Mustafapaşa (Sinasos) Duvar Resimlerinde Sıradışı Konular ve Georgios Iordanidis

Kapadokya Bölgesi’nde yer alan ve günümüzde Mustafapaşa adıyla bilinen Sinasos, 19. yüzyıldasakinlerinin 3/4'ü Rumlardan oluşan bir kasabadır. 19. yüzyılın ikinci yarısında kasabadan komşu şehirlereve özellikle İstanbul’a çalışmaya gidip, kendi işlerini kurup servet edinenler, kasabalarında gösterişlikonaklar inşa ettirmişlerdir. Konakların çoğunda konu bakımından imparatorluğun diğer bölgelerindekiörneklerden farklılık gösteren duvar resimleri yer almaktadır. Çoğunda sanatçı imzasına rastlanan buresimlerde Apelles’e atfedilen Hellenistik bir öykünün yanı sıra, 19. yüzyıl Fransız ressamlarından PierreAuguste Cot’un tablolarından birinin kopyasını ve 17. yüzyıl Avrupa el yazmalarında örnekleri görülen“Yaşam Merdiveni” konusunun ele alındığı görülmektedir. Bu makale bahsedilen resimlerin nasıl birsosyo-kültürel zeminde ortaya çıktığını ve sanatçı olarak Georgios Iordanidis’i tartışacaktır.

Extraordinary Themes in the Wall Paintings of Mustafapaşa (Sinasos) and the Painter Georgios Iordanidis

The town of Sinasos, in the region of Cappadocia, is today called Mustafapaşa, and it was a town with three quarters of its resident population Greeks in the 19th century. In the second half of the 19th century, many of the people of Sinasos who went to work in neighboring cities and particularly in Istanbul became wealthy, and built flamboyant houses in their town. Wall paintings that differ from examples in other regions of the Empire, in terms of the themes that were depicted, were painted on the walls of the most of these houses. Most of these paintings have the painter's signature, as well as a Hellenistic story referring to Apelles; while there is a painting on the theme of “the Cycle of Life by the 19th century French painter Pierre Auguste Cote, earlier examples of which can be found in 17th century manuscript depictions. This article is concerned with the social and cultural background of these paintings, and with the artist, Georgias Iordanidis.

