JEAN-LUC NANCY’NİN SANAT ANLAYIŞININ ÇOĞULCU YANSIMALARI

Bu çalışma, siyaset felsefesinin önemli kavramlarından biri olan çoğulculukkavramı bağlamında, postmodern çoğulcu felsefenin yaşayan önemlidüşünürlerinden Fransız filozof Jean-Luc Nancy (d.1940)’nin çoğulcu sanat anlayışınıizah etmeyi hedeflemektedir. Çoğulculuk hem bilimsel teori ve metotlardahem de insan hakları, adalet, egemenlik, demokrasi, özgürlük ve vatandaşlık gibisosyal ve toplumsal hayatı etkileyen konularda önemli bir yaklaşım getirme iddiasıdır.Devlet, toplum, politika, siyaset, sanat, demokrasi, liberalizm, barış, adaletve ahlak gibi kavramların çoğulcu bir bakış açısıyla ele alınmasını beraberindegetirmiştir. Bu sorgulamayı başlatan en önemli kavramlardan biri çoğulculuk düşüncesidir.Nancy, anlamı işaret eden pek çok yolun bulunduğunu sanatı konu edinerekaçığa çıkarmayı amaçlar. Bu amaçta sanat, kendini anlama çemberine kapatmayanbir ilişkiye dönüşür. Bu dönüşümle beraber sanat, anlamı saklanmış hiçbirşey içermeyen bir yapıya bürünür. Konunun daha iyi anlaşılması için postmoderndüşüncede çoğulculuk kavramını kısaca açıkladıktan sonra Nancy’nin konuyla ilgilidüşüncesini bu alanda öne çıkan diğer düşünürlerin yaklaşımlarıyla birlikteele alacağız. Çoğulculuk ve sanat konularında öne çıkan birbirinden farklı düşünürlerinyaklaşımları, konunun anlaşılmasında önemli katkı sağlayacağı inancındayız.Bu vesileyle konumuzla ilgili iddia ve varsayım sahibi düşünürlere kısacadeğineceğiz.
Anahtar Kelimeler:

Jean-Luc Nancy, sanat, çoğulculuk

___

  • Adorno, T. W. (2004), Negatıve Dıalectıcs. Translated by E.B.Ashton, London and New York: Taylor & Francis. Descartes, R. (1996). Yöntem Üzerine. Kenar, B. (Çev.). İstanbul: Düşünen Adam Yayınları. Direk, Z. (2010). Heidegger’in Sanat Anlayışı. Cogito, 64, 106-123. Feyerabend, P. (1993). Against Method, NY. Third edition published by Verso, Part I, pp.14-19. Feyerabend, P. (2012). Akla Veda. Başer, E. (Çev.). İstanbul: Ayrıntı Yayınları. Giddens, A. (2012). Modernliğin Sonuçları. Kuşdil, E. (Çev.). İstanbul: Ayrıntı Yayınları. Ginette, M. (2011). Sanata Tapınma: Jean-Luc Nancy ve ‘Hıristiyan’ İkonografi, MonoKL, 10, 302-323. Habermas, J. (2010). Öteki Olmak, Ötekiyle Yaşamak - Siyaset Kuramı Yazılar. Aka, İ. (Çev.). İstanbul: Yapı Kredi Yayınları. Habermas, J. (1982). The Entwinement of Myth nd Enlightenment: Re-Reading Dialectic of Enlightenmen, New German Critique, No. 26, pp.28. Hegel, G.W. F. (1971). Philosophy Of Mind, Part Three of the Encyclopaedia of the Philosophical Sciences, Translated by William Wallace Heidegger, M. (1991). Nietzsche, Vols. 3 and, 4 edited byDavid Farell Krell, San Francisco: HarperOne. Heywood, A. (2011). Siyaset. Özipek, B. (Çev.). Ankara: Liberte Yayınları. Jeanniere, A. (2011). Modernite Nedir?, Modernite Versus Postmodernite. Tutal, N. (Çev.). Küçük, M. (Der.). İstanbul: Say Yayınları. Kuhn, S. T. (2014). Bilimsel Devrimlerin Yapısı. Kuyaş, N. (Çev.). İstanbul: Kırmızı Yayınları. Kuhn, S. T. (1970) The Structure of Scientific Revolutions, The Unıversıty Of Chıcago Press Editor-in-Chief: Otto Neurath, London:, Vol. II, Part VIII. (The Response To Crısıs), pp.78-79. Küçükalp, K. ve Cevizci, A. (2018). Batı Düşüncesi Felsefi Temelleri. Ankara: Türkiye Diyanet Vakfı Yayınları. Lakatos, I. (2014). Bilimsel Araştırma Programlarının Metodolojisi. Uygun, D. (Çevç). İstanbul: Alfa Bilim Yayınları. Nancy, J.L. (2001). Being Singular Plural. Stanford: Stanford Üniversity Press. ______. (2011). Ölümün Boğazında Delişmen Kahkaha, MonoKL, S. X, s.461-475. ______. (2004). Philosophy Without Conditions, Translation by Ray Brassier, in Think Again: Alain Badiou And The Future Of Philosophy. ______. (2016). Sanat Kalıntısı. Albayrak, Ö. B. (Çev.). Cogito,85, 164- 179. ______. (1997a). The Muses, Translated By Peggy Kamuf, Stanford: Stanford University Press. ______. (1997b). The Sence of the World, Minnesota: University of Minnesota Press. Peters, F. E. (2004). Antik Yunan Felsefesi Terimleri Sözlüğü Tarihsel Bir Okuma. Hünler, H. (Haz. ve Çev.). İstanbul: Paradigma Yayınları. Ritzer, G. (2011). Büyüsü Bozulmuş Dünyayı Büyülemek. Kaya, Ş. S. (Çev.). İstanbul: Ayrıntı Yayınları. Ross, A. (2011). Hegel’den Sonra: Nancy’nin Romantizmi Değerlendirmesinde Sanat ve Ontoloji, MonoKL, 10, 149-162. Touraine, A. (2017). Eşitliklerimiz ve Farklılıklarımızla Birlikte Yaşayabilecek miyiz?. Kunal, O. (Çev.). İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.