MEKAN VE MÜZİK İLİŞKİSİNDE TEMEL YAKLAŞIMLAR: ETNOGRAFİK ARAŞTIRMALARDA MEKAN

Etnografik alan, deneyim ve müzik çerçevesine yerleşen bu çalışmada etnomüzikoloji, antropoloji ve sosyal bilimlerin yöntemsel ve kuramsal bilgi birikiminden faydalanılarak temel yaklaşımlar ortaya konmuştur. Etnografik alana yüklenen anlamların kültür analizi üzerindeki belirleyiciliği disiplinlerarası bir yaklaşımla sunulmuş, tarihsel süreçte farklılaşan ve değişen bilimsel bakış açıları vurgulanmıştır. Alan çalışmalarında etnografik alanın amaç ve koşullara göre değişen yönleri gerek müzik araştırmaları üzerinden gerekse nitel araştırmalarda benimsenen teknikler üzerinden açıklanmıştır. Etnografik alanın coğrafik ve fiziki özellikleri, kurumsallığı, çok boyutluluğu ya da homojenliği, kısaca amaçlanan konuyla bağlantılı olan özgünlüğü yöntemsel ve kuramsal boyutlarıyla belirtilmiştir. Çalışma sürecinde kuramsal, yöntemsel, etnografik araştırmalara dayalı pek çok kaynak taranmış ve elde edilen veriler betimsel bir karakterle yorumlanmıştır.

THE BASIC APPROACHES TO THE RELATIONSHIP OF PLACE AND MUSIC: THE PHENOMENON IN THE ETNOGRAPHIC RESEARCHES

In this study, which is placed in the framework of the ethnographic field, experience and music, the basic approaches are revealed by making use of the methodological and theoretical knowledge of ethnomusicology, anthropology and social sciences. The decisiveness of the meanings attributed to the ethnographic field on the cultural analysis has been presented with an interdisciplinary approach, and the differentiating and changing scientific perspectives in the historical process have been emphasized. The geographical and physical characteristics of the ethnographic field, its institutionalism, multidimensionality or homogeneity, in short, its authenticity, which is related to the intended subject, are indicated with its methodological and theoretical dimensions. During the course of the study, many sources based on the theoretical and methodological ethnographic researches are scanned and the data obtained are interpreted with a descriptive character.

___

  • Altuntek, S. (2009). Yerli’nin Bakışı Etnografya: Kuram ve Yöntem. Ütopya Yayınevi, Ankara.
  • Altuntek, S.(2015). Yöntembilim Üzerine Antropolojik Okumalar. Dipnot Yayınları, İstanbul.
  • Bailey, J. (2010). Afghan music in Australia. Migracoes: Journal of the Portuguese Immigration Observatory, 7, 157-176.
  • Bates, D. G. (2018). 21. Yüzyılda Kültürel Antropoloji. İnsanın Doğadaki Yeri. İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları, İstanbul.
  • Cohen, S. (2013). Musical memory, heritage and local identity: remembering the popular music past in a European Capital of Culture. International journal of cultural policy, 19(5), 576-594.
  • Creswell, J. W. (2020). Nitel Araştırma Yöntemleri. Siyasal Kitabevi, Ankara.
  • Eriksen, T. H. (2009). Küçük Yerler Büyük Meseleler Sosyal ve Kültürel Antropoloji. Birleşik Dağıtım Kitabevi, Ankara
  • Erol, A. (2009). Müzik Üzerine Düşünmek. Bağlam Yayıncılık, İstanbul.
  • Esen, E. (2016). Zamanda Değil Mekânda Olmak: Ses Sanatı Bağlamında Ses ve Mekân İlişkisi. Tykhe Sanat ve Tasarım Dergisi. c.1. s.1: 33-51.
  • Geertz, C. (2010). Kültürlerin Yorumlanması. Çev. Hakan Gür, Dost Kitabevi, Ankara.
  • Güvenç, B. (1979). İnsan ve kültür. Remzi Kitabevi, İstanbul.
  • Helvacıoğlu, E. (2011). Soundscape Composition Analysis Of Current Aesthetics (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Istanbul Technical University Institute Of Social Sciences.
  • Kayaalp, E. (2014). Etnografik Çalışmalarda Yeni Arayışlar, Alanlar ve Failler. Ramazan Aras (ed.) Sınırları Aşmak: Türkiye’de Sosyo-Kültürel Antropoloji ve Disiplinlerarası Yaklaşımlar içinde (s. 104-122). Konya: Çizgi
  • Kozinets, R. V. (2010). Netnography: The marketer’s secret weapon. White paper, 1-13.
  • Lavenda, R. H., Schultz, E. A. (2017). Kültürel Antropoloji-Temel Kavramlar. Doğu Batı Yayınları, Ankara.
  • Lévi-Strauss, C. (2016). Irk, Tarih ve Kültür. Metis Yayınları, İstanbul.
  • LeWitt, S. (1967). Paragraphs on conceptual art. Artforum, 5(10), 79-83
  • Merriam, Alan P. (1964). The anthropology of music. Northwestern University Press.
  • Merriam, A. P. (1967). Etnomusicology Of The Flathead Indians. Wenner-Gren Foundation for Anthropolical Research, New York.
  • Neetl B. (2015). The Study of Ethnomusicology. University of Illinois Press, Urbana, Chicago and Springfield.
  • Öğüt, E. H. 2016. Geçici göçün sesleri: İstanbul’daki Keldani-Iraklı göçmenlerin müzik pratikleri. Alternatif Politika, 8(3), 460-473.
  • Özbaş Anbarlı, Z. (2020). Dijital Etnografi: Dijital Uzamı Anlamak İçin Bir Yöntem. Global Media Journal: Turkish Edition, 10 (20).
  • Özer, Y. (2002). Müzik Etnografisi. Dokuz Eylül Yayıncılık, İzmir.
  • Patton, M. Q. (2018). Nitel Araştırma ve Değerlendirme Yöntemleri. Pegem Akademi Yayıncılık, Ankara.
  • Rice, T. (2014). Ethnomusicology: A Very Short Introduction. Oxford University Press, New York.
  • Rifat, M. (2009). Göstergebilimin ABC’si. Say Yayınları, İstanbul.
  • Sachs, E. M. V. H. C. (2018). Classification of Musical Instruments translated from the original German by Anthony Baines and Klaus Wachmann, with additions and revisions by Febo Guizzi.
  • Tümtaş, S. M. (2012). Kent, Mekan ve Ayrışma, Kentsel Mekanda Ayrışma Dinamikleri. Detay Yayıncılık, Ankara.