Zola'nın Gerçek ve Güntekin'in Yeşil Gece Adlı Romanlarında Dinin Çıkarlara Alet Edilmesi

Din, insanlar ve toplumlar üzerinde önemli etkisi olan sosyolojik birolgudur. Birçok toplumda insanlar dini değerleri kutsal kabul edip rehberedinmişlerdir. Ancak zaman zaman halkın bu anlayışından çıkarları doğrultusundayararlanmak isteyen kişi ve gruplar ortaya çıkmıştır. Cehalet, gerçek inanç eksikliğive çıkarların her tür değerin üstünde görülmesi din istismarına neden olan etkenlerarasında yer alırken, bu tür davranışların toplumda kabul görmesi bireylerinkendilerini iyi yetiştirememesi ve toplumun eğitim düzeyi ile ilintilidir. Fransa veTürkiye'de bazı dönemlerde din istismarı sorunu yazarlar, sanatçılar ve aydınlartarafından gündeme getirilmiştir. Zola Gerçek ve Güntekin Yeşil Gece romanlarındatoplumlarının geleceği adına çok önemli buldukları bu sorunu ele almışlardır. Heriki romanda da basın dünyasından eğitim dünyasına, kilise, tarikat veya medreseçevrelerinden siyaset çevrelerine kadar dinin adeta bir etiket e dönüştürüldüğünetanık olunmaktadır.

The Use of Religion for Personal Interests in The Novels of Zola s Gerçek and Güntekin s Yeşil Gece

Religion is a sociological phenomenon which has an important influence upon human beings and the society. The people in several communities has adoptedreligious values as sacred and followed them. However, sometimes some people andgroups, who use the religion for their personal interests, have emerged. Theignorance, the lack of sincere belief and the considering the interests as superior toother values lead to the manipulation of the religion. This problem has been putforward by some writers, artists and intellectuals in both France and Turkey. Zola inhis novel Gerçek and Güntekin in his novel Yeşil Gece have handled this issue thatthey thought as essential for the future of their own societies. In both novels can beseen that the religion has been turned into a label from the media world to theeducation, from the church and medresse to the political areas.

___

  • Achard-Bayle, G. 2001. Faits de langue, faits de texte… effets de fiction. Revue Fabula, 15.07.2013 tarihinde http://www.fabula.org/effet adresinden alınmıştır.
  • Balcı, Y. 2002. Türk romanında aydın problemi (1908 - 1950). Ankara: Kültür Bakanlığı Yayınları.
  • Biber, N. 2012. Din İstismarı. Milliyet,23.07.2012tarihinde http://blog.milliyet.com.tr adresinden alınmıştır.
  • Darcos, X., Agard, B. et Boireau, M.-F. 1986. XIXe Sciècle en littérature. Paris: Hachette.
  • Emil, B. 1984. Reşat Nuri Güntekin’in romanlarında şahıslar dünyası. İstanbul: İstanbul Ünv.Yay.
  • Erol, B.Y. 2012. Reşat Nuri ve yeşil muamması. Kandil kültür-sanat ve edebiyat dergisi, 16, 1-3.
  • Gülendam, R. 2010. Bazı cumhuriyet dönemi romancılarının dine ve din adamına bakışı. Uluslararası Sempozyum Samsun 26-28 Kasım 2010.
  • Güntekin, R. 1990. Yeşil Gece. İstanbul: İnkılap Yayınevi.
  • Mitterand, H. 1990. Zola, l’histoire et la f iction. Paris: PUF.
  • Mıtterand, H. 1995. Zola - La vérité en marche. Paris: Découvertes Gallimard.
  • Oğuzhan Börekci, Ü.A. 2011. Erken Cumhuriyet Dönemi Türk romanının toplumsal ve siyasal işlevi üzerine bir inceleme: Yeşil Gece ve Yaban. İletişim kuram ve araştırma dergisi, 32, 260-278.
  • Pages, A. 2008. Émile Zola - de J 'accuse au Panthéon. Editions Lucien Souny.
  • Polat, F. E. 2009. Yeşil Gece, 11.07.2009 tarihinde www.denemeyazilari.com adresinden alınmıştır.
  • Şeker, B. ve Durmuş, M. 2009. Reşat Nuri Güntekin’in romanlarında Fransız edebiyatından izler. Turkish studies. 4 /1-I, 561-590.
  • Yavuz, H. 2008. Edebiyat ve sanat üzerine yazılar. (2. Basım). İstanbul: YKY.
  • Zola, E. 2003. Gerçek, Çev. Erdoğan Alkan. İstanbul: Bordo Siyah.