FLÖRT ŞİDDETİNİN FARKLI GÖRÜNÜMLERİ: MERSİN ÜNİVERSİTESİ ÖRNEĞİ

Flört şiddeti, romantik bir ilişkide yaşanan, fiziksel, psikolojik, cinsel, sözel, ekonomik her türlü şiddeti ifade eden bir kavramdır. Flört şiddeti her yaşta yaşanabilir, ancak duygusal yoğunlukları ve kimlik karmaşaları nedeniyle üniversite gençliğinin flört şiddetine maruz kalma ihtimali fazladır. Bu çalışma, flört şiddetinin içeriğini üniversite öğrencilerinden elde edilen veriler aracılığıyla ortaya koymayı hedeflemektedir. Bu bağlamda, 100 kadın ve 100 erkek olmak üzere toplam 200 Mersin Üniversitesi öğrencisiyle, anket ve derinlemesine görüşme tekniği kullanılarak flört şiddeti üzerine sosyolojik bir araştırma yapılmıştır. Veriler ışığında çeşitli kategoriler oluşturulmuştur. Bu kategoriler, flört şiddetinin fiziksel ve sözlü şiddet unsurlarının yanı sıra gündelik hayata yayılan ve pek de fark edilmeyen taraflarının da bulunduğunu göstermektedir. Diğer yandan, cinsiyetler arası eşitsizliğin duygusal ilişkileri kapladığı görülmektedir. Erkekler baskınlık kurmak için tüm ataerkil kodları kullanmaktadır. Kadınlar ise bu baskıya bazı direniş stratejileri ile karşılık vermektedir. Şiddetin bir döngü haline geldiği ve şiddete maruz kalanların yalnızlık korkusu nedeniyle döngüyü kırmadıkları görülmektedir.

DIFFERENT APPEARANCES OF DATING VIOLENCE: THE CASE OF MERSIN UNIVERSITY

Dating violence is a concept that expresses all kinds of physical, psychological, sexual, verbal, economic violence experienced in a romantic relationship. Dating violence can occur at any age, but university youth are more likely to be subjected to dating violence due to their emotional intensity and identity conflicts. This study aims to reveal the content of dating violence through the data obtained from university students. In this context, a sociological study on dating violence was conducted with a total of 200 Mersin University students, 100 female and 100 male, using questionnaires and in-depth interviews. Various categories were created in the light of the data. These categories show that besides physical and verbal violence, there are also unnoticed aspects of dating violence that spread to daily life. On the other hand, it is seen that the gender inequality occupies emotional relationships. Men use all patriarchal codes to establish dominance. Women respond to this pressure with some strategies of resistance. Violence becomes a cycle and those who are exposed to violence cannot break the cycle due to fear of loneliness.

