Batıl inançlar ve yaşam tatmini ilişkisi: İzmir'de bir araştırma

Günümüzde değişim, işletmeciliğin tüm alanlarında kendini göstermektedir. Bu değişim, bir başkalaşım ve dönüşüm sürecidir. Süreç içinde bireyin de davranışları, tutumları ve tercihleri değişmektedir. Değişimi açıklayabilmek için her gün yeni kavramlar ve bakış açıları ortaya atılmaktadır. Birey, değişim içinde farklı şekillerde yaşamak, kendi özgün yaşam tarzını oluşturmak istemektedir. Bu bağlamda, kendini yeniden keşfetmeye çalışmaktadır. Batıl inançlar, bu keşfetmenin gerçekleştiği anda etkisini göstermektedir. Bireyin yaşam tarzı, inançları etrafında oluşmaktadır. Eski dönemlerden günümüze kadar aktarılan batıl inançlar, bireyi etki altına almaktadır. Çalışma kapsamında, batıl inançlar ve yaşam tatmini ile ilgili literatür incelemesinde bulunulmuştur. Çalışmanın temel amacı, yaşam tatmini, cinsiyet, gelir, eğitim ve yaş değişkenleri ile batıl inanç arasındaki ilişkiyi ortaya koymaktır. Batıl inanç ve yaşam tatmini ölçeklerinin ifadelerinden anket formu oluşturulmuştur. Anket formları, yüz yüze görüşme yöntemi ile tüketicilere uygulanmıştır. Elde edilen veriler SPSS 15 programında analiz edilmiştir. Çalışma sonucunda, yaşam tatmini, batıl inanç, cinsiyet, yaş, eğitim ve gelir değişkenleri arasında güçlü ilişkinin olmadığı bulunmuştur. Yaş ve yaşam tatmini değişkenleri anlamlıdır. Yaş ile batıl inançlar arasında ters yönlü bir ilişki vardır. Yaşam tatmini arttıkça batıl inançlara olan eğilim de artmaktadır.

Relationship superstition beliefs and life satisfaction: A study in İzmir

At the present time, exchange shows itself in all areas of business administration. This change is a process of metamorphosis and transformation. In the process of transformation individual behaviors, attitudes, and preferences are changing. In order to explain the changing new concepts and perspectives brought up every day. The individual changes in different ways, to live in, wants to build its own unique way of life. In this context, person is trying to discover itself. Superstitious beliefs display at the impact of this discovery. Person’s lifestyle comprises beliefs around. Superstitions which imported from ancient times transferred to the present, person is influenced. In the study, I have been made literature about superstitious beliefs and life satisfaction. The main purpose of the study is to reveal the relationship between life satisfaction, gender, income, education and age variables and superstition belief. Superstitious beliefs and life satisfaction scales formed expressions of questionnaire. Questionnaire forms were face to face interviews with consumers. The data obtained were analyzed using SPSS 15. As a result of study, there were found to be strong relationship between life satisfaction, superstition, gender, age, education and income. Age and life satisfaction variables are significant. There is an inverse relation between age and superstitions. Life satisfaction increases, when the trend is increasing to superstition.

___

Barut A. İ., (2007), Sporda Batıl Davranış ve Özyeterlik İlişkisi, Mersin Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, ss.10.

Bleak, J. L., Frederick, C. M. (1998), Superstitious Behavior in Sport: Levels of Effectiveness and Determinants of use in Three Collegiate Sports, Journal of Sport Behavior, 21, pp. 1-15.

Buhrmann, H.; Brown, B.; Zaugg, M., (1982), Superstitious Beliefs and Behavior: A Comparison of Male and Female Basketball Players, Journal of Sport Behavior, Vol 5(4), Dec, pp.175-185.

Chaney D. (1999), Yaşam Tarzları, Çev. İrem Kutluk, Ankara, Dost Yayınları consequences of the trait of superstition”, Psychology and Marketing, Vol. 20 No. 12, pp. 1045-1065.

Çeçen A.R., (2008), Üniversite Öğrencilerinde Yaşam Doyumunu Yordama Da Bireysel Bütünlük Duygusu, Aile Bütünlük Duygusu ve Benlik Saygısı, Çanakkale On sekiz Mart Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Vol.4, No:1, ss.19-30.

