SÜRDÜRÜLEBİLİR YAŞAM VE SÜRDÜRÜLEBİLİR TÜKETİM ODAKLI GRAFİK TASARIM ÖRNEKLERİ

Sürdürülebilirlik, insanların ihtiyaçlarının, çevreye zarar vermeyecek ve doğal kaynakların korunarak, sonraki kuşaklara aktarılmasının sağlanacağı biçimde karşılandığı bir sistemi ifade etmektedir. İnsanların günlük yaşamlarını sürdürürken yaşam kalitelerinden ödün vermeden sürdürülebilir tüketim alışkanlıklarını geliştirebilmeleri çok önemlidir. Bu çalışmada, kısa vadede sürdürülebilir bir yaşamın önündeki engeller, "sıfır atık" hareketini yaygınlaştırmak ve günlük yaşamda insanların yaşam kalitelerinden ödün vermeden, sürdürülebilirlik kavramını yaşam biçimi haline getirebilmeleri için yapılabilecekler üzerinde durulacaktır. Bu konuya grafik tasarımcının, tasarımcı kimliğiyle yüklendiği sorumluluk çerçevesinden yaklaşılacak ve bu bilinçle yola çıkmış tasarım örnekleri değerlendirilecektir. Başta ambalajlar olmak üzere, farklı ürün çeşitleri üzerinden yapılan incelemeler, dönüştürülebilir atıklar konusunda bilinçlenme, dönüştürülemez atıkların azaltılması ve farklı işlevler kazandırılması gibi konularda grafik tasarımcıların rolü üzerinden genel bir değerlendirme ile sonuçlandırılacaktır.

WHAT IS THE FUNCTION AND CONTRIBUTION OF THE OPENTYPE VARIABLE FONT IN DIGITAL TYPOGRAPHY?

A lot has changed in digital font technology, which has emerged visibly since the desktop publishing revolution of the 1985s. As John Hudson noted, the TrueType processor of the last Windows 10 version has been updated for variable fonts thanks to support for OpenType Font Variations. However, this does not apply to all fonts. Ultimately, OpenType Variable Fonts now offer different possibilities in digital typography as the next generation fonts available to users. But it is a fundamental problem that the properties of OpenType Variable Fonts are not yet known enough. For this reason, the aim of the article is to briefly explain the stages that OpenType Variable Font technology has reached from the last quarter of the 20th century to the present, and to determine the general features of variable font technology. Qualitative research method will be used in article writing. The expected results with this article are to examine and evaluate the possible contributions of the specified fonts that offer variability to typographic design.

