TASVİRLERLE İSA’NIN MUCİZELERİNE SAHNE OLMUŞ BİR DENİZ: CELİLE

Bu çalışmada, İsa’nın İşleri siklusu içerisinde yer alan mucize sahnelerinden Celile Denizi’nde gerçekleşmiş olanlar çalışılmıştır. Çalışma birkaç alt başlık altında ele alınmıştır. Giriş ve ikinci bölümlerde Celile Denizinin tarihi geçmişi ve isimleri üzerinde durulmuştur. Üçüncü bölümde kısaca Celile Eyaleti’nde gerçekleşen İsa’nın İşleri ele alınmıştır. Dördüncü bölüm çalışmanın ana hatlarını oluşturmuştur. İsa’nın Celile Denizi bağlantılı mucizelerinin Hıristiyan tasvir sanatındaki yansımaları ele alınmıştır. Sahneler, Kitab-ı Mukaddes’e bağlı kalınarak kronolojik bir sıralama ile incelenmiştir. Bu bağlamda ele alınan sahneler; İsa’nın Fırtınayı Dindirmesi, İsa’nın Cinlileri İyileştirmesi, İsa’nın Su Üzerinde Yürümesi/Aziz Petrus’un Celile Denizi’nden Kurtarılması, İsa’nın Dirilişi Öncesi Mucizevi Balık Tutma ve İsa’nın Dirilişi Sonrası Mucizevi Balık Tutma şeklindedir. Değerlendirme ve sonuç bölümlerinde, sahnelerin Celile Denizi ve birbirleri ile olan bağlantıları tartışılmıştır.
Anahtar Kelimeler:

İsa, Celile, Mucize, Resim Sanatı

AN EXAMPLE OF A GROUP OF WOVEN PRAYER RUG FROM THE HAKKÂRİ REGION OF THE 20TH CENTURY

Hakkâri is one of the richest provinces of Anatolia in terms of weaving. Living conditions, climate and means of livelihood have been effective in development and diversification of weaving. Due to geographical features of Hakkâri area, ovine breeding is preferred. Using the wool material obtained from these animals, they have produced objects that they can use in daily life such as carpets, rugs, mêzer and prayer rugs. World-renowned Hakkâri weavings are significant tangible cultural assets connecting the past to today and even future. In this study, woven prayer rugs are discussed. Field study was conducted in central Hakkâri; Çukurca, Yüksekova, Derecik and Şemdinli districts and villages. As a result of the field study, thirty-three specimens were found. In this study, fourteen prayer rugs are discussed in catalogue section and assessed according to their technique, pattern, colour and composition features. Classification and documentation studies are done for prayer rugs which contain mystical meanings, have a significant place among traditional Turkish handcrafts and were not studied before.

