Başkurt Destanlarında Kahramanların Olağanüstü Doğumu
Kabile hayatının egemen olduğu eski dönemlerde çocuk sahibi olmak, düşmana karşı çok ve güçlü olmak anlamına gelmekteydi. Sürekli savaşların olduğu, yaşamın büyük bölümünün akınlarda geçtiği toplumlarda, çocuk toplumsal bir beklenti halindedir. Türk destan geleneğinde kahramanların olağanüstü doğumları sabit bir kural olarak görülmektedir. Çalışmamızda Başkurt destanlarından mitolojik, sosyal hayat, han ve beylerin zamanı ile tarihî-kahramanlık konularını içeren destanlarda anlatıya ismini veren kahramanların doğumu incelenmiştir. Başkurt destan kahramanlarının bir kısmı ışıktan doğma, iyeler tarafından müjdelenme, ağaçtan doğma, ölen anneden doğma gibi olağanüstü biçimde dünyaya gelmektedir. Kahramanların olağan dışı doğumları onların gelecekte göstereceği başarıların da habercisidir. Kahramanlar, Tanrı’dan kut alarak Türk milletini yüceltmek için yeryüzüne gönderilmiştir. Başkurt destanlarındaki kahraman tipi birçok yönden Türk destanlarında yer alan kahraman modeli ile uyum göstermektedir.
The Extraordinary Birth of the Heroes in the Baskurt Epics
In ancient times when the tribal life was dominant, the child meant to be strong against the enemy. In a society where there are constant wars, and a large part of life is in flocks, the child is in a social expectation. In the Turkish epic tradition, extraordinary births of heroes are seen as a fixed rule. In our study, the birth of the hero, who gave the title to the narrative in the epics that include mythological, social life, khan's time and historical-heroic issues from the Baskurt epics, was examined. Some of the Baskurt epic heroes come to the world in extraordinary ways, such as being born of light, good news by spirits, born of trees, born of a dead mother. The unusual births of heroes are also indicative of their future success. The heroes were sent to the earth to glorify the Turkish nation by receiving sacrifice from God. The heroic type in Baskurt epics is consistent with the heroic model in Turkish epics from many directions.
___
- Aça, M. (2002). Türk Destancılık Geleneğine Bütüncül
Yaklaşabilme ve Alp Kavramı Üzerine Bazı Yeni
Yaklaşım Denemeleri. İslamiyet Öncesi Türk Destanları
(Ed. Saim Sakaoğlu, Ali Duymaz). İstanbul: Ötüken
Neşriyat. 150-164.
- Adıgüzel, S. (1997). Akbuzat, Zayatülek İle Hıvhılıv ve
Ahkak Kola Destanları Üzerine Bir Araştırma. Yüksek
Lisans Tezi. Erzurum: Üniversitesi.
- Atnur, G. (1996). Ural Batır Destanı Üzerine Bir Araştırma.
Yüksek Lisans Tezi. Erzurum: Atatürk Üniversitesi.
- Bars, M. E. (2014). Alp Tipi Kavramı Çerçevesinde Manas.
Tarih Okulu Dergisi, XVII, 345-357.
- Bayat, F. (2006). Oğuz Destan Dünyası Oğuznamelerin
Tarihî, Mitolojik Kökenleri ve Teşekkülü. İstanbul:
Ötüken Neşriyat.
- Bekki, S. (2011). Bazı Halk Anlatıları ve Dinî Metinlere
Göre Kahramanın Mucizevi (Babasız) Doğumu. Türk
Kültürü ve Hacı Bektaş Veli Araştırma Dergisi, 58, 111-
130.
- Çobanoğlu, Ö. (2007). Türk Dünyası Epik Destan Geleneği.
Ankara: Akçağ Yayınları.
- Ekici, M. (2004). Türk Dünyasında Köroğlu. Ankara: Akçağ
Yayınları.
- Ergin, M. (1997). Dede Korkut Kitabı I-II. Ankara: Türk Dil
Kurumu Yayınları.
- Kalafat, Y. (2003). Edige Destanında Olağanüstü Tipler.
Selçuk Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Dergisi. 13,
345-352.
- Kalkan, A. (2016). Türk Destanlarında Kahramanın
Olağanüstü Doğumu. Türk Dünyası, 42, 27-47.
- Kara Düzgün, Ü. (2007). Başkurt Destanlarının Tipolojisi.
Doktora Tezi. Ankara: Gazi Üniversitesi.
- Karatay, O., & Aygün, E. (2012). Alplar ve Elfler: Türk ve
İskandinav Dünyalarında
Kahramanlık Olgusu.
Karadeniz Araştırmaları, 33, 1‐12.
- Kayabaşı, R. G. (2016). Anadolu Sahası Masallarında
Kahramanın Doğumu ve Kahraman Olma Süreci. Türk
Kültürü ve Hacı Bektaş Veli Araştırma Dergisi, 79, 129-
142.
- Kur’an-ı Kerim Meali (Hzl. Halil Altuntaş, Muzaffer Şahin).
(2011). Ankara: Diyanet İşleri Başkanlığı.
- Oh, E.. (2011). Cumong (Kore) ve Alpamış (Özbek)
Destanlarında
Kahramanın
Doğuşu
Hakkında
Psikoanalitik Bir Değerlendirme. Folklor/Edebiyat, 67,
157-164.
- Ögel, B. (1998). Türk Mitolojisi I (Kaynakları ve
Açıklamaları ile Destanlar). Ankara: Türk Tarih Kurumu
Yayınları.
- Ögel, B. (2006). Türk Mitolojisi II (Kaynakları ve
Açıklamaları ile Destanlar). Ankara, Türk Tarih Kurumu
Yayınları.
- Öztürk, G. (2001). Edige Batır Destanı’nın Başkurt
Versiyonu (İnceleme-Metin-Transkripsiyonlu Metin-
Çeviri-Dizin). Doktora Tezi. İstanbul: Marmara
Üniversitesi.
- Pala, İ. (1995). Ansiklopedik Divan Şiiri Sözlüğü. Ankara:
Akçağ Yayınları.
- Raglan, L. (1998). Geleneksel Kahraman (Çev. Metin Ekici).
Millî Folklor, 37: 126-138.
- Sever, M. (2011). Köroğlu Destanı’nda (Azerbaycan Kolu)
Kahraman ve Karşı Kahraman Tipleri. Gazi Akademik
Bakış, 8, 195-202.
- Suleymanov, A., İbrahimov, G., & Ergun, M., (Hzl.).
(2014b). Başkurt Destanları II Sosyal Hayatı Anlatan
Destanlar. Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları.
- Suleymanov, A., İbrahimov, G., & Ergun, M., (Hzl.).
(2014c). Başkurt Destanları III Beyler Hanlar Zamanını
Anlatan Destanlar. Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları.
- Suleymanov, A., İbrahimov, G., & Ergun, M., (Hzl.).
(2014a). Başkurt Destanları I Mitolojik Destanlar.
Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları.
- Suleymanov, A., İbrahimov, G., & Ergun, M., (Hzl.).
(2014d). Başkurt Destanları IV Tarihî Destanlar
Kahramanlar Hakkında Destanlar Ozanlar. Ankara:
Türk Dil Kurumu Yayınları.
- Yıldırım, D. (1998). Türk Bitiği. Ankara: Akçağ Yayınları.
- Yıldız, N. (2009). Türk Destanlarında “Çocuksuzluk”. Millî
Folklor, 82, 76-88.