The Remains from Late Antiquity and the East Roman Periods and Their Location within the Lydian City of Philadelphia: New Comments

İncil'de Yedi Kilise arasında anılan Philadelphia, Anadolu'da Hristiyanlığın yayılmaya başladığı ilk kentlerden biridir. Lydia kilise bölgesinin son metropolisi olan kent, aynı zamanda, Trabzon Rum Devleti dışında Anadolu'da Türklerin eline geçen son Doğu Roma kalesidir. Bu çalışmada, Alaşehir merkezindeki Geç Antik-Doğu Roma dönemlerine ait kalıntılar ve bu kalıntıların eski kent içindeki dağılımları yeni tespitler ışığında incelenmektedir. Philadelphia, Anadolu'da geç antikçağ sonrası çoğunlukla gerilemiş ya da terkedilmiş birçok Hellenistik-Roma kökenli antik kentlerden farklı olarak Doğu Roma'nın yaklaşık son 60 yılına kadar iskân görmüştür. Yerleşim, Alaşehir kent merkezinin üç kısmına yayılmaktadır: Gavurtepe Höyüğü, Toptepe ve Suriçi. Gavurtepe Höyüğü'nde gerçekleştirilen kazı çalışmalarında, incelediğimiz döneme ait basit mezar kalıntıları dışında herhangi bir yerleşim katmanı henüz tespit edilememiştir. Benzer şekilde, Tiyatro ve Tapınak gibi Roma dönemi eserlerinin bulunduğu Toptepe'de yapılan kazılarda da aynı dönemlere tarihlenen birçok basit mezar ortaya çıkartılmıştır. Ancak burada aynı zamanda geç antikçağ ve Doğu Roma dönemleri boyunca yerleşime işaret eden, azımsanmayacak derecede kalıntı saptanmıştır. Suriçi bölgesi, belli ki bir zamanlar en azından Toptepe ile birlikte Roma İmparatorluk dönemi şehir merkezini oluşturuyordu

Lydia'daki Philadelphia'da Geç Antik ve Doğu Roma Dönemi Kalıntıları ve Bu Kalıntıların Kent İçindeki Yayılımları: Yeni Yorumlar

Philadelphia, mentioned amongst the seven churches of Asia in the Bible, was one of the cities from which Christianity began to spread. It was also the last metropolis of the ecclesiastical province of Lydia and, with the exception of the empire of Trebizond, was the last East Roman city in Anatolia to fall to the Turks. This study investigates the Late Antique and East Roman remains and their location within the ancient city centre of Philadelphia/Alaşehir in the lights of new observations. Unlike many Hellenistic-Roman long settled ancient cities in Anatolia that went into decline, or which were abandoned after Late Antiquity, Philadelphia was inhabited until about the last 60 years of East Roman Empire. Only a small number of remains from Late Antiquity and the East Roman period remain extant and unfortunately almost all of them are to a large extent damaged. One may nevertheless summarize the evidence as it follows: The remains are in three section of the city centre of Alaşehir: Gavurtepe Mound, Toptepe and the walled precinct. No traces of a settlement from the period in question have been found in the earliest settlement of Philadelphia, Gavurtepe, except for the burials. Similarly a number of burials have been uncovored in Toptepe as well as other remains which also indicate a settlement inhabited in Late Antiquity and the East Roman period. The walled precinct and Toptepe was clearly the city centre of Philadelphia in the Roman Imperial Period as in Late Antiquity and in the East Roman period.

