Tasavvuf; Modern ve Post-modern Çatışmasına Çözüm Olarak Geleneksel Bir Düşünce
Yenibir dünya yaratma teşebbüsü olarak ortaya çıkan modernizm, temel dayanağı olanrasyonalist ve pozitivist yaklaşımı sayesinde doğa bilimlerinde rüştünüispatlamıştır. Ancak doğa kanunlarının keşfedilerek doğaya aykırı kullanılmasıhiç tasavvur edilemeyen sorunlara yol açmıştır. Doğanın bir parçası olarakinsanoğlu da modernizmin olgucu değerlendirmelerine maruz kalaraktanrısal/ruhsal yönü inkâr edilmiştir. Dini inkâr eden ancak adeta bir din gibikendi ölçütlerini dogmatikleştiren modernite sorgulanmaya başlanmıştır.Modernizmin yükseldiği hemen bütün değerleri inkâr eden post-modernistler karşıolmanın ötesinde herhangi bir bütüncül ve sistematik bir yaklaşım ortayakoymamaktadırlar. Şüphecilik ve kesinliğin olmadığı ancak bireysellik vepragmatizmin sınırlarının mümkün mertebe zorlanmasının söz konusu olduğupost-modernizm ise modernizm kadar uzun sürmeden bir başka sorunlu evre olaraktelakki edilmeye başlanmıştır. İnsan ve doğanın Tanrısal bağlarındankoparılarak tek yönlü okumalara maruz bırakılması sonucu yaşanan kaosunçözümüne dair İslam’ın geleneksel düşüncesi olan tasavvufun doğruinsan-âlem-tanrı sistematiği ortaya koyduğu savunulur. Bu çalışmada modern vepost-modernizmin neden olduğu sorunlar ve bunların çözümüne yönelik tasavvufungörüşlerine yer verilecektir.
Sufism; a Traditional Thought as a Solution to the Modern and Post-modern Conflict
Modernism which has occurred as an idea of creating a new world proved the power with its main bases of rationalism and positivism. However, using natural laws that was discovered in nature caused some unpredictable problems because of running them against to nature. Like nature human being as a part of nature was exposed to some positivist evaluation and human soul was denied. Modernism was started to be criticized because of its dogmatic values but it denied religion because of dogma. Post-modernist activists not only opposed to all modern values but also they don’t put forward any holistic and systematic approaches. Post-modern era was started to be criticized earlier than modernism because it asserts that there is no border for individuality and pragmatism even if having skepticism and certainty in everything. Humanity lives a chaos because of reading human being and nature in a strict way of modernism and post-modernism, however as a holistic Islamic traditional approach sufism is supported a solution for humanity. In this study problems caused by modernism and post-modernism are studied and solutions given by sufism are try to be ranked.
___
- Afîfî, E.A. (1999). Tasavvuf: İslâm’da Mânevî Hayat. (çev.
Ekrem Demirli & Abdullah Kartal). İstanbul: İz
Yayıncılık.
- Baudrillard, J. (2004). Tüketim Toplumu. (çev. Hazal
Deliceçaylı & Ferda Keskin). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
- Bauman, Z. (1989). Modernity and the Holocaust.
Cambridge.
- Beckford, J. A. (1966). Postmodernity, high modernity and
new modernity: Three concepts in search of religion.
In: Postmodernity, Sociology and Religion (pp. 30-47).
London: MacMillan Press.
- Belk, R. W. (1995). Collecting in a Consumer Society.
London and New York: Routledge.
- Berman, M. (1988). All That Is Solid Melts +Into Air: The
Experience
of
Modernity.
(Second
Ed.).
London: Penguin.
- Best, S. & Kellner, D. (1998), Postmodern Teori: Eleştirel
Soruşturmalar. (çev. Mehmet Küçük). İstanbul: Ayrıntı
Yayınları.
- Bilgin, N. (2001). İnsan İlişkileri ve Kimlik. İstanbul: Sistem
Yay.
- Bilgin, N. (2007). Kimlik İnşası. İzmir: Aşina Kitaplar.
- Buckingham, D. (Ed.). (2008). Youth, identity, and digital
media(pp. 119-142). Cambridge, MA: MIT Press.
- Chevalier, J. (1993). Din Fenomeni. (çev. Mehmet Aydın).
Konya: Din Bilimleri Yayınları.
- Chittick, W. (1996). Seyyid Hüseyin Nasr’ın Yazdıkları.
(çev. Aysel Danacı). İstanbul: İnsan Yayınları.
- Cohen, G. A. (1998). Karl Marx’ın Tarih Teorisi. A. Fethi
(Çev.). İstanbul: Toplumsal Dönüşüm.
