Joseph Conrad'ın Gizli Aj an Romanındaki Winnie Verloc adlı Baş Kadın Karakter Üzerine Bir İnceleme

19. yüzyılın sonlarında ve 20. yüzyılın başında İngiliz edebiyatına pek çok eser kazandıran Polonyaasıllı İngiliz yazar Joseph Conrad eserlerinde çoğunlukla sömürgecilik ve emperyalizm ile birlikte bunlarınortaya çıkardığı olumsuzlukları kaleme almıştır. J. Conradın eserlerindeki başkarakterler genellikleerkektir. Gizli Aj an romanı hem politik içerikli konusuyla hem de başkarakterinin bir kadın olmasıözelliğiyle Conradın diğer romanlarından ilk bakışta hemen ayrılır. Romanın bir diğer özelliği de Viktor- ya Döneminde kadının toplumdaki yerini çok çarpıcı bir şekilde ortaya koymasıdır. Gizli Aj an romanıniçerik ve yaratılan karakterler açısından farklı oluşu romanı incelemeye değer bir eser kılmıştır. Bu çalış- manın amacı, Conradın yarattığı karmaşık ve derin bir kadın başkarakter olan Winnie Verlocu incele- mektir.

An Analysis of the Maj or Female Character Winnie Verloc in Joseph Conrad s The Secret Agent

British writer of Polish origin Joseph Conrad, who wrote many works of fiction in Englishbetween the end of the 19thcentury and the beginning of the 20thcentury mainly deals with colonialism,imperialism, and the problems resulting from them in his works. Besides, the main characters in his worksare generally male. From this point of view, The Secret Agent, differs from his other works in terms ofboth its political topic and its main female character. Moreover, the other characteristic of the work is thatit strikingly depicts the place of women in the late Victorian Age. Therefore both, The Secret Agent, andthe main female character are well worth analysing. The aim of the study is to analyse Winnie Verloc,who has a complicated and deep character.

___

  • Ablow, R. (2007). The marriage of minds: Reading sympathy in the Victorian marriage plot. Stanford: Stanford University Press.
  • Arıkan, A. (2009). Edebiyat öğretiminde göresel araç kullanımı: Kısa öykü örneği. Ondokuz Mayıs Üni- versitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 27, 1-16. İzmir.
  • Auerbach, S. (2010). “A right sort of man”: Gender, class identity, and social reform in Late-Victorian Britain. The j ournal of Policy History, 22(1), 64-94. Cambridge.
  • Bala, S. (1990). Joseph Conrad ’s f iction. New Delhi: Intellectual Publishing House.
  • Berstein, S. (2004). Politics, modernity, and domesticity: The Gothicism of Conrad’s The Secret Agent. Clio, 32(3), 285-301. Forth Wayne.
  • Bradbrook, M. C. (1942). Joseph Conrad: Poland’s English genius. United Kingdom: Cambridge University Press.
  • Bush, J. (2005). Special strengths for their own special duties: Women, higher education and gender conservatism in late Victorian Britain. History of Education, 34(4), 387-405.
  • Christ, C. T., & Robson, C. (2006). The Victorian Age. Ed. S. Greenblatt, The Norton Anthology of English Literature. Vol. II, 979-1823. USA: Norton Company Press.
  • Conrad, J. (2006). Gizli aj an. Çev. Süha Sertabiboğlu. Ankara: İmge Yayınevi. Conrad, J. (1994). The secret agent. London: Penguin Books.
  • Gilmore, T. B. (1969), Retributive irony in Conrad’s The Secret Agent. Conradiana, 1(3), 41-40. Lubbock.
  • Godfrey, B. S., Farrall, S., & Karstedt, S. (2005). Explaining gendered sentencing patterns for violent men and women in the Late-Victorian and Edwardian period. The Centre f or Crime and Justice Studies, 45, 696-720. London.
  • Harrington, E. B. (2004). The anarchist’s wife: Joseph Conrad’s debt to sensation fiction in The Secret Agent. Conradiana, 36(1/2), 51-63. Lubbock.
  • Karl, F. R. (1997). A reader’s guide to Joseph Conrad. USA: Syracuse University Press.
  • Kim, S. R. (2003). Violence, irony, and laughter: The narration in The Secret Agent, Conradiana, 35(2), 75-97. Lubbock.
  • Lombroso, C. (1980). The f emale off ender. Littleton, Colorado: Fred Rothman.
  • Lutz, J. (2008). A rage for order: Fetishism, self-betrayal, and exploitation in The Secret Agent, Conradiana, 40(1), 1-24. Lubbock.
  • Martin, W. A. (2004). For perverse unreason has its own logical processes: Masochism and redemption in The Secret Agent. Conradiana, 36(1/2), 33-50. Lubbock.
  • Meyers, J. (1991). Joseph Conrad a biography. New York; Macmillan Publishing Company.
  • Nohrnberg, P. (2003). "I wish he'd never been to school": Stevie, newspapers and the reader in The Secret Agent. Conradiana, 35(1/2), 49-61. Lubbock.
  • Parlakyıldız, N. A. (2007). Osman Aysu’nun “Odak Noktası” ile Joseph Conrad’ın “Gizli Aj an” romanlarında ana figürlerin şiddet karşısındaki tutumlarının sosyolojik ve psikolojik açıdan analitik olarak karşılaştırılması. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Osmangazi Üniversitesi, Eskişehir.
  • Sikorska, L. (2007). A short history of English Literature. Poznan: Wydawnictwo Poznanskie Publication,
  • Stott, R. (1993). The woman in black: Race and gender in The Secret Agent. Conradiana, 17(2), 39-58. Lubbock.
  • Tabili, L. (2002). Poor women’s lives: Gender, work, and poverty in Late-Victorian London. Victorian Studies, 44(2), 339-341. Bloomington.
  • Thomas, M. (2002). Anarcho-feminism in late Victorian and Edwardian Britain: 1880-1914. Internatio- naal Instituut voor Sociale Geschiedenis, 47, 1-31.
  • Urgan, M. (2004). İngiliz Edebiyatı Tarihi. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Warner, O. (1950). Joseph Conrad. United Kingdom: Longman & Green CO.
  • Watt, I. (2000). The political and social background of The Secret Agent. Ed. I. Watt. Essays on Conrad, 42-64. United Kingdom; Cambridge University Press.
  • Watts, C. (1993). A pref ace to Conrad. London: Longman Group U.K. Ltd.
  • Wheatley, A. E. (2001). A world of their own: Submersion of gender expectations in Conrad’s Play. Papers on Language & Literature, 37(1), 25-50. Edwardsville.