___

  • Akıncı R. (1949). Eski Philadelphia Bugünkü Alaşehir. İzmir 1949.
  • Allom T. (1839). Constantinople and the Scenery of the Seven Churches of Asia Minor. London 1839.
  • Arslan M. (2007). Mithradates VI Eupator: Roma'nın Büyük Düşmanı. İstanbul 2007.
  • Arundell V. (1828). A Visit to the Seven Churches of Asia. London 1828.
  • Browning R. (1992). "A Fourteenth-Century Prose Version of the Odyssey". Homo Byzantinus: Papers in Honor of Alexander Kazhdan 46 (1992) 27-36.
  • Buchwald H. (1979). "Lascarid Architecture". JOB 28 (1979) 261-296.
  • Buchwald H. (1981). "The Church of St. John the Theologian in Alaşehir (Philadelphia)". JOB 30 (1981) 318.
  • Buchwald H. (1984). "Western Asia Minor as a Generator of Architectural Forms in the Byzantine Period, Provincial Back-wash or Dynamic Center of Production?". JOB 34 (1984) 199-234.
  • Buchwald H. (1986). "The Concept of Style in Byzantine Architecture". JOB 36 (1986) 303-316.
  • Burrel B. (2004). Neokoroi Greek Cities and Roman Emperors. Boston 2004.
  • Ceylan M. A. ( 2004). Şehir Coğrafyası Açısından Bir Araştırma: Alaşehir. İstanbul 2004.
  • Chandler R. (1971). Travels in Asia Minor (1764-1765). London 1971.
  • Choisy A. (1883). L'Art de Batir Chez les Byzantis. Paris 1883.
  • Curtius E. (1872). Philadelpheia, Nachtrag zu den Beiträgen zur Geschichte und Topographie Kleinasiens, aus den Abhandlungen der Königl. Berlin 1872.
  • Demirkent I. (2001). Ioannes Kinnamos'un Historiası (1118-1176). Ankara 2001.
  • Demirkent I. (2006). Niketas Khoniates'in Historiası (1180-1195). İstanbul 2006.
  • Doğan C. (2002). Alaşehir Surları. Yayımlanmamış Lisans Tezi. Adnan Menderes Üniversitesi, Fen Edebiyat Fakültesi, Arkeoloji ve Sanat Tarihi Anabilim Dalı, Klasik Arkeoloji Bölümü, Aydın 2002.
  • Drew-Bear T. & Koder J. (1988). "Ein byzantinisches Kloster am Berg Tmolus". JOB 38 (1988) 197-215.
  • Dunbabin M. D. (1999). Mosaics of the Greek and Roman World. Cambridge 1999.
  • Elliot C. (1838). Travels in the Great Empires of Austria, Russia and Turkey. Vol. 2. London 1838.
  • Erdoğan O. (2014). "On the History of Religions in Philadelphia in Lydia until the End of Late Antiquity". MJH IV/1 (2014) 171-179.
  • Ermiş Ü. M. (2011). "Son Yıllarda Ortaya Çıkarılan Mezar Odaları Işığında İznik Nekropolleri". TÜBA- AR 14 (2011) 121-139.
  • Foss C. (1976) Byzantine and Turkish Sardis. Harvard 1976.
  • Foss C. (1979). "Late Byzantine Fortifications in Lydia". JOB 28 (1979) 297-320.
  • Foss C. (1982). "The Defences of Asia Minor Against the Turks". Greek Orthodox Theological Review (1982) 145-205.
  • Foss C. (1991). "Philadelphia". ODB (Vol. 3) 1648. New York 1991.
  • Foss C. (2011). Bizans ve Türk Dönemlerinde Sardis. Ankara 2011.
  • Foss C. & Winfield D. (1986). Byzantine Fortifications: An Introduction. Pretoria 1986.
  • Gates M. (1995). "Archaeology in Turkey". AJA 99/2 (1995) 207-255.
  • Hamilton W. (1842). Researches in Asia Minor, Pontus and Armenia. Vol. II. London 1842.
  • Hartley J. (1831). Researches in Greece and the Levant. London 1831.
  • Jonsson D. J. (2005). The Clash of Ideologies. Longwood 2005.
  • Karaca Z. (2008). İstanbul'da Tanzimat Öncesi Rum Ortodoks Kiliseleri. İstanbul 2008.
  • Karakaya E. (1987). "Sardes Hipojeleri (Mezar Odaları)". STAD 1 (1987) 18-27.
  • Karakaya E. (1995/1996). "Antik Philadelphia Nekropolü". STAD 13 (1995/1996) 54-60.
  • Karydis N. D. (2011). Early Byzantine Vaulted Construction in Churches of the Western Coastal Plains and River Valleys of Asia Minor. Oxford 2011.
  • Karydis N. D. (2012). "A Monument of Early Byzantine Sardis: Architectural Analysis and Graphic
  • Reconstruction of Building D". AnatStud 62 (2012) 115-139.
  • Kazhdan A. (1991). "Theme". ODB (Vol. 3) 2034-2035. New York 1991.
  • Kelly C. (2004). Ruling the Later Roman Empire. Harvard 2004.
  • Kitto J. (1856). Cyclopaedia of Biblical Literature. Vol. 2. Edinburgh 1856.
  • Kongaz L. (1988). "İstanbul-Yeşilköy'de Bulunan Bir Bizans Hipojesi". Sanat Tarihi Yıllığı 13 (1988) 129.
  • Koz S. (2013). Günümüz Türkçesiyle Evliya Çelebi Seyahatnamesi. Cilt 2. İstanbul 2013.
  • Laiou A. (2002). The Economic History of Byzantium from the Seventh Through the Fifteenth Century. Washington DC 2002.
