İNGILIZ GRAVÜR SANATININ ÖNCÜSÜ THOMAS BEWICK’IN HAYATI VE CHICAGO SANAT ENSTITÜSÜ’NDE SERGILENEN ESERLERI

Thomas Bewick 1753-1828 yılları arasında yaşamış önemli bir ağaç gravür sanatçısıdır. Bewick 19.yüzyılda ağaç baskı resim sanatına yani ağaç gravür sanatına yenilikler getirdiğinden dolayı birçok sanat yazarı tarafından ağaç gravür sanatının modern kurucusu ve öncüsü olarak kabul edilmektedir. Ancak sadece ağaç gravür sanat koluna ekonomik ve daha kalıcı ilkler kazandırdığı kabul görmektedir. Türkiye’de Bewick hakkında herhangi bir yayın bulunmamaktır. Bewick, ahşap oyma sanatında yaptığı yeniliklerin yanı sıra üretkenliği ile de ön planda olan bir ahşap oyma sanatçısıdır. Ne yazık ki, böylesine önemli bir ahşap oyma sanatçısı Türkiye sanat tarihinde yeterince incelenmemiştir. Ağaç gravür sanatında önemli bir yer tutan sanatçının hakkında yayın yapılmaması önemli bir eksiklik olarak değerlendirilmektedir. Bu çalışmada, Chicago Sanat Enstitüsü’nün çevrimiçi olarak sergilendiği Thomas Bewick’e ait baskı resim eserler ve araçlar incelenmiştir. İncelemeler sonucu Bewick’in perspektif, ışık-gölge, oran-orantı gibi Rönesans’ta yaratılmış modern resim kurallarına hâkim olduğu, ayrıntılı betimlemeler yaptığı, siyah-beyaz renkleri ve genellikle çok figürlü kompozisyonlar tercih ettiği görülmüştür. Yanı sıra “Teknik-Yapısalcı” eleştiriye göre Thomas Bewick resimlerinde en çok; açık kompozisyon, kapalı form, hareketli simetrik denge, kare kurgu, doğal ışık, dış mekân, siyah-beyaz-gri renk ve zaman var özelliklerini tercih etmiştir. Bu makalede Bewick tanıtılarak Amerika Chicago Sanat Enstitüsü tarafından çevrimiçi ortamda sunulan Bewick’e ait eserlerin yer aldığı koleksiyon, sanat tarihi açısından ele alınarak değerlendirilmeye çalışılmıştır.

The Life of Thomas Bewick, the Forerunner of British Engraving and His Works Exhibited at the Art Institute of Chicago

Thomas Bewick is an important wood engraver who lived between the ages of 1753-1828.Bewick was named as the modern founder and father of wood engraving by many art writers because he brought innovations to the art of wood printing in the 19th century. However, in reality, it is accepted that he only brought economic and more permanent firsts to the wood engraving art branch. There are not any publications about Bewick in Turkey. The fact that there are not any publications about the artist, who has such an important place in the wood engraving art, which is considered as a deficiency. Bewick is a wood engraving artist who is at the forefront with his productivity as well as with his innovations in the art of wood engraving. Unfortunately, such an important artist of wood engraving has not been studied enough in art history in Turkey. In this study, the printmaking works and tools by Thomas Bewick, exhibited online by the Art Institute of Chicago, were examined. As a result of the investigations, it has been observed that Bewick mastered the modern painting rules created in the Renaissance such as perspective, light-shadow, and proportionproportion, made detailed descriptions, preferred black and white colours and generally multi-figure compositions. Besides, according to the “Technique-Structuralist” criticism, Thomas Bewick mostly in his paintings preferred; open composition, closed form, moving symmetrical balance, square setup, natural light, outdoor space, black-white-gray colour and time features. Accordingly, in this article, Bewick was attempted to be introduced as well as the collection of Bewick’s works presented online to the audience by the American Art Institute of Chicago, and it was tried to be evaluated in terms of Art History.

___

  • ANGUS, A. (1993). “Thomas Bewick’s Apprentices”, The Natural History Society of Northumbria: England.
  • ART INSTİTVTE CHİCAGO, https://www.artic.edu/artists/33631/thomas-bewick
  • BAIN, I.(1979). A Memoir of Thomas Bewick Written by Himself., Oxford University Press:Newyork, Toronto, Melbournes.
  • CAMBRİDGE DİCTİONARY, dictionary.cambridge.org
  • ÇATALKAYA, G. (2016). Geleneksel Yazmacılık Teknikleri İle Özgün Baskı Tasarımları (Ağaç Baskı), Yüksel Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü, Ankara.
  • DOBSON, A. (1889). Thomas Bewick and His Pupils, Chatto And Windus: England.
  • EMERSON, W.A. (1876). Practical İnstruction in the Art of Wood Engraving, Charler J. Batcheller: Massachusetts, Worcester.
  • GÜRLER, Z., Doyran Y.E. ve Yılmaz, B. (2019). Özgün Baskı Resim Sanatı Üzerine Bir Araştırma, Tykhe Sanat ve Tasarım Dergisi, 4(6),408-429.
  • İŞLER, A.Ş. (1997). Geçmişten Günümüze Ağaç Gravür ve Ağaç Baskı, Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • KÜÇÜKÖNER, H. (2012). Gravür Sanatı Tarihi ve Modern Uygulamalar, Yüksek Lisans Tezi, Atatürk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Erzurum.
  • RICHTER, E. (1914). PRINTS: A Brief Review of Their Technique And History, Houghton Mifflin Company: Cambridge, England. ŞENTÜRK, L.V. (2012). Analitik Resim Çözümlemeleri, Ayrıntı Yayınları: İstanbul.
  • THE BEWICK SOCIETY, www.bewicksociety.org
  • THE METROPOLİTAN MUSEUM OF ART, https://www.metmuseum.org/search-results#!-search?q=engraving&orderByCountDes c=true&page=1&searchFacet=Blog
  • UGLOW, J. (2006). Nature’sEngraver a Life of Thomas Bewick, Faber and Faber Limited: New York, United States of America.