___

  • Freedman, D.N. (2000), Eerdmans Dictionary of the Bible, Amsterdam University Press
  • Adams, E. D. (2018). The History and Signification of the Navicella Mosaic at St. Peter's Basilica, Rome, Yayımlanmamış Doktora Tezi, Louisville, Kentucky: Department of Fine Arts University of Louisville.
  • Chookaszian, L. (2021). “The Book Illumination of the Cilician Armenian Kingdom and the Artistic Legacy of Toros Roslin (13th century) between Byzantine and Crusader Art”, Erforschen – Erkennen – Weitergeben Gewidmet dem Gedenken an Helmut Buschhausen, Ed. Herausgegeben von Heide Buschhausen und Jadranka Prolović, Lohmar: Ratio Books, 221-234.
  • Crook, W. W. (2019). “Capernaum: Crossroads of Trade and Diversity in Roman Galilee”, The Journal of Houston Archeology Society, No 140, s. 75-84.
  • Crossan D., Reed J. (2021). “First-Century Galilee Boat”, https://www.bibleodyssey.org:443/en/people/related-articles/first-century-galilee-boat Erişim tarihi: 11.01.2022
  • Fritz, V. (1987). “Kinneret: A Biblical City on the Sea of Galilee”, Archaeology, Volume 40, No 4, p. 42-49.
  • Josephus, Flavius (1961). The Jewish War, III. trans. H.S.J. Thackeray, London: Harvard University Press.
  • Münger S., Zangenberg J., Pakkala, J. (2011). „Kinneret – An Urban Center at the Crossroads: Excavations on Iron IB Tel Kinrot at the Lake of Galilee”, Near Eastern Archaeology, Volume 74, No 2, p. 68-90.
  • Beck B. Astrid; Myers, Allen C. (2000). “Nahum”, Eerdmans Dictionary of the Bible, Michigan /Cambridge: William B. Eerdmans Publishing Company, 2066-2067.
  • Peachey, C. (1990). “Model Building in Nautical Archaeology: The Kinneret Boat”, The Biblical Archaeologist, Volume 53, No 1, p. 46-53.
  • Pixner, B. (1985). “The Miracle Church at Tabgha on the Sea of Galilee”, The Biblical Archaeologist, Volume 48, No 4, p. 196-206.
  • Spooner, S. (1853). “NB/NBL, Niccolo Beatrice”, Biographical and Critical Dictionary Painters, Engravers, Sculptors and Architects, from Ancient to Modern Times, New-York: George P. Putnam & Co., 80-81.
  • Wachsmann, S., Raveh, K., Cohen, O. (1987). “The Kinneret Boat Project, Part I, The Excavation and Conservation of Kinneret Boat”, International Journal of Nautical Archeology, Volume 16, p. 233-245.
  • Zoqurti, I., M. (2009). “Geography and Historical Names of Lake Tiberias”, The 15th International Seminar on Sea Names, 3-5 September 2009, Sydney, Australia, p. 103-115.
  • http 1: “Tiberias” Jewish Encyclopedia, https://www.jewishencyclopedia.com/articles/14386- tiberias, Erişim tarihi: 03.02.2022.
  • http 2: “Gadara” https://www.biblegateway.com/resources/encyclopedia-of-the-bible/Gadara Erişim tarihi: 13.12.2021.
  • http 3: “Add MS 39627” http://www.bl.uk/manuscripts/FullDisplay.aspx?ref=Add_MS_39627 Erişim tarihi: 13.12.2021.
  • http 4: “Walters Ms. W. 592”, https:// www.thedigitalwalters.org/Data/ WaltersManuscripts/ html/W592/description.html Erişim tarihi: 15.12.2021.
  • http 5: “T’oros Roslin”, https:// www.thedigitalwalters.org/Data/ WaltersManuscripts/ html/W539/, Erişim tarihi: 10.01.2022.
  • http 6: “Walters Ms. 535”, https:// www.thedigitalwalters.org/ Data/WaltersManuscripts/html/ W535/description.html, Erişim tarihi: 10.01.2022.