- Connor, S. (2001). Post-Modernist Kültür: Çağdaş Olanın
Kuramlarına Bir Giriş. Doğan Şahiner (Çev.). İstanbul:
Yapı Kredi Yayınları.
- Corrigan, P. (1997). The Sociology of Comsumption.
London: Sage Publication.
- Cullenberg, S., Amariglio, J., & Ruccio D.F. (2001).
Introduction in Postmodernism, Economics and
Knowledge. London: Routledge.
- Detmer, D. (2003). Challenging postmodernism: Philosophy
and the politics of truth. Amherst, NY: Polity Books.
- Diggens, A. (2000). Run Away World: How Globalization Is
Reshaping our Lives. New York: Routledge
- Dow, S. (2001). “Modernism and Postmodernism: A
dialectical analysis”. In: S. Cullenberg, J. Amariglio &
D.F. Ruccio (Ed.), Postmodernism, Economics and
Knowledge, (61-76). London: Routledge.
- Dunn, G. R. (1998). Identity Crises: A Social Critique of
Postmodernity. London: University of Minnesota Pres.
- Ellul, J. (1965). The Technological Society. London: Cape.
- Faulkner, P. (1990). Modernism. London: Taylor & Francis
Press.
- Foster, H. (1983). The Anti-Aesthetic Essays on Postmodern
Culture. Washington: Bay Press.
- Fromm, E. (1997). Sahip Olmak Ya Da Olmak. Aydın Arıtan
(Çev.). İstanbul: Arıtan Yayınevi.
- Funk, R. (2006). Ben ve Biz: Postmodern İnsanın
Psikanalizi. Çağlar Tanyeri (Çev.). İstanbul: YKY.
- Giddens, A. (1985). The nation-state and violence (Vol. 2).
Cambridge: Univ of California Press.
- Giddens, A. (1991). Jurgen Habermas. İçinde: Q. Skinner
(Ed.), Çağdaş Temel Kuramlar, A. Demirhan (Çev.).
Ankara: Vadi Yay.
- Giddens, A. (2012). Modernliğin Sonuçları. Ersin Kuşdil
(Çev.). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
- Guénon, R. (1989). İslam Maneviyatı ve Taoculuğa Toplu
Bakış. Mahmut Kanık (Çev.). İstanbul: İnsan Yayınları.
- Habermas, J. (1994). Modernlik: Tamamlanmamış Bir Proje.
İçinde: Necmi Zeka (Ed.), Postmodernizm, Gülengül
Naliş, Dumrul Sabuncuoğlu & Deniz Erksan (Çev.).
İstanbul: Kıyı Yayınları, 31-44.
- Hall, S. (1995). Yeni Zamanların Anlamı. İçinde: M. Jacques
(Ed.), Yeni Zamanlar, Abdullah Yılmaz (Çev.). İstanbul:
Ayrıntı Yay.
- Hall, S. (1998). Eski ve Yeni Kimlikler, Eski ve Yeni
Etniklikler. İçinde: Kültür, Küreselleşme ve Dünya
Sistemi, Anthony D. King (Ed.), Gülcan Seçkin & Ümit
Hüsrev Yolsal (Çev.). Ankara: Bilim ve Sanat Yay.
- Harvey, D. (1997). Postmodernliğin Durumu. Sungur
Savran (Çev.). İstanbul: Metsi Yayınları.
- Harvey, D. (1999). The Condition of Postmodernity. Oxford:
Backwell.
- Hassard, J. (1999). Postmodernism, philosophy and
management: concepts and controversies. International
Journal of Management Reviews, 1(2), 171-195.
- Hegel, G.W. (2003). Tarihte Akıl. Önay Sözer (çev.).
İstanbul: Kabalcı Yay.
- Hugman, R. (2003). Professional values and ethics in social
work: Reconsidering postmodernism?. British Journal of
Social Work, 33(8), 1025-1041.
- İbn Arabi (2007). Tefsir-i Kebir Te’vilât. Vahdettin İnce
(Çev.). İstanbul: Kitsan.
- İbn Arabi. (2010). Özün Özü. İsmail Hakkı Bursevi & Sad.
Muhammed Bedirhan (Çev.). İstanbul: Hayy Kitap.
- Kaval, M. (2015). Nûr Sûresi 35. Ayet Bağlamında
Mesenvi’de Nûr Sembolü. Uluslararası Sosyal
Araştırmalar Dergisi, 8(38), 1002-1010.
- Kellner, D. (1994). Toplumsal Teori Olarak Postmodernizm:
Bazı Meydan Okumalar ve Sorunlar. İçinde: Mehmet
Küçük (Ed. & Çev.), Modernite Versus Postmodernite.
Ankara: Vadi Yayınları, 227-258.
