Çağdaş Türk Resminde Bir Sanatçı Portresi: Nevin Çokay

Öz Bu çalışma, çağdaş Türk resminin özgün ve önemli sanatçılarından biri olan Nevin Çokay’ın (1930-2012) yaşamı ve eserlerinden yola çıkılarak oluşturulmuştur. Çalışmanın amacı; Çokay’ın eserlerini, yaşamı ve içinde bulunduğu sosyo-kültürel ortam bağlamında incelemektir. Yaşadığı dönemin sanat hareketleri içerisinde yer alan sanatçının adı çağdaş Türk resim tarihini anlatan kaynaklarda geçmemektedir. Ayrıca literatürde Çokay’ın sanat eserleri ile ilgili araştırma-inceleme çalışmalarının sayısı çok azdır. Çalışma nitel bir araştırma olup; betimsel-tarama yöntemiyle yapılandırılmıştır. Bilgiler literatür taraması yoluyla toplanmıştır. Çalışmanın sonucunda; dönemin gruplaşma eğilimleri bağlamında Nevin Çokay’ın eserleri değerlendirilmiştir. Sanatçı çağdaş Türk resmindeki “Yeniler” ve “Onlar” gruplarının oluşum süreçlerinde yer almış ve bu grupların sanat anlayışından etkilenmiştir. Çokay’ın eserleri Anadolu kültüründeki geleneksel motif ve semboller ile Modern Sanat’ın estetik değerlerini sentezleyen çalışmalardır.

The Portrait of an Artist in Modern Turkish Art: Nevin Çokay

___

  • Başkan, S. (2009). Başlangıcından Cumhuriyet Dönemine Kadar Türklerde Resim, Ankara: T.C. Başbakanlık Atatürk Kültür, Dil ve Tarih Yüksek Kurumu, Atatürk Kültür Merkezi Yayını.
  • Bek, G. (2008). “Çağdaş Türk Sanatında “Ulusallık/Evrensellik” Sorunsalı ve Bazı Temel Yaklaşımlar”, SDÜ Fen Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, Mayıs 2008, Sayı 17, s.117-130.
  • Çelebi, N. (1990). Kadınlarımızın Cinsiyet Rolü Tutumları, Konya: Sebat Ofset.
  • Dal Yarar, E. (1997). “Bedri Rahmi Eyüpoğlu”, Eczacıbaşı Sanat Ansiklopedisi - 3, İstanbul: YEM Yayıncılık, s.363.
  • Deliduman, C. (2001). “Türk Resminde On’lar Grubu”, Mesleki Eğitim Dergisi, Ankara: Poyraz Ofset.
  • Duben, İ. (2007). Türk Resmi ve Eleştirisi 1880-1950, İstanbul: Bilgi Üniversitesi Yayınları.
  • Ecevit, B. (1974). Atatürk ve Devrimcilik (3. Baskı), İstanbul: Tekin Yayınevi.
  • Elmas, H. (2006). “Gruplaşma Olgusunun Çağdaş Türk Resminin Değişim Sürecine Etkisi”, S.Ü. Eğitim Fakültesi Dergisi, Sayı 21-22, s.114-137.
  • Erden, O. (2012). 19’uncu yüzyıldan 1960’a kadar Türk Resim Sanatı Hakkında Bilmeni Gereken Herşey, İstanbul: Doğan Burda Dergi Yayıncılık.
  • Ergüven, M. (1992). Yoruma Doğru, İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Eroğlu, Ö. (2015). Türkiye’de Resim Sanatı, İstanbul: Tekhne Yayınları.
  • Foucault, M. (1996). Cinselliğin Tarihi, İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Gezgin,Ü. (2003). “İnsana Yönelik Duyarlı Estetik Açılımın Odağında Nevin Çokay Resmi”, Rh+ Sanat, , Kasım 2003, Mas Matbaacılık, İstanbul, Sayı:7, s.46-47.
  • Güleryüz, M. (2014). Resmigeçit, İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
  • Moran, B. (1985). Edebiyat Kuramları ve Eleştiri, İstanbul: Cem Yayınları.
  • Özüdoğru, Ş. (2010). “Feminist Sanata İki Farklı Yaklaşım: Gerilla Kızlar ve Cindy Sherman”, Gazi Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Sanat ve Tasarım Dergisi, Sayı 8, s.111-131.
  • Ritzer, G. (1996). Sociological Theory, Mc. Graw-Hill Comp. Ine.
  • Tansuğ, S. (1974). “Özgün Bir Sanat Kuramı Üzerine Düşünceler I: Doğan Kuban”, Köken, Sayı 2, s.3-4.
  • Turgut, İ. (1993), Sanat Felsefesi, İzmir: Üniversite Kitabevi.
  • Türkçe Sözlük, (1974), Sayı 403, Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları.
  • Ulusoy, D. (1999). “Plastik Sanatlarda Toplumsal Cinsiyet”, H.Ü Edebiyat Fakültesi Dergisi, Sayı 2, s.47-76.
  • Yasa Yaman, Z. (2002). D Grubu 1933-1951, ed. N. Elvan, İstabul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Yılmaz, Y. (2005). Başkaldıran Atların Ressamı, İstanbul: E Yayınları.
  • Zeynep R. (1997), “Nevin Çokay”, Eczacıbaşı Sanat Ansiklopedisi -3, İstanbul: YEM Yayınları, s.939.
  • İnternet Kaynakları
  • Güner Ener, (2006). “Nevin Çokay’ın Ressam Olarak Kısa Portresi: Renkte Yürek Kıpırtıları”, http://www.nevincokay.com/eser2.asp?alttur=soylesi, Erişim tarihi: 22.08.2016.
  • Nevin Çokay, (2006). Resmi İnternet Sayfası, www.nevincokay.com, Erişim tarihi: 22.08.2016.
  • Nazım Hikmet, (2017). “Kadınlarımız”, http://www.e-sehir.com/siirler/siir973, Erişim tarihi: 20.08.2017.