Klasik Gitar Eğitiminde Parmaklandırma (Fingering) Yaklaşımları

Öz Bu araştırmada parmaklandırma (fingering) yaklaşımları, bu yaklaşımlara yönelik çeşitli değişkenler ele alınmış ve parmaklandırma yaklaşımları sınıflandırılmıştır. Bu yolla gitarist, öğrenci ve gitar eğitmenlerinin daha bilinçli Görselde parmaklandırma yapabilmelerine yönelik katkı sağlanması amaçlanmıştır. Bu araştırma var olan durumu ortaya koyan nitel bir çalışmadır. Bu araştırma sonucunda; klasik gitar icrasında parmaklandırma yöntemlerinin çeşitlilik gösterdiği, klasik gitar parmaklandırmasının temel yaklaşım, tınıya yönelik yaklaşım, müzikal ifadeye yönelik yaklaşım, anatomi ve ergonomiye yönelik yaklaşım, serbest yaklaşım olmak üzere beş ana başlığa, anatomi ve ergonomiye yönelik yaklaşım ise eksen (pivot) parmak yaklaşımı, kılavuz (guide) parmak yaklaşımı, düz parmaklandırma yaklaşımı ve güçlü parmak yaklaşımı olmak üzere dört alt gruba ayrılabileceği, parmaklandırma yapmanın eserin etkin biçimde seslendirilmesine doğrudan etki ettiği, etkin bir parmaklandırma yapılabilmesi için kişinin kendi anatomik sınırlarını iyi bilmesi gerektiği, parmaklandırmanın doğru kullanılabilmesi için gitarın tuşesine ve sol-sağ el tekniklerine hakim olunması gerektiği sonuçlarına ulaşılmıştır.