- Kellner, D. (2001). Popüler kültür ve postmodern kimliklerin
inşası. Gülcan Seçkin (Çev.). Doğu Batı Üç Aylık
Düşünce Dergisi, 4(15), 187-219.
- Kızılçelik, S. (1996). Postmodernizm Dedikleri. İzmir: Saray
Kitabevleri.
- King, C. S. (2005). Postmodern Public Administration: In
The Shadow of Postmodernism. Administrative Theory
& Praxis, 27(3), 517-532.
- Konevi, S. (2012). Fusûsü’l Hikemin Sırları. Ekrem Demirli
(Çev.). İstanbul: İz Yayıncılık.
- Kuşeyri, A. (2003). Kuşeyri Risalesi. Süleyman Uludağ
(Çev.). İstanbul: Dergah Yayınları.
- Lawrance, F. (1989). Habermas and Discourse of
Modernitiy: Twelve Lectures. Political Theory, May.
- Lewis, P. (2000). Modernism, Nationalism, and the Novel.
Cambridge: Cambridge University Press.
- Lyotard, J. F. (1985). The Post-Modern Condition.
Minneapolis: University of Minnesota Press
- McCarty, T. (1991). Habermas ve Modernliğin felsefi
Söylemi. İçinde: Q. Skinner (Ed.), Çağdaş Temel
Kuramlar, A. Demirhan (Çev.). Ankara: Vadi Yay.
- Mevlana Celaleddin-i Rumi (2000). Mevlana-Mesnevî-i
Şerîf, Aslı ve Sadeleştirilmişiyle Manzûm Nahifî
Tercümesi. Amil Çelebioğlu (Çev.). İstanbul: MEB Yay.
- Mourad, R.P., Jr. (1997). Postmodern Interdisciplinarity.
Journal of Higher Education, 20(2), 113-140.
- Murphy John W. (1995). Postmodern Toplumsal Analiz ve
Postmodern Eleştiri. Hüsamettin Arslan (Çev.). İstanbul:
Eti Yayınları.
- Nasr, S. H. (1989). İslam ve İlim. İlhan Kutluer (Çev.).
İstanbul: İnsan Yayınları.
- Nasr, S. H. (1995). Bir Kutsal Bilim İhtiyacı. Şehabettin
Yalçın (Çev.). İstanbul: İnsan Yay.
- Nasr, S. H. (2001). İslam ve Modern İnsanın Çıkmazı. Ali
Ünal & Ara Büyükturu (Çev.). İstanbul: İnsan Yayınları.
- Nasr, S. H. (2002). Tasavvufi Makaleler. Sadık Kılıç (Çev.).
İstanbul: İnsan Yayınları.
- Nasr, S. H.(1995). Makaleler I. Şehabettin Yalçın (Çev.).
İstanbul: İnsan Yayınları.
- Nelson, J. (2001). Feminist Economics: Objective, Activist,
and Postmodern. İçinde: S. Cullenberg, J. Amariglio, &
D.F. Ruccio (Ed.). Postmodernism, Economics and
Knowledge, (s.286-304). London: Routledge.
- Nicholson, R. A. (1978). Islam Sufileri. Mehmet Dag vd.
(Çev.). Ankara: Kültür Bakanlıgı Yayınları.
- Nyström, H. (2000). The Postmodern Challange – From
Economic to Creative Management. Creativity and
Innovation Management, 9(2), 109-114.
- Richardson, L. (2000). Writing: A method of Inquiry. In:
N.K. Denzin & Y.S. Lincoln (Ed.). Handbook of
Qualitative Research, (p.923-948). Thousand Oaks, CA:
SAGE.
- Rockmore, T. (1989). Modernity and reason: Habermas and
Hegel. Man and World, 22(2), 233-246.
- Rosenau, P. M. (1992). Post-modernism and the Social
Sciences. Princeton. NJ: Princeton University Pres.
- Rosenau, P. M. (1998). Postmodernizm ve Toplumbilimleri.
Tuncay Birkan (Çev.). Ankara: Bilim ve Sanat Yay.
- Simmel, G. (1969). Sociology. Glencoe: Free Press.
- Spicer, M. W. (2005), Public Administration Enquiry and
Social Science in the Postmodern Condition: Some
Implications of Value Pluralism. Administrative
Theory& Praxis, 27(4), 669-688.
- Şimşekler, N. (2005). Hz. Mevlana’da Evlilik, Aile ve Çocuk
Eğitimi. İçinde: Yeni İpek Yolu Konya Kitabı VI, Caner
Arabacı (Ed.), (s.135-143). Konya: Konya Ticaret Odası
Yay.
- Taylor, C. (1995). Modernliğin Sıkıntıları. Uğur Canbilen
(Çev.). İstanbul: Ayrıntı Yay.