CİNSEL ÖĞELERİN İNTERNET REKLAMLARINDA KULLANIMI: “VESTEL 2014 DERİN DONDURUCU REKLAMLARI

 Bu çalışma, internet reklamlarında kullanılan cinselliği sorgulamaya yönelik olarak hazırlanmıştır. İnternet üzerinde yayımlanan Vestel reklamlarında kullanılan yiyeceklere yüklenilen rol kalıpları içerisinde cinselliğin varlığı incelenerek, reklam metinlerinde ve görsellerinde üretilen cinsiyetçi söylem ortaya konulmak istenmektedir. Araştırmanın çalışma desenini Türkiye’de Youtube üzerinde yayınlanmış olan 2014 Vestel Derin Dondurucu ’ya ait dört reklam oluşturmaktadır. Araştırmada ele alınan reklamların video kayıtları bilgisayar üzerine indirilerek; temel göstergebilimsel kavramlar imge, simge, eğretileme, düzdeğişmece, yan anlam ve düz anlam açısından analiz edilmiştir. Bu kavramların açıklamalarına “Anlam Üretiminde Temel Göstergebilimsel Öğelerin Kullanımı” adlı bölümde yer verilmiştir.  <span style="font-size: 12px;"><br /> p.p1 {margin: 0.0px 0.0px 0.0px 0.0px; font: 12.0px 'Times New Roman'; min-height: 15.0px}<br /> p.p2 {margin: 0.0px 0.0px 0.0px 0.0px; font: 8.5px 'Times New Roman'}<br /> span.s1 {font: 12.0px 'Times New Roman'}<br /> Bu çalışmada; “reklam sektöründen hizmet talep eden ve iyi bir kar marjı elde etmek isteyen firmaların büyük çoğunluğunun hedef kitle üzerine daha hızlı nüfuz edebilmek için son dönemlerde çok daha fazla cinsel obje olarak kadın figürlerini kullanmayı tercih ettikleri gözlemlenmiştir. İncelenen reklamlardan yola çıktığımızda vişne ve süt mısıra kadın imgesi yüklenilirken, sebze ya da meyve olmasına bakılmaksızın bu objeler seksileştirilmektedirler. Domates ya da lüferin erkek simgesi olmasına karşın onlara diğerlerine yüklenilen cinsel cazibe verilmemiş ya da verilememiştir.” şeklinde bir sonuca varabiliriz. 

THE SEXUAL ELEMENTS IN ONLINE ADVERTISING: “VESTEL DEEP-FREEZER 2014 ADS”

The purpose of this this study is to examine the sexuality used in online advertising. By studing the presence of sexuality that incurred as role models for foods and vegatables used in the Vestel ads, the generated gendered discourse in advertisement texts and visuals is intended to be uncovered. The four 2014 Vestel Deep-Freezer Ads published on Youtube in Turkey were analyzed in this study. The ads discussed in this research were downloaded to a computer and analyzed in terms of basic semiotic concepts, image, symbol, metaphor, metonomy, connotation and denotation.  <span style="font-size: 12px;"><br /> p.p1 {margin: 0.0px 0.0px 0.0px 0.0px; font: 9.0px 'Times New Roman'}<br /> The results of this study show that “recently, the vast majoriy of companies that aim higher profit margins and demand service from advertising agencies much more prefer to use the figure of women as a sexual object to penetrate on their target markets. In the examined ads without considering whether they are fruit or vegetables the cherry and sweet corn are shown as sexy female symbols. Althought the tomato and the bluefish are the male symbols, they are not given or can not be given the same sexual attraction as incurred to the cherry and sweet corn. 

___

  • Apak, H. K.; Kasap, F. Türk Televizyonlarındaki Gıda Reklamlarında Kadın ve Erkek İmgesi Üzerine Bir İnceleme. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi,Cilt 7 Sayı 34.
  • Baltacıoğlu, T. (1976). TV Reklam Harcamaları. Ankara: Kalite Matbaası.
  • Batı, U.; Baygül, Ş. “Reklamlarda İdeal Kadın Bedeninin Sunumuna İlişkin Bir İçerik Analizi”. KİLAD, Bahar 2006/3.
  • Elden, M., Ulukök, Ö. Ve Yeygel, S. (2011). Şimdi Reklamlar..., İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Gökbulut, H. Televizyon Reklamlarının Toplumsal Rolleri Pekiştirmesi.Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi. Ankara, 2006.
  • Karaçor, S. (2007). Reklam İletişimi (1. Basım). Konya: Çizgi Kitabevi.
  • Kocabaş, F. ve Elden, M. (2001). Reklamcılık. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Kurtuluş, K.(1982). Reklam Harcamaları,İstanbul: İstanbul Matbaası.
  • Mengü Ç., S. Televizyon Reklamlarında Kadına YönelikOluşturulan Toplumsal Kimlik: Görüntülü Reklamlar Üzerine Bir ToplumsalÇözümleme Örneği. Yayınlanmamış Doktora Tezi, İstanbul Üniversitesi. İstanbul,2002.
  • Mutlu, E. İletişim Sözlüğü, Ankara, 1995.
  • Oktay, A. (1995). Medya ve Hedonizm. İstanbul: Yön Yayınları.
  • Özcan, E. (2007) Göstergebilimsel Açıdan Reklam Dilinin Tüketim Toplumuna Etkileri. Yayınlanmamış Yükseklisans Tezi, Süleyman Demirel Üniversitesi, Isparta.
  • Reichert, T. (2004). Reklamcılığın Erotik Tarihi. Çev., Lidya Yazmacıyan, Vahit Bora. İstanbul: Güncel Yayıncılık.
  • Tayfur, G. (2010) Reklamcılık. Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Türkiye Bilimler Akademisi (2011). TÜBA Sosyal Bilimler Sözlüğü. Ankara: Yeni Reform Matbaacılık.
  • Van Zonnen, Liesbet (1997). “Medyaya Feminist Yaklaşımlar”. Derleyen:Süleyman İrvan. Medya, Kültür, Siyaset, Ankara:Ark Yayınevi.
  • Yavuz, Ş. (2006). “Reklam ve Toplumsal Cinsiyet Rolleri”. KİLAD, Bahar 2006/3;115-128.
  • Yılmaz, Ayhan (2007). Marka Farkındalığı Oluşturmada Sponsorluk ve Rolü: Eskişehir Sinema Günlerine Yönelik Bir Değerlendirme. Sosyal Bilimler Dergisi.
  • Yılmaz, N. (2007) “Televizyonda Yayımlanan Gıda Reklamlarında Kadın İmgesinin İncelenmesi”. Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Kadın Çalışmaları Anabilim Dalı Yayınlanmamış Yükseklisans Bitirme Projesi, Ankara.
  • http://www.dijipaz.com/2013/03/internet-reklam-modelleri.html Erişim: 29.12.2014
  • http://huseyinsayin.com/internet-reklam-modelleri/ Erişim: 29.12.2014
  • https://support.google.com/partners/answer/2740623?hl=trErişim: 29.12.2014