THOMAS HOBBES’A GÖRE TOPLUMSAL DÜZENİN KURULMASINDA EGEMENLİK ANLAYIŞI VE BİREYİN ÖZGÜRLÜĞÜ

Liberty Tarih boyunca birçok siyaset felsefecisi devlet, egemenlik ve özgürlük anlayışı üzerine birbirinden farklı fikirler yürüterek toplumsal düzenin oluşturulmasına aracılık etmiştir. Thomas Hobbes 1588 - 1679 yılları arasında yaşamış, “doğa yasası” ve “toplum sözleşmesi” tipolojileriyle ulus devlet anlayışının temellerini oluşturan siyaset felsefecilerinden birisidir. Hobbes, insanın doğduğundaki eşit ve mutlak özgür halinin, bitmek bilmeyen şan, şö hret, arzu ve istekleri nedeniyle devamlı savaş haline neden olduğunu ileri sürmüştür. Doğa durumundaki insanın güvenlik ve haklarının korunması karşılığında tüm özgürlüklerini tek ve mutlak egemen güce devretmelerinin herkese fayda sağlayacağı düşüncesind edir.Hobbes,devletinmutlak özgürlüğüne karşı bireyin sadece yaşam hakkı özgürlüğünü ön plana çıkarmıştır. Devletin yaptığı hiçbir şeyden sorumlu olmamasına karşın, bireylerin devletin bir ve bütünlüğü için onun buyruklarını kayıtsız ve şartsız yerine ge tirmesini benimseyen Hobbes, kılıcın zoru gösterilmedikçe ahitlerin sözlerden ibaret kalacağını ifade ederek toplumsal düzensizliğe karşı Leviathan’ın kılıcının keskin ve sorumsuz olmasını vurgulamıştır. Bu çerçevede Thomas Hobbes’un devlet, egemenlik ve b ireye yönelik düşünceleri ile ilgili literatür taraması yapılmış olup Hobbes’un egemenlik anlayışının yanında arka planda kalan bireyin özgürlüğüne yönelik verdiği önem bu çalışmayla gösterilmek istenmiştir. Hobbes’un gelenekçi ve mutlakiyetçi devlet yapıs ının katı savunucusu olduğu açıktır. Lakin Hobbes’un bu düşüncesi devletin görevini yerine getirip sözleşmeye sadık kaldığı müddetçe geçerli olduğu unutulmaktadır. Devlet, görevini yerine getirmez ve sözleşmeye tabi olmazsa birey kendini ve haklarını korum akla görevlidir. Bu çalışmada devletin egemenliğinin devamı için devletin bireye karşı sorumlulukları Hobbes açısından irdelenecektir.

UNDERSTANDING OF SOVEREIGNTY IN THE ESTABLISHMENT OF SOCIAL ORDER AND FREEDOM OF THE INDIVIDUAL ACCORDING TO THOMAS HOBBES

Throughout history, many political philosophers have mediated the formation of social order bydisseminating several ideas on concepts of state, sovereignty and liberty. Thomas Hobbes is oneof the political philosophers who lived between 1588 and 1679 and constituted the foundationsof the conception of nation-state, with typologies of "law of nature" and "social contract".Hobbes argued that the egalitarian and absolute free state in which man is born causes aconstant war situation because of endless will of men for glory, fame and desire. He believed thathuman being in the state of nature will benefit eveyone if he transfers all of his freedoms to anabsolute and sovereign power in return of protection of his security and rights. In spite of theabsolute liberty of the state, Hobbes put forward only the freedom of the individual's right tolive. Hobbes, espousing that although the state is not responsible for anything it does, individualsimplement its commandments unconditionally for solitary and integrity of the state andemphasized that Leviathan's sword is sharp and reckless to the social disorder by expressing thatthe covenants without the sword are but words. In this context, literature search has been doneon Thomas Hobbes' thoughts for state, sovereignty and individualism, and besides Hobbes' senseof sovereignty, it is desired to show the importance he gave to the independence of theindividual which remains in the background. It is clear that Hobbes is a strict defender of thetraditionalist and absolutist state structure. However, it is forgotten that this thought of Hobbesis valid for as long as the state fulfills its duty and is loyal to the contract. If the state does notfulfill its duty and is not subject to the contract, the individual is responsible for protectinghimself and his rights. In this study, the state's responsibilities towards the individual for thecontinuation of the sovereignty of the state will be examined in terms of Hobbes.