  • Lampakis G. (1906). ?? İ?IJ? ?ıIJ??İ? IJ?? ????????İ??. Atina 1906.
  • Macrides R. (2007). George Akropolites: The History. Oxford 2007.
  • Meinardus O. (1974). "The Christian Remains of the Seven Churches of the Apocalypse". The Biblical Archaeologist 37/3 (1974) 69-82.
  • Mellink M., Alkım U. et al. (1968). "Recent Archaeological Research in Turkey". AnatStud 18 (1968) 21
  • Mellink J. (1997). "Archaeology in Asia Minor". AJA 81/3 (1997) 289-321.
  • Mercangöz Z. (1985). Batı Anadolu'da Geç Dönem Bizans Mimarisi: Laskarisler Dönemi Mimarisi.
  • Doktora Tezi. Hacettepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sanat Tarihi Anabilim Dalı, İzmir Mercangöz Z. (1990). "Bafa Gölü Kuzeyinde Kirselik'teki Manastır Kilisesi". Ege Üniversitesi Edebiyat
  • Fakültesi Arkeoloji ve Sanat Tarihi Dergisi V (1990) 117-138.
  • Meriç R. (1986). "1985 Yılı Alaşehir Kazı Çalışmaları". KST VIII/2 (1986) 259-271.
  • Meriç R. (1987a). "1986 Yılı Alaşehir Kazısı Raporu". KST IX/2 (1987) 243-244.
  • Meriç R. (1987b). "1986 Yılı İzmir ve Manisa İlleri Yüzey Araştırması". AST V/1 (1987) 247-248.
  • Meriç R. (1988). "1987 Yılı Alaşehir Kazısı". KST X/1 (1988) 157-160.
  • Meriç R. (1989). "1988 Yılı Alaşehir Kazısı". KST XI/1 (1989) 179-181.
  • Meriç R. (1990). "1988 Yılı Alaşehir Kazısı". KST XI/1 (1990) 179-181.
  • Meriç R. (1992). "1990 Yılı Alaşehir Kazısı". KST XIII/1 (1992) 227-229.
  • Meriç R. (1993). "1991 Yılı Alaşehir Kazısı". KST XIV/2 (1993) 355-357.
  • Milner T. (1832). History of the Seven Churches. London 1832.
  • Mitchell S. (1993). Anatolia: Land, Men and Gods in Asia Minor. Vol I. Oxford 1993.
  • Nasturel P. ù. (1984). "Recherches sur le Testament de Maxime de Skoteine (1247)". Philadelphie et autres Etudes 4 (1984) 69-100.
  • Newbold C. (1852). "The Seven Churches of Asia". Journal of the Royal Asiatic Society of Great Britain and Ireland 13 (1852) 86-94.
  • Onur F. (2013). Ioannes Lydos ve Peri Arkhon. İstanbul 2013.
  • Öztaşkın M. & Öztaşkın G. K. (2012a). "Antalya-Olympos Mozaikli Yapı". Uluslararası Genç Bilimciler
  • Buluşması-I: Anadolu Akdenizi Sempozyum Bildirileri (2012) 329-346.
  • Öztaşkın M. & Öztaşkın G. K. (2012b). "The Building with Mosaics in Olympos: A Comparative
  • Evaluation of Finds and Building Construction". Eds. Beate Böhlendorf-Arslan & Alessandra Ricci. Byzantine Small Finds in Archaeological Contexts. BYZAS 15 (2012) 277-287.
  • Pekak M. S. (2009). "Osmanlı İmparatorluğu Döneminde Gayrimüslim Vatandaşların İmar Faaliyetleri ve Mustafapaşa (Sinasos)". Bilig 51 (2009) 171-204.
  • Strabon (= Strabon, Geographika) Kullanılan Metin ve Çeviri: Strabon: Antik Anadolu Coğrafyası (Geographika: Kitap XIII). Çev. A. Pekman. İstanbul 2009.
  • Pralong A. (1984). "Les Remparts de Philadelphie". Tire a part de Philadelphie et autres Etudes (1984) 126.
  • Ramsay W. M. (1904). The Letters to the Seven Churches of Asia. London 1904.
  • Ridley R. T. (1990). Zosimus: New History. Canberra, Australia 1990.
  • Sinkewicz R. E. (1994). Theoleptos of Philadelphia: The Monastic Discourses. Wetteren 1994.
  • Strzygowski J. (1903). Kleinasien: Ein Neuland der Kunstgeschichte. Leipzig 1903.
  • Talbot A. M. (1991a). "Makarios Chrysokephalos". ODB (Vol. 2). New York.
  • Talbot A. M. (1991b). "Theoleptos". ODB (Vol. 3). New York.
  • Texier C. (2002). Küçük Asya. Cilt 2. Çev. Ali Suat. Ankara 2002.
  • Thomas J. & Hero A. C. (2000). Byzantine Monastic Foundation Documents. Washington 2000.
  • Thonemann P. (2011). The Meander Valley: A Historical Geography from Antiquity to Byzantium. Cambridge 2011.
  • Tok E. (2010). Manisa Yakınlarında Bir Ortaçağ Kalesi: Yoğurtçu Kale. Manisa 2011.
  • Tok E. (2011). "A New Mosaic Unearthed by an Illicit Excavation in Alaşehir (Philadelphia)". JMR 4 (2011) 51-66.
  • Turtledove H. (1982). The Chronicle of Theophanes. Philadelphia 1982.
  • Umar B. (1996). Anna Komnena: Alexiad. İstanbul 1996.
  • Umar B. (2008). Doukas, Tarih: Anadolu ve Rumeli. İstanbul 2008.
  • Vryonis S. (1971). The Decline of Medieval Hellenism in Asia Minor and the Process of Islamization from the Eleventh Through the Fifteenth Century. California 1971.
  • Zanten D. T. V. (1975). "The City Walls". A Survey of Sardis and the Major Monuments Outside the City Walls (1975) 35- 53. London.