu doldurma imkânlarını değerlendirmek ve tartışmaktır. Çünkü günümüzde siyasal ahlaksızlığın bedeli, siyasal sistemlerin taşıyamayacağı bir yük haline gelmiştir. Ne var ki, modern paradigmayı kökünden sarsan post-modernite bile siyaset-ahlak ilişkisini derin bir unutmaya terk etmiş durumdadır. Siyasal ahlaksızlığın radikal çözümü olarak ileri sürülen ütopik görüşler yerine ayağı yere basan fikirler geliştirmek için, Ahilik son derece bakir bir alan olarak önümüzde durmaktadır. Çalışma, ahiliğin en mükemmel düzeye eriştiği Osmanlı uygulamaları üzerinde yoğunlaşmaktadır. Bu çerçevede, konu "siyasal sistemin işleyişi" ve " siyasal iktidar elitleri" gibi iki ana tema üzerinden serimlenmektedir

RECONSIDERING THE RELATIONSHIP BETWEEN POLITICS AND MORALITY: THE CASE OF AHİLİK

The purpose of the study is to critically examine political realism which is traced back to Machiavellian approaches of disconnecting politics from morality and to evlauate the possibility of if and how the historical Ahilik tradition could fill the void. It is evident that the lack morally based practices in politics produced problems and burdens which could carried anymore by the political systems. The post-modern paradigm which deeply affected the modern paradigm too left aside the issue of the relationship politics and morality. As opposed to the radical utopian solutions to the problem of political amorality, Ahilik seems more promising for developing plausible and applicable alternatives. This study focuses on the practices of the Ottoman Empire which represents the pinnacle of Ahilik system. Within this frame work, these issues are addressed with regard to “the structure of the political system” and “political power elites.”

___

  • Akdağ, Mustafa, (1977), Türkiye’nin İktisadi ve İçtimai Tarihi, C.I, İstanbul.
  • Akın, İlhan, 1987, Kamu Hukuku, 5.b., İstanbul: Beta Yayınları.
  • Anadol, Cemal, (2001), Türk İslam Medeniyetinde Ahilik Kültürü ve Fütüvvetnameler, II. Baskı, Ankara: T.C Kültür Bakanlığı Yayınları.
  • Begoviç, Aliya İzzet, (1993), Doğu ve Batı Arasındaki İslam, Çev. Salih Şaban, İstanbul, Nehir Yayınları.
  • Berktay, Fatmagül, Liberalizm, Modern Siyasal İdeolojiler İçinde, 3.b, Der. Birsen Örs, İstanbul: Bilgi Üniversitesi Yayınları.
  • Çağatay, Neşet, (1981), Bir Türk Kurumu Olan Ahilik, Konya: Selçuk Üniversitesi Yayınları.
  • Duverger, Maurice, ( 1986), Seçimle Gelen Krallar, Çev. Necati Erkut, İstanbul: Kelebek Yayınevi.
  • Gill, Seyfang, (2003), “Groving Cohesive Communities One Favour At A Time: Social Exlusion Citizenship and Time Banks”, İnternational Journal Of Urban and Research, Vol.3. No.1.
  • Gölpınarlı, Abdulbaki, (1950) “İslam ve Türk İllerinde Fütüvvet Teşkilatı ve Kaynakları”, İktisat Fakültesi Mecmuası, Cilt 11.
  • Güllülü, Sabahattin, (1977), Ahi Birlikleri, İstanbul: Ötüken Yayınları.
  • Hayek, Friedrich Von, (1993), “Liberal Bir Devletin Anayasası”, Sosyal ve Siyasal Teori İçinde, Çev. Mustafa Erdoğan, Ed. Atilla Yayla, Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Heywood, Andrew, (2011), Siyaset, Çev. Bekir Berat Özipek ve Diğerleri, 5.b, ed.Buğra Kalkan, İstanbul: Adres Yayınları.
  • Kapani, Münci, (2011), Politika Bilimine Giriş, 28.b., Ankara: Bilgi Yayınevi.
  • Köprülü, Fuad , ( 1991), Türk Edebiyatında İlk Mutasavvıflar, Yayına Haz. Orhan Fuad Köprülü, Ankara: Diyanet İşleri Başkanlığı Yayınları.
  • Machievelli, Niccolo, (2003), Prens, Çev. Işıtan Gündüz, İstanbul: Morpa Kültür Yayınları.
  • MacIntyre, Alasdair, (1984), Aftervirtue, Noter Dame Üniversity Press.
  • Mills, Wright, (1974), İktidar Seçkinleri, Çev. Ünsal Oskay, Ankara: Bilgi Yayınevi.
  • Oktay, Cemil, (2003), Siyaset Bilimi İncelemeleri, İstanbul: Alfa Yayınları.
  • Öztuna, Yılmaz, ( 1964), Başlangıcından Zamanımıza Kadar Türkiye Tarihi, 2.C, 2.b, İstanbul.
  • Rawls, John, ( 1980), “Kantian Constructivism İn Moral Theory Rational and Full Autonomy”, Volume LXXXVII, No, 9.
  • Şeker, Mehmet, (2001), İbni Battuta’ya Göre Anadolu’nun Sosyal Kültürel ve İktisadi Hayatı ile Ahilik, Ankara: Kültür Bakanlığı Yayınları.
  • Tabakoğlu, Ahmet, (2005), İktisat Tarihi, İstanbul: Kitabevi Yayınları.
  • Taylor, Charles, (1995), Modernliğin Sıkıntıları, Çev. Uğur Canbilen, İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Uçma, İsmet, (2011), Bir Sosyal Siyaset Kurumu Olarak Ahilik, İstanbul, İşaret Yayınları