___

  • Ağaoğulları, M. A. Köker, L. (2009). Kral Devlet ya da Ölümlü Tanrı. Ankara: İmge, 194-214.
  • Akal, C. B. (1995). Sivil Toplumun Tanrısı, İstanbul: Engin Yayıncılık.
  • Akan, Ö. (2011). “Hukuk Devletinde Bireyin Özgürlüğü Ve Devletin Güvenliği Çatışması”. Hukuk Gündemi Dergisi, 2: 22-29.
  • Emeklier, B. (2011). “Thomas Hobbes Ve John Locke’un Güvenlik Anlayışlarının Karşılaştırmalı Bir Analizi”. Güvenlik Stratejileri Dergisi, 7(13): 99-123.
  • Erdoğan, M. (2004). Anayasal Demokrasi. Ankara: Siyasal Kitabevi. 354-355.
  • Carvalho, H. (2015). “Liberty And Insecurity in The Criminal Law: Lessons From Thomas Hobbes”. Criminal Law and Philosophy, doi: 10.1007/s11572-015-9369-y. pp. 1-31.
  • Cosgrove, R.A. (1980). The Rule Of Law: Albert Venn Dicey, Victorian Jurist. London: Macmillan.
  • Çapar, S. ve Yıldırım, Ş. (2012). “Hobbes Ve Lock’un Devlet Düşüncesine Katkıları”. Türk İdare Dergisi, 474(Haziran sayısı):1-22.
  • Şahin A, Doğan, A. (2017). Genel Kamu Hukuku Bağlamında Thomas Hobbes’u Yeniden Düşünmek: Burjuvazi Ve Monark Yandaşlığı Ya Da Burjuvazi Ve Monark ‘ın’- Tanrı ‘out’. Karadeniz Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Sosyal Bilimler Dergisi, 7 Sayı: 14: 334-347.
  • Hartz, E. ve Nielsen C.F. (2015).” From Conditions of Equality to Demands of Justice: Equal Freedom, Motivation and Justification in Hobbes, Rousseau and Rawls”. Critical Review Of International Social And Political Philosophy, 18(1):7-25.
  • Hasker, W. (1989). God, Time, Knowledge. Ithaca: Cornell University Press.
  • Hayek, F. A. (1976). The Constitution of Liberty. London And Henley: Routledge And Kegan Paul.
  • Hobbes, T. (2007). Leviathan Veya Bir Din Ve Dünya Devletinin İçeriği, Biçimi Ve Kudreti. Çev., Semih Lim, 6. Baskı, İstanbul: Yapı Kredi Yayınları. 11-471.
  • Hobbes, T. (2014). De Cive (Elementa Philosophica De Cive). Çev., Deniz Zarakolu. İstanbul: Belge Yayınları. 24- 83.
  • Kalemaj, E. (2017). “Social Contract: Sovereign Contracted Or Created? - Comparative Analysis Between T. Hobbes And S. Pufendorf”. 11 th International Conference On Social Sciences, Helsinki, 20-21 January Proceedings Volume I. 67-75.
  • Karagözoğlu, H. (2006). “Homo Homini Lupus, Thomas Hobbes’un Ahlâk Felsefesi Üzerine”. M.Ü. İlâhiyat Fakültesi Dergisi, 30(1): 215-242.
  • Philpott, D. (1995). “Sovereignty: An Introduction And Brief History”. Journal of International Affairs, 48(2): 353-368.
  • Plantinga, A. (2002). God, Freedom And Evil. Michigan: William B. Eermans Publishing Company.
  • Şimşek, İ. (2017). Düşünce Tarihinde Tanrı’nın Özgürlüğü Sorunu. Ankara: Elis Yayınları.
  • Taliaferro, C. ve Marty, E.J. (2010). A Dictionary of Philosophy of Religion. New York, London: The Continuum International Publishing Group.
  • Thİselton, A.C. (2002). A Concise Encyclopedia of The Philosophy of Religion. Oxford: Oneworld Publications.
  • Williams, M.C. (1996). “Hobbes And International Relations: A Reconsideration”. International Organization, 50(2): 213-236.