BİR ŞEHRİN TARİHİNİ YAŞAMAK: BELFAST MÜZELERİ

Belfast, 19. yüzyılda dünya lideri sanayi başkenti olarak anılırken 20. yüzyılda şiddetli etnik çatışmaların merkezi olmuştur. 2000’li yılların başına kadar kanlı saldırıların yaşandığı kentte Katolik ve Protestan toplulukların var olma ve üstün gelme mücadelesi farklı alanlarda hala devam etmektedir. Yapılan araştırmalar, siyasilerin ve çeşitli alanlardan kuruluşların arabuluculuk faaliyetlerinin kabul görmediğini, toplum nezdinde ise inandırıcılıklarını yitirdiğini söylemektedir. Böyle bir ortamda müzeler ve sergileme stratejileri, şaşırtıcı biçimde toplumsal uzlaşma için dönüm noktası olmuştur. Bugün Belfast müzeleri, uzak ve yakın tarihi nesnel bir vizyonla halka anlatmayı görev edinmiştir. Bu anlatım, eserden ziyade tamamen ziyaretçiyi ve onun dünya görüşünü hedef alan bir stratejinin parçasıdır. Yeni müzecilik anlayışı Belfast’ta açıkça hem toplumsal uzlaşının gelişmesine katkıda bulunmakta, hem de çatışmaların gölgesinde kalmış kent tarihinin zengin öğelerini ön plana çıkarmaktadır. Bu doğrultuda, çalışmada Kuzey İrlanda’nın başkenti Belfast’ta yer alan müzelerden Ulster Halk ve Ulaşım Müzesi (Ulster Folk and Transport Museum), Ulster Müzesi (Ulster Museum) ve Titanic Belfast ele alınmaktadır. Araştırma kapsamında önce Kuzey İrlanda ve Belfast tarihine ilişkin kısa bir bilgilendirme yapılmıştır. Sonrasında kentin tarihini doğrudan referans alan müzelerin, ziyaretçisi ile kurduğu iletişim ile nesneden çok özne odaklı sergileme usulleri incelenmiştir. Bu sergileme teknikleri ile yaratılan etkinin ziyaretçi üzerindeki etkileri, müzelerin hedeflerine ulaşıp ulaşmadıkları ile müzecilik açısından bir yenilik olup olmadıklarına dair değerlendirmede bulunulmuştur.

Living the History of a City: Belfast Museums

While Belfast was remembered as a world-leading industrial capital in the 19th century, it was the centre of violent ethnic conflict in the 20th century. The struggle of Catholic and Protestant communities to exist and prevail in the city, where bloody attacks were experienced until the beginning of the 2000s, still continues in different areas. Researches show that the mediation activities of politicians and organizations from various fields are not accepted, and they lose their credibility in society. In such an environment, museums and exhibition strategies surprisingly become a turning point for social reconciliation. Today, Belfast museums take a mission to explain the distant and recent history to the public with an objective vision. This narrative is part of a strategy that targets the visitor and his / her worldview rather than the artefact. The new understanding of museology clearly contributes to the development of social consensus in Belfast and highlights the rich elements of the urban history, which have been overshadowed by the conflicts. In this direction, the study deals with the Ulster Folk and Transport Museum, Ulster Museum and Titanic Belfast, which are among the museums located in Belfast, the capital of Northern Ireland. Within the scope of the research, firstly, information was given about the important periods of Northern Ireland and Belfast history by the author. Subsequently, the communication of the museums, which take direct reference to the history of the city, and the exhibition methods that focus on the visitor rather than the artefact were examined. The researcher evaluates the effects of the effect created by these exhibition techniques on the visitors, whether the museums have achieved their goals and whether they are a novelty in terms of museology.

___

  • BARDON, J. (2005) A History of Ulster, Belfast: The Blackstaff Press.
  • BENNETT, T. (1996). The Exhibitionary Complex, in Thinking about Exhibition, ed. R. Greenberg, S. Nairne ve B. W. Ferguson. New York: Routledge, 81-112.
  • BİELENBERG, A. (1994). Industrial Growth in Ireland; c. 1790-1910. London: UMI Publishing.
  • BOAL, M. O. (2012). Form Following Function at Titanic Belfast. https://www.researchgate.net/publication/260099227_Titanic_ Belfast. [erişim tarihi 20 Mayıs 2021].
  • COOHILL, T. P. (2008) Ireland. A Short History (new rev. ed.), Oxford: Oneworld Publications.
  • CROOKE, E. (2001). Confronting a Troubled History: which past in Northern Ireland’s museums? International Journal of Heritage Studies 7(2), 119-136.
  • DIXON, P. (2008) Northern Ireland. The Politics of War and Peace. Basingstoke vol. 2. New York: Palgrave Macmillan.
  • JONES, J. (2010). “Belfast’s Ulster Museum and the trouble with the Troubles”, The Guardian, 19 May 2010. http://www.guardian. co.uk/artanddesign/jonathanjonesblog/2010/may/19/museums-northern-ireland-troubles retrieved on 18 Feb 2011.
  • LEONARD, J. (2008). Towards an Oral History of the Troubles: Conflict at the Ulster Museum, in What Made Now in Northern Ireland, ed. R. Froggat. Belfast: Northern Ireland Community Relations Council, 125-34.
  • MONAGHAN, N. T. (2000). The National Museum of Ireland. in Buttimer, in The heritage of Ireland. ed. N., Rynne, ve H. Guerin,. Cork: The Collins Press, 404-412.
  • NIC CRAITH, M., Kockel, U., and Johler, R. (2008) Everyday culture in Europe: approaches and methodologies, Aldershot; Burlington VT.: Ashgate.
  • OWEN, T. M. (1988). The Role of a Folk Museum, The Use of Tradition. Essays presented to G. B. Thompson, ed. A. Gailey. Newry: W. & S. Magowan for HMSO/Ulster Folk and Transport Museum, 75-84.
  • RANELAGH, J. (1999). A Short History Of Ireland. Cambridge: Cambridge University Press.
  • ROYLE, S. A. (2015). Island cities: The case of Belfast, Northern Ireland. Miscellanea Geographica, January vol. 19, No. 2, 5-8.
  • SAWYER, A. (2011). National Museums in Northern Ireland, Building National Museums in Europe 1750-2010. Conference proceedings from EuNaMus, European National Museums: Identity Politics, the Uses of the Past and the European Citizen, Bologna 28-30 April 2011. ed. P. Aronsson ve G. Elgenius, EuNaMus Report No 1. Linköping University Electronic Press: 625-651.