Tipografik Bir Saldırı veya Dışavurum Olarak Graffitinin Dili

Öz Tarihinin oldukça büyük bir kısmında icra edenler tarafından sanat, fakat çoğu kimse tarafından  yasadışı ve rahatsızlık verici anarşist bir eylem olarak görülegelen graffitinin, günümüzde, bir sanat formu olduğu görüşü daha fazla dillendirilmektedir . Sosyolojik olarak sayısız araştırmanın konusu olan Graffiti olgusunun arka planı, protest ve yasadışı bir eylem biçiminden, sanat piyasaları tarafından kabul gören ve pazarlanan bir sanat formu olma sürecinde geçirmiş olduğu ideolojik evrim, biçimsel ve tipografik bağlamda  da kendini göstermiş midir? Tarihsel olarak ortaya çıkan sanat ve tasarım akımlarından etkilenmiş midir? Temelde bir iletişim aracı olarak graffitinin, iletişimsel etkililiği ve bu bağlamda kullandığı tipografik dilin rolü ne olmuştur?Bu sorulara verilecek cevaplar başka bir deyişle kullandığı tipografik dil bağlamında, Graffiti’nin, tarihsel ve ideolojik düzlemde ele alınması bu çalışmanın amacını oluşturmaktadır. Nitel araştırma yöntemiyle derlenecek bilgiler, örnek analizleriyle desteklenerek bu sorulara cevap aranmıştır.

___

  • Becer, E. (2007). Modern Sanat ve Yeni Tipografi, Ankara: Dost Yayınevi.
  • Cockcroft, E. Weber, J.P.Cockcroft, J. (1977). Toward aPeople’s Art, New York, ABD: Dutton.
  • Crystal, D. (1995). The Cambridge Encyclopaedia of the English Language, İngiltere: Cambridge University Press.
  • Çoban, F. (2013). “Riot Is Not Diet :Berlin Örnek Alanında Kadın Grafiticiler”, FeDergi 5, Sayı 1, s. 76-87.
  • Çoban,F. (2015). Sokak Siyaseti; Siyasalın Gündelik Kuruluşu Bağlamında Bir İnceleme, İstanbul : Metis Yayınları.
  • Daniels, P. T. Bright, W. (1996). The World’s Writing Systems, Oxford, İngiltere: Oxford University Press.
  • Dickinson, M. (2008). The Making of Space, New York, ABD: Raceand Place.
  • Halliday, M.A.K. (1978). Language as Social Semiotic: The Socia lInterpretation of LanguageAnd Meaning, London, İngiltere: Edward Arnold.
  • Irvine, M. (2012). “The Work on the Street: Street Art and Visual Culture” ,The Handbook of Visual Culture, ed. Barry Sandywell and Ian Heywood, London & New York: s. 235-278.
  • Iveson, K. (2008). Publics and the City, Oxford, İngiltere: John Wiley&Sons.
  • Kahraman, A.D.(2014). “Fütürist Tipografi”, Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi ISSN:1304-0278, Cilt:13 Sayı:50, s. 240-251.
  • Manco, T. (2002). Stencil Graffiti. Londra, İngiltere: Thames&Hudson Ltd.
  • Nandrea, L. (1999). “Reflections Graffiti Taught Me Everything I Know About Space: Urban Fronts and Borders”, Antipode Vol.31, ISI JournalCitationReportsRanking.
  • Ness, M. (2011). Graffiti Decomposition, New York ABD: Network Science Center at West Point.
  • Sandywell, B. Heywood, I. (2012). The Handbook of Visual Culture, London& New York: Berg.
  • Wild, L. (1992). On OvercomingModernism, Bierut, M. Drenttel, W. Heller, S. Holland: I.D. Magazine, Sept/Oct.
  • Willen, B. Strals, N. (2009). Lettering and Type: Creating Letters & Designing Typefaces, NewYork, ABD: Princeton Architectural Press.
  • Bradley, S. (2010). “Legibility And Readability In Typographic Design”. Retrieved from http://www.vanseodesign.com/web-design/legiblereadable-typography, Erişim tarihi: 20.08.2018.
  • Corbett, A . (?). “Is Graffiti just illicit Typography?”, http://cargocollective.com/allancorbett/Is-Graffiti-just-illicit-Typography, Erişim tarihi: 12.08.2018.
  • Curtis, C. (2011). “Folk Typography” [Online], http://www.flickr.com/groups/folktype, Erişim tarihi: 26.08.2017.
  • Lynam, I. Curtis, C. (2013). “Typography and Street Art”, LAB Magazine, http://lab-zine.com/issues/4/articles/ian-lynam-and-cassidy-curtis/#text, Erişim tarihi: 08.08.2018.