___

  • Akmeşe, Z. ve Deniz, K. (2017). Stalk, Benliğin İzini Sürmek. Yeni Düşünceler Dergisi, 8, s. 23-32.
  • Bookwala, J., Frieze, I., Smith C, & Ryan, K. (1992). Predictors of Dating Violence: A Multivariate Analysis. Violence and Victims, 7 (4), s. 297–311.
  • Bourdieu, P. (2015). Eril Tahakküm. (B. Yılmaz, Çev.). İstanbul: Bağlam Yay.
  • Connell, R. W. (1998). Toplumsal Cinsiyet ve İktidar. (C. Soydemir, Çev.). İstanbul: Ayrıntı Yay.
  • Franklin, C.W. (1987). The Changing Definition Of Masculinity. New York ve Londra: Plenum.
  • Geertz, C. (2010). Kültürlerin Yorumlanması. (Hakan Gür, Çev.). Ankara: Dost Kitabevi Yay.
  • Goffman, E. (2004). Günlük Yaşamda Benliğin Sunumu. (B.Cezar, Çev.), İstanbul: Metis Yay.
  • Gover, A., Kaukinen, C. & Fox, K. (2008). The Relationship Between Violence in the Family of Origin and Dating Violence Among College Students. Journal of Interpersonal Violence, 23 (12), s. 1667-1693.
  • Hearn, J. (2007). Masculinity/Masculinities. M. Flood, J. K. Gardiner, B. Pease & K. Pringle (Edt.). International Encyclopedia of Men and Masculinities (s. 390-394). Londra ve NewYork: Routledge.
  • KASAUM (2019). Akademide Kadın İstatistikleri, 2019, 20.01.2021 tarihinde kasaum.ankara.edu.tr/files/2019/01/Akademide-Kadın-İstatistikleri.docx adresinden erişilmiştir.
  • MacInnes, J. (1998). The End of Masculinity: The Confusion Of Sexual Genesis And Sexual Difference In Modern Society. Buckingham and Philedelphia: Open University Press.
  • O’Reilly, A. (2001). Introduction. A. O’Reilly (Edt..). Mothers And Sons: Feminism, Masculinity, and The Struggle To Raise Our Sons (s. 1-22). Londra ve New York: Routledge.
  • Özdere, M. & Kürtül, N. (2018). Flört Şiddeti Eğitiminin, Üniversite Öğrencilerinin Flört Şiddetine İlişkin Tutumlarına Etkisi. Social Science Development Journal, 3 (9), s. 123-136.
  • Person, E. (2009). Masculinities, Plural. B. Reis & R. Grossmark (Edt.). Heterosexual Masculinities (s. 1-23). Londra ve New York: Routledge.
  • Saltık, R. (2018). Sosyal Sermaye ve Armağan Ekonomisi Üzerinden Sosyal Medya ve Stalk Olgusu: Instagram Üzerinden Bir İnceleme. Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 30, s. 345-363.
  • Scott, J.C. (1995). Tahakküm ve Direniş Sanatları. (A.Türker, Çev.). İstanbul: Ayrıntı Yay.
  • Serçemeli, C. (2016). Sosyal Medyada Mahremiyetin Gizliliğini İhlalde Yeni Bir Trend Olan ‘’Stalk’’a Hukuki Açıdan Bir Bakış, 7. Hukukun Gençleri Sempozyumunda sunulan bildiri, Eskişehir. 29.01.2021 tarihinde http://www.umut.org.tr/userfiles/files/Ceyhun%20Ser%C3%A7emeli.pdf adresinden alınmıştır.
  • Smith, P. (2007). Kültürel Kuram. (Selime Güzelsan & İbrahim Gündoğdu, Çev.), İstanbul: Babil Yay.
  • Sugarman, D. B. & Hotaling, G. T. (1989). Dating Violence: Prevalence, Context, and Risk Markers. M. A. Pirog-Good ve J. E. Stets (Edt.). Violence in Dating Relationships: Emerging Social Issues (s. 3–32). Westport, USA: Praeger Publishers.
  • Tuna, S. (2006). Türk Dünyasındaki Düğünlerde Koltuklama ve Kırmızı Kuşak Bağlama Geleneği. Bilig, 38, s.149-160.
  • Türk, B., Hamzaoğlu, N. & Yayak, A. (2020). Flört Şiddeti Üzerine Bir İnceleme. Türkiye Klinikleri Adli Tıp ve Adli Bilimler Dergisi, 17(1), s. 73-81.
  • Ünlü, Ç. (2019). Yarı-Kamusal Alanda Kadın Deneyimlerine Etnografik Bakış. Fe Dergi, 11 (2), s. 38-50.
  • WEF (World Economic Forum). (2018). The Global Gender Gap Report 2018. 29.01.2021 tarihinde https://bianet.org/system/uploads/1/files/attachments/000/002/369/original/WEF_GGGR_2018.pdf?1545146868 adresinden erişilmiştir.
  • Woolf, V. (2012). Kendine Ait Bir Oda. (İlknur Özdemir, Çev.). İstanbul: Kırmızı Kedi Yay.