___

  • Cengiz, E., (2022). GRA 724 Sürdürülebilir Grafik Tasarım dersinde üretilmiş proje raporu, Ankara: 30 Mart.
  • Dougherthy, B. (2008). Green Graphic Design, New York: Allworth Press. Ersöz, S.Ş., (2022). GRA 724 Sürdürülebilir Grafik Tasarım dersinde üretilmiş proje raporu, Ankara: 30 Mart.
  • Hayta, A. B. (2009). ′′Sürdürülebilir Tüketim Davranışının Kazanılmasında Tüketici Eğitiminin Rolü.′′, Kırşehir: Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt 10, Sayı 3, s: 143-151.
  • Robertson, M. (2021). Sustainability Principles and Practice, New York: Routledge.
  • Selamet, S. (2012). ′′Sürdürülebilirlik ve Grafik Tasarım′′, Zonguldak: ZKÜ Sosyal Bilimler Dergisi, Cilt 8, Sayı 15, s: 125 - 148.
  • Sipahi, E. B. (2010). ′′Küresel Çevre Sorunlarına Kolektif Çözüm Arayışları ve Yönetişim′′, Konya: Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Sayı:24, s:331-344.
  • Tayhan, İ., (2022). GRA 724 Sürdürülebilir Grafik Tasarım dersinde üretilmiş proje raporu, Ankara: 30 Mart.
  • Eşkin, P. Ö. (2017). ′′Suda Eriyen ve Yenilebilir Gıda Ambalajı Üretiliyor′′, Ekolojist, http://ekolojist.net/suda-eriyen-yenilebilir-gida-ambalaji-uretiliyor/, Erişim tarihi: 14.01.2020.
  • First Things First (2020). https://www.firstthingsfirst2020.org/turkish, Erişim tarihi: 27.05.2022.
  • Garland, K. (1964). ′′First Things First Manifesto′′, Kengarland, http://kengarland.co.uk/KG- published-writing/first-things-first/?LMCL=oAyvwq, Erişim tarihi: 09.08.2019
  • Gerber, A. (2008). ′′Design and Sustainability′′, Creative Review, https://www.creativereview.co.uk/design-sustainability/, Erişim tarihi: 02.01.2020.
  • Gerber, A. (2009). ′′Design & sustainability: pt3.′′, Creative Review, https://www.creativereview.co.uk/design-sustainability-pt3/, Erişim tarihi: 02.02.2020.
  • Vanderlinden, C. (2019). ′′The Basics of Bokashi Composting′′, https://www.thespruce.com/basics-of-bokashi-composting-2539742, Erişim tarihi: 25.05.2022.
  • Görsel 2. Leo Burnett tarafından WWF için tasarlanan ‘just*’ markası ambalajları. https://thedieline.com/blog/2015/6/12/wwf-just-packaging-designed-to-eliminate-packaging?, Erişim tarihi: 23.02.2022.
  • Görsel 2. Leo Burnett tarafından WWF için tasarlanan ‘just*’ markası ambalajları. https://thedieline.com/blog/2015/6/12/wwf-just-packaging-designed-to-eliminate-packaging?, Erişim tarihi: 23.02.2022.
  • Görsel 3. Agnes Gyomrei tarafından tasarlanan VitaPack. https://www. feeldesain.com/vitapack- agnes-gyomrei.html, Erişim tarihi: 04.01.2020.
  • Görsel 4. Paper Water Bottle. https://paperwaterbottle.com/, Erişim tarihi: 04.01.2020.
  • Görsel 5. Laia Avinoa, Bacoa markası için geri dönüştürülebilir ambalaj tasarımı, Trendhunter. https://www.trendhunter. com/trends/biodegradable-food-packaging, Erişim tarihi:04.01.2020.
  • Görsel 6. Dentsu Inc., Mainichi Shimbunsha gazetesinin toprakla buluşması, Ekolojist. http://ekolojist.net/bitkiye-donusen-gazete -mucizesi/, Erişim tarihi: 04.01.2020.
  • Görsel 7. Evoware, Ello Jello isimli biyobozunur ambalaj, Ekolojist. http://ekolojist.net/suda- eriyen-yenilebilir-gida-ambalaji-uretiliyor, Erişim tarihi: 14.01.2020.
  • Görsel 8. Dünya Yeşil Bina Konseyi’nin (World Green Building Council - WGBC) yayınladığı infografik, World Green Building Council. https://www.worldgbc.org/green-building- sustainable-development-goals, Erişim tarihi: 17.01.2020.
  • Görsel 9. İdil Tayhan, ‘Okyanus Kirliliği’ isimli veri görselleştirme çalışması, GRA 724 Sürdürülebilir Grafik Tasarım dersi projesi, 2022.
  • Görsel 10. Evrim Cengiz, ‘Bokashi’ isimli jüt çanta ve kompost gübre üretimi çalışması, GRA 724 Sürdürülebilir Grafik Tasarım dersi projesi, 2022.
  • Görsel 11. Evrim Cengiz, ‘Bokashi’ isimli jüt çanta ve kompost gübre üretimi çalışması, GRA 724 Sürdürülebilir Grafik Tasarım dersi projesi, 2022.
  • Görsel 12. Sare Şeyma Ersöz, ‘Etki / Impact’ isimli hareketli afiş çalışması, GRA 724 Sürdürülebilir Grafik Tasarım dersi projesi, 2022.