___

  • Alberti L. B. (2004). On Painting. New York 2004.
  • Altrocchi R. (1921). “The Calumny of Apelles in the Literature of the Quattrocento”. Publication of the Modern Language Association of America 36/3 (1921) 454-491.
  • Arık R. (1988). Batılılaşma Dönemi Anadolu Tasvir Sanatı. Ankara 1988.
  • Arık R. (1999). “Osmanlı Sanatında Duvar Resimleri”. Osmanlı 11 (1999) 423-436.
  • Arslan H. (2014). “Boğaziçi’nde 18. Yüzyıldan Kalma Bir İstanbul Evinin Durumu Hakkında Sanat Tarihi
  • Bağlamında Yeni Değerlendirmeler”. METU JFA 31/1 (2014) 97-117.
  • Atasoy N. (1976). “I. Sultan Mahmud Devrinden Bir Abide Ev”. Sanat Tarihi Yıllığı VI (1976) 23-43.
  • Augustinos G. (1992). The Greeks of Asia Minor. Confession, Community and Ethnicity in the Nineteenth Century. London 1992.
  • Balta E. (Ed.) (2007). Sinasos. Mübadeleden Önce Bir Kapadokya Kasabası. İstanbul 2007.
  • Benlisoy F. & Benlisoy S. (2000). “19. Yüzyılda Karamanlılar ve Eğitim Nevşehir Mektepleri”. Toplumsal Tarih 13/74 (2000) 24-33.
  • Beyhan M. A. (1999). “II. Abdülhamid Döneminde Hafiyye Teşkilatı ve Jurnaller”. İlmi Araştırmalar 8 (1999) 65-83.
  • Bostock J. & Riley H. T. (1857). The Natural History of Pliny (6). London 1857.
  • British Museum Web, www.britismuseum.org/research/search, Erişim Tarihi: 08.03.2015.
  • Burrow A. J. (1986). The Ages of Man. Oxford 1986.
  • Cast D. (1981). The Calumny of Apelles. A Study in the Humanist Tradition. New York 1981.
  • Dawkins R. M. (1910). “Modern Greek in Asia Minor”. The Journal of Hellenic Studies 30 (1910) 109-132.
  • Fowler H. W. & Fowler F. G. (1949). Lucian of Samosata: The Works of Lucian of Samosata. Oxford 1949.
  • Gombrich E. H. (1976). The Heritage of Apelles. Studies in the Art of the Renaissance III. Oxford 1976.
  • Göcek F. M. (1996). Rise of the Bourgeoisie, Demise of Empire. Ottoman Westernization and Social Change. Oxford 1996.
  • Kuyulu İ. (1998). “İzmir ve Çevresindeki Bir Grup Duvar Resminin İncelenmesi”. Haz. N. Ülker. II.Uluslararası İzmir Sempozyumu (1998) 57-78. İzmir.
  • Okçuoğlu T. (2013). “Late Ottoman Painted Trays: Figuring the Transition to Modernity”. Eds. F. Nessi & M. Hatzaki, Rituals of Hospitality Ornamented Trays of the 19th Century in Greece and Turkey (2013) 211-227. Athens.
  • Özbek Y. (2005). Mustafapaşa (Sinasos) Evlerinde Duvar Resimleri. Kayseri 2005.
  • Özbek Y. (2011). “Kayseri Evlerinde Duvar Resimleri”. Eds. Z. Y. Yaman & S. Bağcı, Tradition, Identity, Synthesis: Cultural Crossing and Art (2011) 209-219. Ankara.
  • Özbek Y. (2014). “Kapadokya’da Osmanlı Dönemi Duvar Resimlerinde Kent Tasvirleri”. MJH IV/1 (2014) 215-230.
  • Pekak S. (2014). “Ürgüp Kiliseleri”. Hacettepe Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi 31/2 (2014)173-203.
  • Pekak S. (1994). “Güzelyurt’ta (Gelveri) Bulunan Bizans/Post Bizans Dönemi Kiliseleri 2”. Hacettepe Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi 11/1-2 (1994) 177-216.
  • Pekak S. (1998). “Kapadokya’da Post Bizans Dönemi Dini Mimarisi 1: Nevşehir ve Çevresi”. AST XV/1 (1998) 1-43.
  • Pekak S. (2010). “Kasaba, Kilise, Ressam”. Arkeoloji ve Sanat 133 (2010) 77-100.
  • Quataert D. (1993). Ottoman Manufacturing in the Age of the Industrial Revolution. New York 1993.
  • Renda G. (1977). Batılılaşma Döneminde Türk Resim Sanatı. Ankara 1997.
  • Renda G. (1986). “Göreme’de Korunması Gereken Bir Ev”. AST III (1986) 103-132.
  • Renda G. (2002). “Yenileşme Döneminde Kültür ve Sanat”. Türkler 15 (2002) 265-283.
  • Renda G. (2003). “Resim ve Heykel”. Eds. H. İnalcık & G. Renda, Osmanlı Uygarlığı 2 (2003) 932-967. Ankara.
  • Roides S. (1985). “The Houses of Sinasos”. Sinasos in Cappadocia (1985) 113-160. Athens.
  • Rubin J. H. (1979). “Pierre-Auguste Cot’s the Storm”. Metropolitan Museum Journal 14 (1979) 191-193.
  • Saner T. & Yıldırım Z. Ö. (2006). “Sinasos Konutlarında Kentli Özellikler”. Sanat Tarihi Defterleri 10 (2006) 165-179.
  • Stamatopoulos K. (1985). “Everyday Life in Sinasos, Cappadocia”. Sinasos in Cappadocia (1985) 39-91. Athens.
  • Şarlak E. & Özer F. (2002). “Post-Bizans Döneminde İstanbul’da İkona Üreten Ressamlar ve Üslup Özellikleri”. İTÜ Dergisi 1/1 (2002) 59-68.
  • Şerifoğlu Ö. F. (2014). Cumhurbaşkanlığı Sanat Koleksiyonu. Ankara 2014.
  • Tekinalp P. Ş. (2002). “Batılılaşma Dönemi Duvar Resmi”. Türkler 15 (2002) 440-447.
  • Tekinalp P. Ş. (2010). “Link Between Painting and Photography in Nineteenth Century Turkey”. History of Photography 34/3 (2010) 291-299.
  • Vasari G. (1898). Lives of the Most Eminent Painters, Sculptors and Architects. London 1898.
  • Weber S. (2002). “Images of Imagined Worlds: Self-image and Worldview in the Late Ottoman Wall Painting of Damascus”. Eds. J. Hansen, T. Philipp & S. Weber, The Empire in the City. Arab Provincial Capitals in the Late Ottoman Empire (2002) 145-171. Beirut.