18. ve 19. Yüzyıl Avrupa Resim Sanatında Akdeniz

Akdeniz, Avrupa, Asya ve Afrikanın ortasında yer alan, her birinin kültüründen etkilenen, zengingeçmişi ve doğası ile dikkat çeken bir bölgedir. Çeşitli üsluplarda eser veren Avrupalı ressamların,yüzyıllar boyunca Akdenizi tuvallerine taşıdıkları görülmektedir. Rönesans döneminden başlayarakAvrupa sanatı incelendiğinde, Akdenizin insanları, manzaraları ve doğal ürünlerinin betimlendiği görü- lebilir. Bu çalışmada, 18. ve 19. yüzyıl Avrupa resim sanatının Akdeniz yorumları değerlendirilecektir.Rokoko, Yeni Klasikçilik, Romantizm, Akademik Resim ve İzlenimcilik akımlarında, Akdenizi anlatançeşitli resim örnekleri araştırılmıştır. Hellen ve Roma mitolojilerindeki öykülerde, Akdenizin kıyıları,adaları, dağları ve ırmaklarından söz edilmektedir. Mitolojik öyküleri tuvallerine aktaran sanatçılar, me- kân olarak Akdenizi değerlendirmişlerdir. Akdenizin arkeolojik zenginliği, klasik Hellen ve Romauygarlıklarıyla kurduğu köprü sanatçıların dikkatini çekmiştir. Akdenizin batılı olduğu kadar doğulu olanyüzü de resimlere konu olmuş; Oryantalist eserler, Akdenizin güneyindeki ve doğusundaki kültürleriyansıtmıştır. Gerek Akdenizde doğup büyümüş, gerekse de Kuzey Avrupa ülkelerinden gelmiş sanatçı- lar, Akdenizin güneşini, ışığını ve sunduğu güzellikleri hayranlıkla görselliğe kavuşturmuşlardır.

The Mediterranean in the 18 and 19 century European Art of Painting

The Mediterranean Sea, located at the junction of Europe, Asia and Africa, and affected by eachcontinent s culture, is an attractive region with its rich past and nature. European painters who worked invarious styles, depicted the Mediterranean region throughout the centuries. When European art isobserved from the Renaissance onwards, it can be seen that the people, landscape and the natural productsof the Mediterranean have been depicted. This essay will focus on the Mediterranean images fromEuropean painting dating from the 18thand 19thcenturies. Pictures that represent the Mediterranean in theperiods of the Rococo, Neoclassical, Romantic in, Academic Painting and in Impressionism will beexplored. Shores, islands, mountains and rivers of the Mediterranean region are mentioned in Greek andRoman mythology. Artists who depict mythological stories on their canvases, used the Mediterranean as abackground. Painters were attracted to the archeological richness of the landscape around the MediterraneanSea and the bridge that she forms between the present day and the ancient days classical of Greek andRoman civilization. The Western as well as the Eastern face of the region was the subject of these paintings.Orientalist pictures represented the cultures of the Eastern and Southern Mediterranean. Both the artistswho were born and raised in the Mediterranean and those who came from Northern European countriesdepicted with enthusiasm the sun, light and beauties of the region.

___

  • Antmen, A. (2008). Sanatçılardan Yazılar ve Açıklamalarla 20. Yüzyıl Batı Sanatında Akımlar. İstanbul: Sel Yayıncılık.
  • Benjamin, R. (1997). Orientalism: Delacroix to Klee. Sidney: The Art Gallery of New South Wales.
  • Braudel, F. (2008). Akdeniz: Tarih, Mekân, İnsanlar ve Miras. İstanbul: Metis Yayınları.
  • Chilvers, I. (2009). Oxf ord Dictionary of Art & Artists. Oxford: Oxford University Press.
  • Helstosky, C. (2009). Food Culture in the Mediterranean. Westport: Greenwood Press.
  • Higonnet, A. (1995). Berthe Morisot. California: University of California Press.
  • Maurer, N. E. (1999). The Pursuit of Sp iritual Wisdom: The Thought and Art of Vincent van Gogh and Paul Gauguin. Cranbury: Assosicated University Presses.
  • Necatigil, B. (1969). 100 Soruda Mitologya. İstanbul: Gerçek Yayınevi.
  • Néret, G. (2004). Delacroix. Köln: Taschen.
  • Norman, G. (1977). Nineteenth Century Painters and Painting: A Dictionary. Berkeley: University of California Press.
  • Raeburn, M. (1985). Renoir. New York: Harry N. Abrams.
  • Tarabra, D. (2008). European Art of the Eighteenth Century. Los Angeles: Getty Publications.
  • Walter, E. (1984). Van Gogh in Arles. New York: The Metropolitan Museum of Art.
  • Resim Listesi
  • Fig. 1: Filippo Falciatore, Mergellina ’da Tarantella, yak. 1750, tuval üzerine yağlıboya, 76,2 x 102, cm, Detroit Institute of Arts, Michigan.
  • Fig. 2: Claude-Joseph Vernet, Bir Akdeniz Limanı’nda Sükûnet, 1770, tuval üzerine yağlıboya, J. Paul Getty Museum, Los Angeles.
  • Fig. 3: Giovanni Battista Lusieri, Napoli Körfezi Manzarası: Pizzof alcone’den Capo di Posilippo ’ya Güneybatı Bakışı, 1791, altı tane kâğıt üzerine suluboya, guaş ve mürekkep, J. Paul Getty Museum, Los Angeles.
  • Fig. 4: Johann Heinrich Wilhelm Tischbein, Goethe Roma’nın Kırlarında, 1787, Städelsches Kunstinsti- tut, Frankfurt.
  • Fig. 5: Jacob Philipp Hackert, Pompeii Kazıları, 1799, tuval üzerine yağlıboya, Attingham Park, Shropshire.
  • Fig. 6: James Barry, Jüpiter ve Juno İda Dağı’nda, 1790-99, tuval üzerine yağlıboya, 130,2 cm x 155,4 cm, Sheffield City Museum, Sheffield.
  • Fig. 7: Eugène Delacroix, Akdeniz, 1837, sıva üzerine yağlıboya ve balmumu, 122 x 300 cm, Salon du Roi, Palais Bourbon, Paris.
  • Fig. 8: Jules Joseph Lefebvre, Akdeniz Güzeli, pano üzerine yağlıboya, 34 x 51,5 cm, Özel Koleksiyon.
  • Fig. 9: Karl Blechen, Napoli Körfezi’nde Balıkçılar, 1830, tuval üzerine yağlıboya, 20 x 34 cm, National- galerie, Berlin.
  • Fig. 10: Berthe Morisot, Nice’de Portakal Ağaçlı Villa, 1882, tuval üzerine yağlıboya, Özel Koleksiyon.
  • Fig. 11: Vincent van Gogh, Arles’te Kırmızı Bağ, 1888, tuval üzerine yağlıboya, 75 x 93 cm, Pushkin Museum, Moskova.
  • Fig. 12: Vincent van Gogh, Sarı Güneş ve Gökyüzü ile Zeytin Ağaçları, 1889, tuval üzerine yağlıboya, 73,7 x 92,7 cm, Minneapolis Institute of Arts, Minnesota.
  • Fig. 13: Pierre Auguste Renoir, Arap Festivali, 1881, tuval üzerine yağlıboya, 73,5 x 92 cm, Musée D’Orsay, Paris.