ZHUANGZİ HİCİVLERİNİN İÇERİK VE TEKNİK AÇIDAN İNCELENMESİ

Taocu düşüncenin önemli temsilcilerinden olan Çinli düşünür Zhuangzi (M.Ö.369-286), felsefesini anekdotlar ve hikayeler aracılığıyla aktararak, “Qin Öncesi” (M.Ö.221 öncesi) dönemde gelişen felsefi düşüncenin yanı sıra, dönemin edebi yazınına da önemli katkılar sağlamıştır. Çin’de edebiyatın gelişim tarihinde de etkili rol oynayan Zhuangzi metinlerinin en dikkat çeken yönü; cümlelerinde ön plana çıkan ve hikâyeye orijinallik katan ironi tekniği ve hiciv sanatıdır. Düşünür toplum ve yaşam hakkındaki görüşlerini, hayat felsefesini, sosyal ve siyasi eleştirilerini hiciv içeren cümleler ve ciddi önermeleri bile alaya alan bir üslupla sunarak dönemin geleneksel yazın tarzına yeni bir bakış açısı getirmiş, böylelikle düşüncelerinin daha geniş etki alanına sahip olmasının ve nesiller boyunca aktarılmasının yolunu açmıştır. Bu çalışmada, Zhuangzi metinlerinin edebi başarısının önemli bir kısmını oluşturan ve metinlere sanatsal cazibe katan hiciv sanatı, örnek anekdotlar üzerinden hem içerik hem de teknik yönüyle değerlendirilecek; hikayelerin çağlar boyunca aktarılarak günümüzde dahi ilgiyle okunmasına katkı sağlayan eleştirel Zhuangzi üslubu tanıtılmaya çalışılacaktır.

A CONTENT AND TECHNICAL ANALYSİS OF ZHUANGZI'S SATIRE

The Chinese thinker Zhuangzi (369-286 BC), who is an important representative of Taoist thought, conveys his philosophy through anecdotes and stories. He made important contributions to the literary literature of the period, as well as to the philosophical thought that developed in the "Pre-Qin" (before 221 BC). The most striking feature of the Zhuangzi’s texts, which also played an influential role in the development history of literature in China; are the technique of irony and the art of satire that come to the fore in his sentences and add originality to the stories. The thinker brought a new perspective to the traditional literary style of the period by presenting his views on society and life, his philosophy of life, social and political criticisms with satirical sentences and even serious propositions in a mocking style. In this study, the art of satire, which constitutes an important part of the literary success of the Zhuangzi texts and adds artistic appeal to the texts, will be evaluated in terms of both content and technique through sample anecdotes; it will be tried to introduce the critical Zhuangzi style, which contributes to the reading of the stories with interest even today by being transmitted throughout the ages.

___

  • Bian Jiazhen边 家 珍, Lun Zhuangzi Sanwen De Fenshi Qingxiang Ji Fengci Tese (论庄子散文的愤世倾向及讽刺特色),Wenxue Pinglun Bao, No. 3, 2005, 179-187.
  • Kirilen Gürhan, Eski Çin’de Yazın ve Düşünce, Gece Kitaplığı, Ankara 2019.
  • Li Mingzhu李明珠, Lun Zhuangzi De Fengci Yishu (论庄子的讽刺艺术), Journal of Anhui Insitute of Education, No 4 Serial No.72, April 1997, 51-54.
  • Ma Zhifu马志富, Zhuangzi Sanwen de Fengci Yishu Tedian (庄子散文的讽刺艺术特点 ), Journal of Jinan Vocational College, No.5 Serial No. 63, October 2007, 84-90.
  • Unal Chiang Gonca, Zhuangzi’da Özgürlük Düşüncesi: “Özgür Yolculuk” Bölümü Üzerinden Bir İnceleme. Dört Öge, (16), 2019, 47-65.
  • Wang Yu 王煜,Zhuanzgi Lun Dao Zhi Chaoyuexing Yu Shixianxing (莊子論道之超越性與實現性), Zhongguo Wenhua Yanjiusuo Xuebao,Volume 6 Issue 1, December 1973, 109-142.
  • Zhang Songhui, Zhuangzi Duben, Sanmin Shuju, Taipei 2005.
  • Zhou Shufang 周淑舫, Shilun Zhuangzi De Fengci Yuyan (试论庄子的讽刺寓言), Journal of Suihua Teachers College, No. 4, 1992, 11-14.
  • Dong Qi董 琦 , Zhuangzi Yuyan Gushi Yishu Tezhi Tanxi (庄子寓言故事艺术特质探析),China Academic Journal Electronic Publishing House, 2017, 43-44. https://scjg.cnki.net/kcms/detail/detail.aspx?filename=DZLU201703045&dbcode=CJFQ&dbname=CJFD2017&v= (Erişim:3.8.2022)
  • Shi Ji 史記 (Tarih Kayıtları), Laozi Hanfei Liezhuan. Chinese Text Project: https://ctext.org/shiji/lao-zi-han-fei-lie-zhuan (Erişim:3.8.2022)
  • Zhao Xia 赵霞 ( March 2002), Jian Zhe Zhuangzi Yuyan Zhong de Fengci Shoufa de Gaoming Yunyong (简折庄子寓言中的讽刺手法的高明运用), Journal of Beijing Xuanwu Hongqi Spare-time University, doi 8rdxzgl9jl/139801, 24-26. (https://www.chinaqikan.com/thesis/detail/139801(Erişim:3.8.2022)