Fingering Approaches in Classical Guitar Education

___

  • Akçay, Ş. Ö. (2015). “Gitar Eğitiminde Yazarak Çalışma Yönteminin Parmak ve Konum Numaralarına Uygun Seslendirmeye Etkisi”, Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Sayı 19 (3), s.91-102.
  • Angı, Ç. E., Hamzaoğlu Birer, A. R. (2013). “Keman Öğretiminde Karşılaşılan Entonasyon Problemleri ve Çözüm Önerileri”, Sanat Eğitimi Dergisi, Sayı 1(2), s.48-69.
  • Bingöl,F. (2013). “Klasik Gitar Eğitiminde Parmak Hazırlamalı Seslendirme Yöntemi”, Ekev Akademi Dergisi, Sayı 17 (56), s.409-418.
  • Duncan, C. (1993). Classical Guitar 2000, Atlanta: Summy-Birchard Inc.
  • Elmas,Y. (2003). Sorularla Gitar, İstanbul: Pan Yayıncılık.
  • Glise, A. (1997). Classical Guitar Pedagogy, St. Joseph: Aevia Publications.
  • Käppel, H. (2016). The Bible of Classical Guitar Tecnique, Berlin: Verlag Neue Musik.
  • Ko, Y-F. (2009). An Analytıcal And Comparatıve Study of Francısco Tárrega’s Two Volumes of Guıtar Studıes: Volume One−Thırty Elementary Level Studıes and Volume Two−Twenty-Fıve Intermediate and Advanced Level Studıes. Sanatta Doktora Tezi. Indiana: Ball State Unıversıty.
  • Noad, F. (2000). The Frederick Noad Guitar Anthology: The Renaissance Guitar. Transcribed from Tablature Originals by Frederick Noad. Milwaukee: Hal Leonard Corp.
  • Önder, Ş. C. & Yıldız, Ö. (2008). “Klasik Gitar Eğitiminin Boyutları”, Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Sayı 8 (15), s.115-133.
  • Özkanoğlu, R. U. (2006). Heitor Villa– Lobos Gitar Konçertosu’nun Analizi, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul: Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Öztutgan, Z. (2015). “Klasik Gitar Eğitiminde ını”, VI. Uluslararası Hisarlı Ahmet Sempozyumu, 28- 30 Mayıs 2015, Kütahya, s.493- 507.
  • Parkening, C. (1998). The Christopher Parkening Guitar Method - Volume 1: Guitar Technique, Milwaukee: Hal Leonard.
  • Parkening, C. (1997). The Christopher Parkening Guitar Method - Volume 2: Guitar Technique, Milwaukee: Hal Leonard.
  • Phillips, M. & Chappell, J. (2009). Classical Guitar For Dummies. Indianapolis: Wiley Publishing.
  • Radicioni,D. & Lombardo, V. (2005). Guitar Fingering For Music Performance, In string, Number: 40(45), p.527–530.
  • Radisavljevic, A & Driessen, P. F. (2004). Path Difference Learning for Guitar Fingering Problem. In ICMC, 28.
  • Ryan, L.F. (1984). The Natural Classical Guitar: The Principles of Effortless Playing, New Jersey: Prentice Hall Press.
  • Sayegh, S. I. (1989). “Fingering for String Instruments with the Optimum Path Paradigm”, Computer Music Journal, Number 13 (3) (Autumn), p.76-84.
  • Segovia, A. (?) Andres Segovia Classic Album For Guitar 3, Ongaku No Tomo Edition.
  • Sherrod, R. J. (1981) A Guide to the Fingering of Music For The Guitar, Sanatta Doktora Tezi, Arizona: The University of Arizona.
  • Vinson, H. (1966). World’s Favorite Solos For Classic Guitar, Worlds Favorite Series, Number 43. Carlstadt: Ashley Publications Inc.
  • İnternet Kaynakları
  • Carlevaro, A. (1989). “Abel Carlevaro Guitar Masterclass Volume IV. Heidelberg: Chanterelle Verlag”,https://tr.scribd.com/doc/6856162/Carlevaro-Guitar-Masterclass-Vol-4-BachChaconne-BWV-1004-1989, Erişim tarihi: 27.02.2018.
  • Nelson, C. (2000). “Heitor Villa-Lobos-Doze Etudos para Violao. Santa Ynez Valley”,https://sontick.nethouse.ru/static/doc/0000/0000/0311/311164.qz8v05gx fn.pdf, Erişim tarihi: 27.02.2018.
  • Görsel Kaynakça
  • Görsel1. Elmas,Y. (2003). Sorularla Gitar. İstanbul: Pan Yayıncılık.
  • Görsel 3. Duncan, C. (1993). Classical Guitar 2000, Atlanta: Summy-Birchard Inc.
  • Görsel 4. Noad, F. (2000). The Frederick Noad Guitar Anthology: The Renaissance Guitar. Transcribed from Tablature Originals by Frederick Noad. Milwaukee: Hal Leonard Corp.
  • Görsel 5. Parkening, C. (1998). The Christopher Parkening Guitar Method - Volume 1. Guitar Technique, Milwaukee: Hal Leonard.
  • Görsel 6. Carlevaro, A. (1989). “Abel Carlevaro Guitar Masterclass Volume IV. Heidelberg, Chanterelle Verlag”, https://tr.scribd.com/doc/6856162/Carlevaro -Guitar-Masterclass-Vol-4- Bach-Chaconne-BWV-1004-1989, Erişim tarihi: 27.02.2018.
  • Görsel 7. Segovia, A. (?) Andres Segovia Classic Album For Guitar 3, Ongaku No Tomo Edition.
  • Görsel 8. Vinson, H. (1966). World’s Favorite Solos For Classic Guitar, Worlds Favorite Series, Number 43. Carlstadt: Ashley Publications Inc.
  • Görsel 9. Parkening, C. (1997). The Christopher Parkening Guitar Method - Volume 2: Guitar Technique, Milwaukee: Hal Leonard.
  • Görsel 10. Noad, F. (2000). The Frederick Noad Guitar Anthology: The Renaissance Guitar. Transcribed from Tablature Originals by Frederick Noad. Milwaukee: Hal Leonard Corp.
  • Görsel 12. Nelson, C. (2000). “Heitor Villa-Lobos-Doze Etudos para Violao. Santa Ynez Valley”, https://sontick.nethouse.ru/static/doc/0000/ 0000/0311/311164.qz8v05gxfn.pdf, Erişim tarihi: 27.02.2018.
  • Görsel 13. Carlevaro, A. (1989). “Abel Carlevaro Guitar Masterclass Volume IV. Heidelberg: Chanterelle Verlag”, https://tr.scribd.com/doc/6856162/ Carlevaro-Guitar-Masterclass-Vol-4- Bach-Chaconne-BWV-1004-1989, Erişim tarihi: 27.02.2018.