  • Görsel 1. Celile Haritası, Crook, W. (2019). “Capernaum: Crossroads of Trade and Diversity in Roman Galilee”, The Journal of Houston Archeology Society, No 140, s. 75.
  • Görsel 2. İsa’nın Fırtınayı Dindirmesi/Fırtınanın Ehlileştirilmesi Sahnesi, Çar Aleksandr Dört İncili/Add. MS 39627, fol. 26r Kitap Resmi, XIV. Yüzyıl, Londra/British Library, http://www.bl.uk/manuscripts/Viewer.aspx?ref=add_ms_39627_fs001r, Erişim tarihi: 10.10.2021.
  • Görsel 3. İsa’nın Fırtınayı Dindirmesi/Fırtınanın Ehlileştirilmesi Sahnesi, Kıptî Dört İncili/W. 592, fol. 161b, Kitap Resmi, XVII. Yüzyıl, WAM/Walters Sanat Müzesi/Baltimore/ABD, Erişim tarihi: 18.12.2021,https://www.thedigitalwalters.org/Data/WaltersManuscripts/W592/data/W.592/s ap/W592_000324_sap.jpg Erişim tarihi: 09.09.2021.
  • Görsel 4. T’oros Roslin, İsa’nın Cinlileri İyileştirmesi Sahnesi, İncil/W. 539, fol. 41v, Kitap Resmi, XIII. Yüzyıl, WAM/Walters Sanat Müzesi/Baltimore/ABD https://www.thedigitalwalters.org/Data/WaltersManuscripts/W539/data/W.539/sap/W539_0 00088_sap.jpg Erişim tarihi: 12.12.2021.
  • Görsel 5. İsa’nın Cinlileri İyileştirmesi Sahnesi, W. MS. 535, fol. 92r, Kitap Resmi, XVI. Yüzyıl, WAM/Walters Sanat Müzesi/Baltimore/ABD https://www.thedigitalwalters.org/Data/WaltersManuscripts/W535/data/W.535/sap/W535_0 00185_sap.jpg Erişim tarihi: 12.12.2021.
  • Görsel 6. İsa’nın Su Üzerinde Yürümesi/Aziz Petrus’un Celile Denizi’nde Kurtarılması Sahnesi, III. Yüzyılın Ortası, Dura Europos/Domus Ekklesia/Ev Kilise, Duvar Resmi, (Adams, 2018, Fig. 2, p. 103).
  • Görsel 7. İsa’nın Su Üzerinde Yürümesi/Aziz Petrus’un Celile Denizi’nde Kurtarılması Sahnesi, XII. Yüzyıl, Mozaik Pano, Monreale Katedrali.
  • Görsel 8. Giovanni Battista Falda’nın Eski Aziz Petrus Kilisesi Atriumu Restorasyonu Sonrası Gravürü ve Navicella, 1673, Vatikan. Adams, E. D. (2018). The History and Signification of the Navicella Mosaic at St. Peter's Basilica, Rome, Adams, (2018), Yayımlanmamış Doktora Tezi, Louisville, Kentucky: Department of Fine Arts University of Louisville, Fig. 1, p. 102.
  • Görsel 9. Nicolas Beatrized’in Navicella Kopyası, 1559, Bibliothèque, Nationale/Paris. Adams, E. D. (2018). The History and Signification of the Navicella Mosaic at St. Peter's Basilica, Rome, Adams, (2018), Yayımlanmamış Doktora Tezi, Louisville, Kentucky: Department of Fine Arts University of Louisville, Fig. 4, p. 105.
  • Görsel 10. T’oros Roslin, İsa’nın Dirilişi Öncesi Mucizevi Balık Tutma Sahnesi, İncil/W. 539, fol. 223v, Kitap Resmi, XIII. Yüzyıl, WAM/Walters Sanat Müzesi/Baltimore/ABD, https://www.thedigitalwalters.org/Data/WaltersManuscripts/W539/data/W.539/sap/W539_0 00452_sap.jpg, Erişim tarihi:11.12.2021.
  • Görsel 11. Balıkların ve Somunların Çoğaltılması Sahnesi, Çar Aleksandr Dört İncili/ Add. MS 39627, fol. 45r, XIV. Yüzyıl, Kitap Resmi, Londra/British Library Erişim tarihi: 15.12.2021.
  • Görsel 12. İsa’nın Dirilişi Sonrası Mucizevi Balık Tutma Sahnesi, Çar Aleksandr Dört İncili/ Add. MS 39627, fol. 45r, XIV. Yüzyıl, Kitap Resmi, Londra/British Library (Altta), http://www.bl.uk/manuscripts/Viewer.aspx?ref=add_ms_39627_fs001r#, Erişim tarihi: 14.12.2021.
  • Görsel 13. I. Yüzyıla ait Celile Teknesi, Crossan D., Reed J. (2021). “First-Century Galilee Boat”, https://www.bibleodyssey.org:443/en/people/related-articles/first-century-galilee-boat Erişim tarihi: 11.01.2022.