Armağanın Değişen Sosyo-Kültürel Anlamları: Tüketim Toplumu Bağlamında Bir Hediyeleşme Örneği Olarak Çiçek Gönderme

Toplumsal dayanışmanın kaynağının armağan ilişkisi olduğunu savunan düşünceye göre, toplumsalilişkilerin sürekliliği armağanın karşılıklılık ilkesiyle sağlanır. Armağan vermenin ve armağanı geri vermenin yarattığı zorunluluk nedeniyle insanlar arasında kurulan etkileşim süreklilik kazanır ve bu etkileşim aracılığıyla insanlar arasında oluşan bağın kopması engellenir. Bu ilişki ağıyla nesnelerin, duyguların,kültürün aktarımı sağlanır. Bu çalışmada yalın toplumlarda Potlaç olarak adlandırılan ve verme, harcama,yok etme, tüketme aracılığıyla bir güç gösterisi ve iktidar aracına dönüşen toplumsal şölenlerden günümüzün incelikli sunumuyla dönüşen armağan verme ilişkileri, toplumsal değişme bağlamında çözümlenecektir. Bu anlamda yalın toplumlardan günümüz Tüketim Toplumuna, toplumsal değişme ve armağanın dönüşen ifadesi çiçek gönderme ritüeli üzerinden tartışılacaktır.

Socio-Cultural Def initions of Gift: Sending Flowers as an Example of Giving a Gift within the Context of the Consumer Society

According to the thought, asserting that the gift was a source of social solidarity, the continuityof social relations is provided by the principle of reciprocity. Due to the requirement in giving and gettinga gift, the interaction between people becomes continuous and it prevents the breakdown in connectionsbetween people. This network of relations enables the transmission of the objects, emotions and the culture.In this study, what is called in primitive societies Potlatch, means spending, destroying, consuming via theshow of force and power. Today's sophisticated gift giving ceremonies will be analyzed in the contextof social change. In this sense, transforming a gift will also be analyzed through the ritual of sendingflowers in the context of social change from the period of primitive societies into today s Consumer Society.

___

  • Akay, A. (1999). Armağan. İstanbul: Bağlam Yayınları.
  • Bauman, Z. (1998). Sosyolojik Düşünmek. Çev. Abdullah Yılmaz. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Benedict, R. (1998). Kültür Örüntüleri. Çev. Mustafa Topal. Ankara: Öteki Yayınları.
  • Bourdieu, P., & Wacquante, L. (2003). Düşünümsel Bir Antropoloji İçin Cevaplar. Çev. Nazlı Ökten. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Burke, P. (2008). Kültür Tarihi. Çev. Mete Tunçay. İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.
  • Game, A., & Metcalfe, A. (2010). Presence of the Gift, Cultural Studies Review, 16(1), 189-211.
  • Godbout, J. T. (2003). Armağan Dünyası. Çev. Dilek Hattatoğlu. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Harris, M. (1995). Kültür Bilmeceleri: İnekler, Domuzlar, Savaşlar ve Cadılar. Çev. Fatih Gümüş. Ankara: İmge Kitabevi.
  • Hurdley, R. (2007). Objecting Relations: the Problem of the Gift. The Sociological Review, 55(1), 124-143.
  • Işık, E. (1998). Beden ve Toplum Kuramı. İstanbul: Bağlam Yayınları.
  • İnsel, A. (2003). Armağan Sorunsalının Açtığı Ufuk. Jacques T. Godbout. Armağan Dünyası. 9-20. Çev.
  • Dilek Hattatoğlu. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Mauss, M. (1966). The Gif t Forms and Functions of Exchance Archaic Societies. Trans. Ian Cunnison.
  • London: Cohen & West LTD.
  • Mauss, M. (2006). Sosyoloj i ve Antropoloj i. Çev. Özcan Doğan. Ankara: Doğu Batı Yayınları.
  • Nurit. B. D., & Darr, A. (2009). Commodity, Gift and Mass-Gift: on Gift-Commodity Hybrids in Advanced Mass Consumption Cultures. Economy and Society, 38 (2), 304-325.
  • Özkaya, K. E. (2011). Yaşatmak Uğruna Ölmek: Bir armağan İlişkisi Olarak Açlık Grevi-Türk Açlık Grevcileri Örneği. Toplum ve Bilim Dergisi, 120. 79-90. İstanbul: Birikim Yayınları.
  • Parsons, A., Ballantine P., & Kennedy, A. (2011). Gift-Exchance: Benefits Sought by the Recipient.
  • International Journal of Sociology and Social Policy, 31(7/8), 411-423.
  • Silber, I. (2009). Bourdieu’s Gift to Gift Theory: An Unacknowledged Trajectory. Sociological Theory, 27(2), 173-190. Washington: American Sociological Association.
  • Simmel, G. (2009). Bireysellik ve Kültür. Çev. Tuncay Birkan, İstanbul: Metis Yayınları.
  • Smith, P. (2007). Kültürel Kuram. Çev. Selime Güzelsarı, & İbrahim Gündoğdu. İstanbul: Babil Yayınları.
  • Veblen, T. (2005). Aylak Sınıfın Teorisi. Çev. Gültekin, Z., & Atay, C. İstanbul: Babil Yayınları.
  • Venkatesan, S. (2011). The Social life of a “Free” Gift. Journal of the American Ethnological Society, 38 (1), 47-57.
  • Yeşiltuna, D. (2007). Modern Hediye Kültüründe Toplumsal Cinsiyet İnşası. Folklor/Edebiyat Dergisi, 13 (50), 223-235. Ankara: Omay Matbaası.
  • Görüşmeler
  • Hasbahçe Çiçekçilik, (Sahibiyle Yapılan Görüşme) Göztepe, İstanbul, Kasım 2005.
  • Öz-Kardelen Çiçekçilik, (Sahibiyle Yapılan Görüşme) Mecidiyeköy, İstanbul, Kasım 2005.
  • Sabuncakis Çiçekçilik, Şişli Şubesi, (Şube Yetkilisiyle Yapılan Görüşme) İstanbul, Kasım 2005.