Diener E., Diener M., (2009), Cross-Cultural Correlates of Life Satisfaction and Self-Esteem, Social Indicators Research Series, Vol.38, Springer Science Business Media, , pp.71-91.

Diener, E., Emmons, R., Larsen, R., Griffin, S. (1985), The satisfaction with life scale, Journal of Personality Assessment, 49, pp.71–75.

Dudycha, G. J. (1933), The superstitious beliefs of college students, The Journal of Abnormal and Social Psychology, Vol 27(4), Jan, pp.457-464.

Ede, A. (2000), Has Science Education Become An Enemy Of Scientific Rationality? Sceptical Inquirer, Vol. 24, No:4, pp.48-51.

Eve, R.A. (1991), What’s Wrong With Science Education? Sceptical Inquirer, Vol. 15, No:3, pp.296-299.

Featherstone M. (1991), The Body in consumer culture, The body social process and cultural theory, Yay. Haz.: Featherstone M., Hepworth M, Turner B., Londra: Sage Publishing.

Giddens A., (2010), Modernite ve Bireysel Kimlik: Geç Modern Çağda Benlik Ve Toplum, Çev. Ümit Tatlıcan, Ankara, Say Yayınları.

Karaca F. (2001), Heteredoks İnanç Ve Davranışlar Ölçeği Üzerine Bir Deneme, Atatürk Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, Sayı:25, ss.145-168.

Kalaycı Ş., (2008), SPSS Uygulamalı Çok Değişkenli İstatistik Teknikleri, Asil Yayın Dağıtım, 3. Baskı, , Ankara.

Kıray, M. B. (2000), Ereğli, Ağır Sanayiden Önce Bir Sahil Kasabası, 3. baskı, İstanbul: Bağlam Yayınları.

Kurtuluş K. (1989), İşletmelerde Araştırma Yöntembilimi, İ.Ü. İşletme Fakültesi Yayını, No:210, İstanbul.

Maller, J. B., Lundeen, G. E. (1933), Sources of Superstitious Beliefs, Journal of Educational Research, 26, pp.321-343.

Mowen, J. C., Carlson, B. (2003), Exploring The Antecedents And Consumer Behavior Consequences Of The Trait Of Superstition, Psychology and Merketing, Vol.20, Issue 12, pp.1045-1065.

Ögenler O., Yapıcı G., (2012), Bir Grup Üniversite Öğrencisinin Batıl İnançlar ve Hastalıklara Karşı Tutum ve Davranışlarının Değerlendirilmesi, Cumhuriyet Tıp Dergisi, Sayı:34, s. 1-8.

Özer M., Karabulut Özsoy Ö., (2003), Yaşlılarda Yaşam Doyumu, Turkish Journal of Geriatrics, Cilt 6, Sayı 2, , ss. 72-74.

Palmore E., Luıkart C., (1972), Health and Social Factors Related to Life Satisfaction, Journal of Health Social Behavior, Vol. 13, No:1, March, pp.68-80.

Pavot W., Diener E., (1993), Review of the Satisfaction With Life Scale, Psychological Assessment, Vol.5, No.2, pp.164-172.

Peltzer, K. (2003), Magical Thinking And Paranormal Beliefs Among Secondary And University Students İn South Africa, Personality and Individual Differences, Vol.35, pp.1419–1426.

Suh E., Diener E., Oishi S., Triandis H. C., (1998), The Shifting Basis of Life Satisfaction Judgments Across Cultures: Emotions Versus Norms, Journal of Personality and Social Psychology, Vol. 74, No. 2, pp.482-493.

Tonta Yaşar, (2008) Regresyon Analizi, Hacettepe Üniversitesi, yunus.hacettepe.edu.tr/~tonta/courses/spring2008/bby208 Erişim Tarihi: 23.10.2012.

Vyse, S. A. (1997), Believing In Magic: The Psychology Of Superstition, New York: Oxford University Pres.

Warren, C. W. (1934), Dictionary of psychology. Boston: Houghton Mifflin.

Wiseman R.W. (2004), Measuring Superstitious Belief: Why Lucky Charms Matter, The Parapsychological Association Convention, pp.291-298.