I6. Yüzyıla Ait Mensur Bir Nasihatnâme: Za’îfî’nin Kitâb-ı Sabru’l-Mesâyib’i

İnsanlara yol göstermek, öğüt vermek amacıyla yazılan eserlere nasihatnâme adı verilmiştir. Kur’ân ayetlerinde ve hadis-i şeriflerde yer alan öğüt vermeyi teşvik edici ifadeler İslam toplumlarının edebiyatlarında bu türdeki eserlerin yazılmasına vesile olmuştur. Genel olarak ahlakî-didaktik türde eserler olan nasihatnâmeler manzum veya mensur olarak yazılabilmektedir. Bu nasihatnâmelerden biri de XVI. yüzyıl şairlerinden Za'îfî’ye aittir. Eser, Topkapı Sarayı Müzesi Kütüphanesi’nde Revan Köşkü, nr. 822’de kayıtlı Za'îfî Külliyatı’nın 169b-173b varakları arasında yer alır. Müellif besmele, hamdele, salvele, dîbace şeklindeki klasik mensur eser tertibine uygun olarak düzenlediği nasihatnâmesinde yer yer ağır ve süslü bir dil kullanmakla birlikte genel olarak sade ve kolay anlaşılır bir dili tercih etmiştir. Zira nasihatnâmelerde esas olan mesajın çok sayıda insana ulaştırılmasıdır. Ele aldığı konuları soru-cevap yöntemiyle adeta bir topluluğun karşısında sohbet ediyormuş gibi anlatmıştır. İleri sürdüğü fikirleri desteklemek amacıyla ayet ve hadislerden istifade etmiştir. Ayet ve hadislerin önce orijinal şeklini ardından Türkçe tercümesini vermiş, bazılarının tefsirini de ilave etmiştir. Ele aldığı konuyu daha iyi açıklamak ve esere akıcılık katmak amacıyla nasihatnâmesinde hikâyeye de yer vermiştir. Bazen de konunun akışına uygun bir şiir söylemiştir. Klasik dönem mensur eserlerin en önemli unsurlarından biri olan seciyi başarılı bir şekilde kullanmıştır. Bu makalede Za'îfî‘nin hayatı ve eserleri hakkında bilgi verilmiş, henüz üzerinde herhangi bir çalışma yapılmamış olan Kitâb-ı Sabru’l-Mesâyib adlı nasihatnâmesi muhteva, dil ve üslup yönünden incelendikten sonra eserin günümüz harflerine aktarılan metni ile eserin orijinal metni sunulmuştur.

___

  • Akarsu, Kamil(1989). Za’ifi Divanı Metin, Tahlil ve Sistematik Endeks. Doktora Tezi. Ankara: Gazi Üniversitesi.
  • Bursalı Mehmed Tahir(1333). Osmanlı Müellifleri. İstanbul: Matbaa-i Âmire.
  • Çağrıcı Mustafa(2006), “Nasihat”, İslam Ansiklopedisi. C. 32. İstanbul: Türkiye Diyanet Vakfı Yay. 408.
  • İsen, Mustafa(1994) Künhü’l-Ahbâr’ın Tezkire Kısmı, Ankara: Atatürk Kültür Merkezi Yay.
  • Kanar Mehmet(1998). Büyük Sözlük Farsça Türkçe. İstanbul: Birim Yay.
  • Koçin, Abdulhakim(2005). Za’îfî Gülşen-i Mülûk. Ankara: Akçağ Yay.
  • Kutluk, İbrahim(1989). Kınalızade Hasan Çelebi Tezkiretü’ş-Şu’arâ, Ankara: TTK Yay.
  • Mutçalı, Serdar(1995). Arapça-Türkçe Sözlük. İstanbul: Dağarcık Yay.
  • Pala İskender, Nasihatnâme, İslam Ansiklopedisi. C. 32. İstanbul: Türkiye Diyanet Vakfı Yay. 408.
  • Parlatır, İsmail(2011). Osmanlı Türkçesi Sözlüğü. Ankara: Yargı Yay.
  • Uyar Akalın, Berrin(2001). Øaèìfì Gülşen-i Sì-Murà İnceleme-Tenkitli Metin. Doktora Tezi. Ankara: Hacettepe Üniversitesi.
  • Yıldız, Alim(2015). “Şemseddin Sivasî’nin Bilinmeyen Bir Eseri: Pendnâme”. Erdem Dergisi 69: 101.